شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ اسفندماه 

نوروز پشت پنجره‌های کرونا‌زده

 

امروز آخرین روزی است که روزنامه‌ها در سال ۹۸ منتشر می‌شوند و از همین رو سعی کرده‌اند در این وانفسا که بیماری کرونا در ایران می‌تازد و فقر و پریشانی اقتصادی و آینده‌ای ترس‌آور در افق نمودار است، نا‌امیدانه از امید بگویند. این شعر هوشنگ ابتهاج که می‌گوید «بهار آمد گل و نسرین نیاورد/ نسیمی بوی فروردین نیاورد» اگر مصداقی داشته باشد، بهار سال ۹۹ است.

صفحات عیدانه روزنامه‌ها رنگ‌و‌رویی ندارد و غمبار است و بهاریه‌نویسی‌ها، که سنتی هر‌ساله در رسانه‌های مکتوب بوده است، بیشتر طعم تعزیت دارد. روزنامه جوان با طرحی از روحانی و پرستاران و سپاهیان که همگی ماسک بر صورت دارند، حال و احوال شب سال نو را ترسیم کرده است و روزنامه ابتکار طرح وهم‌آلودی از پنجره‌های مه‌گرفته را در صفحه اول ترسیم کرده و تیتر زده است «نوروز پشت پنجره‌های کرونا‌زده».

در این میان، روزنامه وطن امروز در حسرت زیارت است و بر صفحه اول عکسی از گنبد امام رضا دارد، با این تیتر «به تو از دور سلام». کار‌و‌بار بهاریه‌نویسی برای یادداشت‌نویسان نیز سخت بوده است، چه این‌که باید با دل خونین، لب خندان می‌آوردند که چندان هم موفق نشده‌اند.

علی میرفتاح در روزنامه اعتماد یادداشتی دارد با عنوان «حضرت مستطاب بهار» که می‌گوید با این اوضاع کرونایی چطور می‌شود به عیش بنشینیم، این ویروس لاکردار چنان به وسواس و تمیزی دچارمان کرده  است که نفهمیدیم چطور به آستانه بهار رسیدیم.

سال ۹۸ اما چنان فراز‌و‌نشیبی داشت و آن‌قدر تلخی به کام ایرانیان ریخت که حالا کرونا‌زدگی فقط اختتامیه آن است. عبدالصمد خرمشاهی در روزنامه آرمان نوشته است سالی که گذشت با سیل و زلزله شروع شد و حالا به بیماری همه‌گیر رسیده و این روزها، آثار تحریم‌های آمریکا هم نمایان است؛ این وسط، عده‌ای به اماکن مقدس رفته‌اند و به رییس‌جمهوری توهین کرده‌اند، بی‌اعتنا به این‌که اگر خللی به این کشتی برسد، همه با هم غرق می‌شویم.

علیرضا کریمی نیز در روزنامه آفتاب، به‌رغم این‌که یادداشتی نوشته است با عنوان «همچنان امیدواریم»، خبر داده است خیلی از خبرنگاران که هر روز در معرض این همه خبر بد قرار دارند، کارشان به روان‌درمانی کشیده است.

در این آخرین روز کاری سال، سوژه بیشتر روزنامه‌ها اعتراض‌های عده‌ای است به تعطیلی حرم امام رضا و حضرت معصومه. محمد‌تقی فاضل میبدی، از مدرسان حوزه علمیه قم، در روزنامه آرمان نوشته است که معترضان با افکار خوارجی، سلامت مردم را به خطر می‌اندازند و پرسیده است که چرا این جریان به حیات خود ادامه می‌دهد و چه کسانی پشت این افرادند. میبدی گفته است همین‌ها بودند که به سفارت بریتانیا و عربستان سعودی حمله کردند و برای کشور هزینه تراشیدند.

از رضا زندی هم بخوانیم در روزنامه اعتماد که نوشته است واقع‌بینی نا‌امیدی نیست و پیش‌بینی کرده است در سال آتی باید قید تمامی درآمدهای نفتی را زد. زندی نوشته است نفت ایران در بازار کساد نفت و با قیمت بشکه‌ای ۲۰ دلار، حضور ندارد و مسئولان باید این واقعیت را بفهمند و چاره‌ای بیندیشند.

هرچه هست سال صعب ۹۸ به پایان رسید و ما هم تا سال بعد و روزنامه‌خوانی که با فرارسیدن نوروز، دو هفته‌ به تعویق می‌افتد، به خوانندگان بدرود می‌گوییم و امید به بهار و طراوتش داریم و مهربانی و صلابت شما در برابر سختی‌ها.

 

ویژگی سال ۹۸

 

عباس عبدی برای سال ۹۸ نام «سال کرونایی» را انتخاب کرده و نوشته است سال ۹۸ نشان داد که جامعه ایرانی ضعف بزرگی دارد و آن هم آینده‌نگری است، آینده‌نگری نه برای برنامه‌ریزی ده ساله و بیست ساله، بلکه ناتوانی از پیش‌بینی و برنامه‌ریزیِ یک ماه آینده.

عبدی توضیح داده است که کرونا نشان داد نمی‌توانیم هیچ‌گونه آینده‌نگری داشته باشیم، وگرنه وقتی این بیماری در چین شیوع پیدا کرد، باید نسبت به شایع شدن کرونا در ایران حساس می‌شدیم و زمانی که کرونا به ایران رسید، باید آینده‌نگری می‌کردیم تا به بحرانی بزرگ تبدیل نمی‌شد و همه شهرها را گرفتار نمی‌کرد.

نویسنده اعتماد این را هم گفته است که از ابتدای سال که با سیل شروع شد نیز ضعف در پیش‌بینی و پیشگیری هویدا بود و در افزایش قیمت بنزین هم اعتراض‌ها و آشوب‌های پس از آن قابل انتظار بود.

 

قاضی‌القضات با مسببان اتفاق‌های مشهد و قم برخورد کند

 

دیروز، عده‌ای مقابل حرم امام رضا و حرم معصومه تجمع و به تعطیلی این اماکن اعتراض کردند. حالا، محمود صادقی، نماینده مجلس، در مصاحبه با آرمان ملی گفته است این جماعتی که به رییس‌جمهوری توهین می‌کنند، در واقع به حاکمیت دهن‌کجی کرده‌اند و نسبت به خطری که سلامت مردم را تهدید می‌کند مسئول‌اند و باید جبران کنند.

صادقی از رییس قوه قضاییه خواسته است تا وارد عمل شود و با این افراد برخورد کند.

نماینده تهران در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است سطح قرنطینه در کشور باید بالا برود و با کسانی که قصد مسافرت دارند برخورد جدی شود.

 

سال ۹۹، سال واقع‌بینی مردم و مسئولان

 

روزنامه شرق در آخرین شماره سال، سراغ شماری از فعالان سیاسی و فرهنگی رفته تا نظرشان را درباره سالی که رفت و سال جدیدی که می‌آید بداند. صادق زیبا‌کلام در یادداشتی کوتاه نوشته است سال سخت ۱۳۹۸، با همه بحران‌های متنوع و متعددی که داشت، واقع‌بینی را به مردم و مسئولان یادآور شد.

این استاد دانشگاه ادامه داده است که مسئولان پس از بحران‌های بزرگ سالی که گذشت، باید در هر رده و مسئولیتی از برج عاج پایین بیایند و واقع‌بین باشند و بدانند نمی‌توانند بی‌مسئولیتی‌ها را به گردن بیگانگان بیندازند. از سویی، مردم هم باید به این درک برسند که توسعه کشور یک‌شبه پدید نمی‌آید و با شعار هم کارها پیش نمی‌رود و ناگزیر باید آستانه تحملشان را بالا ببرند.

زیباکلام درباره سال نو هم گفته که مشکلات ایران پیچیده و برای عبور از بحران، راه سختی در پیش است و از آن‌جا که دولت توان چندانی برای حل مسائل ندارد، مردم خودشان باید به فکر عبور از بحران باشند.

 

نمی‌توانیم دور کشور دیوار بکشیم و توقع توسعه داشته باشیم

 

«زیر‌و‌بم اقتصاد سال ۹۹» عنوانی است که روزنامه ایران بر نظرخواهی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی نهاده است.

جمشید پژویان، اقتصاد‌دان، روزهای خوشی را برای اقتصاد ایران در سال آتی پیش‌بینی نکرده و گفته است اقتصاد ایران با سیاست داخلی و خارجی گره خورده و ممکن است پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد برود و محدودیت‌ها و تحریم‌های دیگری در راه باشد، که می‌تواند آثار بدی بر اقتصاد بگذارد. از سویی، منابع ارزی کشور در فقدان درآمد، کاهش پیدا می‌کند و همین می‌تواند دست دولت را در مهار بحران‌ها ببندد. با این حال، این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرده است که بهبود روابط با دنیا و افزایش کیفیت تولیدات داخلی بتواند فصل تازه‌ای برای اقتصاد نحیف ایران بگشاید.

فریدون مجلسی هم در این نظرخواهی شرکت کرده و گفته است اگر تدبیری صورت گیرد، می‌توان امید داشت که اقتصاد ایران بهبود پیدا کند، به شرط این‌که تعامل با دنیا ایجاد شود و روابط با همسایگان عادی شود. به گفته این دیپلمات قدیمی، مسئولان باید در هر تصمیم سیاسی و خارجی که می‌گیرند، این ملاحظه را داشته باشند که تا چه حد یک تصمیم بر سفره مردم تاثیر‌گذار است و نمی‌توان دور کشور دیوار کشید و توقع توسعه داشت.

 

این همه برنامه زنده تلویزیونی نگران‌کننده است

 

امیرحسین رستمی، بازیگر، دیروز در برنامه فرمول یک، که از صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود و این روزها به بحران کرونا می‌پردازد، حضور پیدا کرد و از نوع کنترل بحران حکومت انتقاد کرد. اما مجری حرفش را قطع کرد و در بخش دیگر برنامه، به این بازیگر منتقد اجازه حضور داده نشد.

حالا، روزنامه کیهان اظهار‌نظرهای امیر‌حسین رستمی را که پرسیده بود چرا هواپیمایی ماهان بعد از شیوع کرونا به چین پرواز کرد و چرا شهر قم قرنطینه نشد، به حساب همراهی با شبکه‌های خارجی و معاند جمهوری اسلامی گذاشته است. کیهان نسبت به پخش زنده برنامه‌ها از صدا‌و‌سیما ابراز نگرانی کرده و از مدیران صدا‌و‌سیما خواسته است در مورد رویه پخش زنده برنامه‌ها تجدید‌نظر کنند.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More