شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوزادانی با طراحی دلخواه، از رویا تا واقعیت

 

محققان آمریکایی برای اولین بار ژن جنین انسان را با بکارگیری روشی انقلابی بنام CRISPR با موفقیت ویرایش کردند.

مجله تکنولوژی «ام‌آی‌تی» (MIT Technology Review)  که با سابقه‌ترین مجله تکنولوژی در جهان است اعلام کرد: «این تلاش به رهبری شُکرت میتالیپوف از دانشگاه سلامت و دانش اورگان (Oregon Health and Science University) صورت گرفته است که در آن «دی‌ان‌ای» تعداد بی‌شماری از جنین‌های تک سلولی را با این روش ویرایش کرده‌اند.

در حال حاضر تیم متخصصانی که این تحقیقات را انجام داده‌اند نتایج این تحقیق را منتشر نکرده‌ و تعدادی از همکاران این تیم  بر این باورند که قضاوت برای نتایج به دست آمده و میزان موفقیت آن بسیار زود است.

اریک رابینسون رییس دانشگاه سلامت و دانش اورگان گفت: «نتایج این تحقیقات به‌زودی در نشریه‌ای علمی منتشر خواهد شد و در حال حاضر نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری در زمینه تحقیقات انجام شده منتشر کنیم.»

مجله MIT اعلام کرد که این آزمایش نشان داد که به صورت موثر و ایمن، دستکاری در ژن‌‌های این جنین‌ها برای درمان بیماری‌های ارثی امکان پذیر است. به این جنین‌ها تنها چند روز فرصت رشد داده شده بود.

کارشناسان بین‌المللی در زمینه ژن درمانی گفتند که ارزیابی نتایج این تحقیقات قبل از انتشار کامل یافته‌های آن بسیار دشوار خواهد بود.

سیمون وادینگتون، استاد تکنولوژی انتقال ژن در دانشگاه کالج لندن، گفت: "بسیار دشوار است که بتوان در مورد این تحقیقات توضیحی ارائه داد چرا که در حال حاضر هیچ مقاله علمی در این زمینه در دسترس نیست."

دانشمندان چینی اولین کسانی بودند که در سال ۲۰۱۵ بر روی جنین انسان ویرایش ژن انجام دادند، هر چند که بر اساس گزارش مجله طبیعت در انگلستان با نتایج متفاوتی، روبرو شدند.

CRISPR، روشی  انقلابی در ویرایش ژن است که توان بالقوه زیادی برای مبارزه با بیماری‌ها و خطاهای ژنتیک ایجاد کرده است. این تکنیک شامل استفاده از "قیچی مولکولی" برای حذف «دی‌‌ان‌ای‌»های نامطلوب ژن و جایگزینی آنها با  «دی‌ان‌ای»های جدید است.

پروفسور یلدا جمشیدی متخصص درمان‌های ژنتیکی در دانشگاه سنت جورج (St George's) در لندن در این باره می‌گوید: «در میان اعضای خانواده‌های با بیماری‌های ژنتیکی علاقه زیادی به یافتن یک درمان مؤثر در این زمینه وجود دارد. با اینکه ما هنوز در مرحله آغازین درک پیچیدگی بیماری‌های ژنتیکی هستیم، ویرایش ژن‌ها سرانجام با توجه به مزایای آن در آینده به احتمال زیاد مورد قبول افراد و جامعه واقع خواهد شد».

در تئوری، از این روش می‌توان برای ایجاد نوزادانی با ویژگی‌های خاص مانند رنگ چشم ،  قدرت جسمی و یا حتی هوش بیشتر استفاده کرد، چشم‌اندازی که موجب بحث‌های اخلاقی فراوانی در جامعه علمی و فراتر از آن شده است.

در دسامبر 2015 گروهی از دانشمندان بین‌المللی و اخلاق گرایان، از جمله برخی دانشمندان چینی، که توسط آکادمی ملی علوم ایالات متحده گرد هم جمع شده بودند، اعلام کردند که استفاده از ابزار ویرایش «دی‌ان‌ای» برای تغییر ساختار جنین انسان ، تخم مرغ و یا اسپرم انسان تا زمانی که ایمنی، مسائل اخلاقی و حقوقی کاملا حل نشود غیرمسئولانه خواهد بود.

اما در ماه مارس سال جاری این آکادمی و آکادمی پزشکی آمریکا در گزارشی جدید اعلام کردند پیشرفت‌های اخیر در این زمینه "امکان واقع بینانه‌ای را در این راستا ایجاد کرده که می‌بایست مورد توجه جدی قرار گیرد."

دانشمندان بریتانیایی و فرانسوی نیز به‌تازگی تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More