شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ دی‌ماه

نهاد مقصر اعلام نکردن «شرایط پرواز ممنوع» کیست؟

 

ناظران و تحلیلگران جوابی ندارند که چرا ایران پروازها را لغو نکرد. در این میان، روزنامه کیهان گزارشی از گاردین نقل کرده و از قول گاردین تیتر زده است چرا «سازمان بین‌المللی هوانوردی» پرواز را لغو نکرد. کیهان، که ید طولایی در فرافکنی دارد، به استقبال گزارش گاردین رفته و از قصور سازمان بین‌المللی هوانوردی ایکائو در این حادثه نوشته است. نویسنده گاردین نوشته است برخی خطوط هوایی بغداد پروازهایشان را پیش از موشک‌باران سپاه پاسداران تعلیق کردند، پس چرا دستورالعملی از ایکائو برای لغو پروازهای منطقه صادر نشد؟

گاردین اما اشاره نمی‌کند که بنا بر اعلام دولت عراق و آمریکا، سپاه پاسداران چند ساعت پیش از حمله، به این دولت‌ها هشدار داده بود، هشداری که به نظر می‌رسد به دولت ایران و سازمان هواپیمایی کشوری داده نشد.

تلاش کیهان برای ندیدن مسئولیت سپاه پاسداران در حالی است که طبق ماده  ۱۰ قانون هواپیمایی مصوب ۱۳۲۸، سازمان هواپیمایی کشوری می‌توانست موضوع شرایط اضطراری آسمان کشور و لزوم گرفتن تصمیم‌های مقتضی را به هیات وزیران گزارش دهد و با تصویب این هیات، به‌طور موقت جلوی عبور پروازها را بگیرد. البته به شرطی که این سازمان از عملیات نظامی سپاه پاسداران مطلع می‌شد.

حاجی‌زاده پیش‌تر گفته بود نهادهای ذی‌ربط باید پروازها را ممنوع می‌کردند. آرمان ملی پرسیده است آیا «نهادهای ذی‌ربط» دولتی‌ها را به‌موقع در جریان حمله قرار داده بودند؟ روزنامه آرمان ملی به‌دنبال شفاف شدن این موضوع است. این روزنامه پرسیده است آیا نهادهای ذی‌ربط احساس نیاز نکرده بودند که دولتی‌ها را به‌موقع از جریان حمله به پایگاه آمریکایی در عراق و احتمال واکنش طرف مقابل آگاه کنند تا دولت و هیات وزیران نسبت به ممنوعیت موقت پروازها از طریق سازمان ملی هواپیمایی اقدام کند؟ این‌ها سوال‌هایی است که افکار عمومی منتظر دریافت پاسخ آن‌هاست.

روزنامه اعتماد هم دغدغه پاسخ به این سوال را دارد که دقیقا چه نهاد یا سازمانی مسئول دستور توقف پروازهای مسافربری است؟ اعتماد سراغ علی دادپی، کارشناس و تحلیلگر مسائل هوانوردی و استاد دانشگاه سنت ادواردز تگزاس آمریکا، رفته و با او گفت‌و‌گو کرده است. به باور دادپی، نهادهای هوانوردی نباید از مسئولیت توقف پروازهای مسافربری شانه خالی کنند.

دادپی به‌صراحت می‌گوید سیستم هواپیمایی کشوری ایران در ایمنی پرواز شرکت‌های هواپیمایی با چالش مشروعیت مواجه است و کسی نگران ایمنی مسافران نیست. 

آلمان، انگلیس و فرانسه اعلام کردند به‌دلیل اقدام ایران به نقض تعهدات هسته‌ای، مکانیسم ماشه را فعال می‌کنند و روزنامه‌ها با ماشه و اروپا تیتر ساختند، از «انگشت اروپا بر ماشه» و «ماشه، آماده شلیک» تا «ماشه با خشاب خالی».

انتقادها به صداوسیما و شبکه افق بهانه یادداشت‌ها و گزارش‌های متعددی در روزنامه‌های کشور شد و حرف‌های توهین‌آمیز مجری و دو کارشناس مدعو صدا‌و‌سیما خطاب به مردم معترض و هنرمندانی مثل رخشان بنی‌اعتماد موجی از واکنش‌ها را در پی داشت، از جمله روزنامه سازندگی که با تیتر «فاجعه تک‌صدایی»، به موضوع پرداخت و نوشت پنج روز بعد از شلیک به هواپیمای بویینگ، تلویزیون به‌جای همدردی با مردم، در حال دوقطبی کردن جامعه است.

 

مقصرِ اعلام نکردن «شرایط پرواز ممنوع» کیست؟

 

بعد از شلیک موشک پدافند به هواپیمای مسافربری، مهم‌ترین موضوعی که توجه افکار عمومی را جلب کرد این بود که چرا در چنین شرایطی، نهادهای ذی‌ربط ممنوعیت پرواز را اعلام نکردند؟ مساله‌ای که به نوشته آرمان ملی، اکنون به این سوال رسیده که کدام نهاد مسئول متوقف کردن پروازها‌ست؟

به گزارش آرمان ملی، تاکنون هیچ دستگاهی این مسئولیت را به‌طور رسمی نپذیرفته است. امیر‌علی حاجی‌زاده در نشست خبری گفته بود از دید من، وقتی شرایط جنگی می‌شود، مسئولان ذی‌ربط باید پروازها را ممنوع کنند. او گفته بود مشکل از نیروهای مسلح است و بخش دولتی، کشوری و هواپیمایی هیچ قصوری نداشت.

اما سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در جلسه غیرعلنی مجلس مدعی شد که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه پاسداران نیست.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مسئولیت هدایت و کنترل پروازهای عبوری و داخلی را بر عهده دارد. اما این شرکت هم دیروز در بیانیه‌‌ای، به‌صراحت اعلام کرد که نهاد تصمیم‌گیری در مورد انجام یا لغو پروازها در شرایط خاص نیست. این شرکت گفته است مسئولیت اعلام توقف پروازها را ندارد اما برنامه پروازها قبلا به نهادهای نظامی اعلام شده بود.

سازمان هواپیمایی کشوری ارائه توضیح بیشتر را به آینده موکول کرده است. آرمان ملی دست آخر پرسیده است پس نهاد ذی‌ربط کیست؟

 

راه دشوار بازگشت اعتبار هوایی

 

علی دادپی، کارشناس هوانوردی، سخنان اولیه و موضع‌گیری کارشناسان هوانوردی در روزهای نخست را طبیعی می‌داند، چرا که آن‌ها هیچ‌کدام باور نمی‌کردند که وقتی در شرایط بحرانی هستیم، مدیریت هواپیمایی کشوری به هواپیماها اجازه پرواز بدهد.

دادپی معتقد است هم‌زمانی سانحه با حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکا این احتمال را ایجاد می‌کرد که احتمال برخورد با موشک وجود دارد، ولی جامعه هوانوردی کشور آن‌قدر در برابر نقص‌های ساختاری صنعت به‌ناچار سکوت کرده است تا اجازه فعالیت داشته باشد که حتی نمی‌توانست چنین خطایی را تصور کند و محتمل بداند. 

به گفته دادپی، تعدد نهادها و سازمان‌ها در هواپیمایی کشور باعث شده است که یک مرجع واحد تصمیم‌گیری وجود نداشته باشد و در شب سانحه، هیچ مقامی خود را مسئول تامین امنیت مسافران نمی‌دانست و هیچ سازمانی نمی‌خواست از وقوع حادثه پیشگیری کند.

این کارشناس هوانوردی به اعتماد گفته است برای بازگشت اعتماد و متقاعد کردن شرکت‌های هواپیماهایی دنیا به استفاده مجدد از آسمان ایران، باید نخست، مرجع واحد تصمیم‌گیری در ایمنی پرواز داشت و دوم، به تنش‌ها در منطقه خاتمه داد.

 

اجماع جهانی علیه ایران نزدیک است

 

یوسف مولایی، کارشناس مسائل بین‌الملل، فعال شدن مکانیسم ماشه را به‌معنای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت می‌داند و پیش‌بینی می‌کند قطعنامه‌های فصل هفت منشور ملل متحد دوباره علیه ایران فعال شود و آمریکا این فرصت را پیدا می‌کند که ایران را تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌المللی معرفی کند.

از نگاه این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، اکنون اجماع جهانی علیه ایران بسیار نزدیک است و حتی ممکن است خیلی سریع شکل بگیرد. مولایی در پاسخ به این سوال که ایران چطور می‌تواند نگرانی‌های اروپایی‌ها را رفع کند، گفته است در موضع وزارت امور خارجه هیچ نشانه‌ای از تلاش برای متقاعد کردن اروپایی‌ها دیده نمی‌شود و به سوی نابودی برجام پیش می‌رویم.

مولایی در ادامه افزوده است ایران در محاسباتش اشتباه کرد. فکر می‌کرد با تحت فشار قرار دادن اروپایی‌ها، آمریکا را وادار به عقب‌نشینی می‌کند، اما این‌طور نشد. به گفته مولایی، ما باید دیپلماسی عمومی را تقویت می‌کردیم و در عمل نشان می‌دادیم که تهدیدی برای صلح نیستیم. ما باید بدانیم دنیا چه انتظارهایی از ما دارد. باید درباره این‌که عامل بی‌ثبات‌کننده نیستیم در عمل اعتمادسازی می‌کردیم.

 

ماشه با خشاب خالی

 

روزنامه فرهیختگان مدعی است پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رود. این روزنامه دو سناریو را روی میز اروپا می‌بیند. اول این‌که مکانیسم ماشه را به‌سرعت و با تمام قوا تا انتها پیگیری کنند تا تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردد. احتمال دوم این‌ است که فشار را به‌صورت کنترل‌شده و به‌گونه‌ای سازماندهی کنند که ایران کانالیزه شود و در مسیر مطلوب آن‌ها قرار گیرد.

فرهیختگان سناریوی فشار حداکثری اروپا را بی‌ثمر می‌داند، چرا که اروپایی‌ها می‌دانند افزایش تحریم بر تحریم‌های کنونی تاثیر زیادی نخواهد داشت و از نگاه این روزنامه، حتی می‌تواند گروه‌های مقاومت را در دفاع از ایران فعال کند.

اروپایی‌ها به سناریو دوم متمایل‌اند، چون می‌دانند دولت روحانی در هر شرایطی مذاکره را بهترین مسیر می‌داند، پس با پتک مکانیسم ماشه، می‌خواهند ایران را دوباره به مسیر برگردانند.

فرجی راد، سفیر سابق ایران در نروژ، هم به فرهیختگان گفته است قطعا اروپا پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد. فرجی راد و فرهیختگان مساله سرنگونی هواپیمای مسافربری، اعتراض‌های خیابانی در ایران و بازداشت سفیر بریتانیا را عوامل اصلی فعال شدن مکانیسم ماشه عنوان کردند.

 

افزایش چهار برابری متقاضیان آیلتس بعد از سقوط هواپیما

 

به گزارش آفتاب یزد، در چند روز اخیر و به‌دنبال سقوط هواپیمای اوکراینی، تعداد متقاضیان کلاس‌های آیلتس افزایش چهار برابری داشته است. عدنان آزاد، مدرس آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی، با اعلام این نکته، از افزایش موج مهاجرت گفته و افزوده است بسیاری از افرادی که برای یادگیری زبان انگلیسی و گرفتن آیلتس اقدام می‌کنند درصدد مهاجرت‌اند و این تقریبا فراگیر شده است.

آزاد در سال‌های تدریسش، شاهد سه موج مهاجرتی بوده است. سال ۱۳۸۸، سال ۱۳۹۴ و سال ۱۳۹۶، که به گفته او، سومین موج به‌شکل پیوسته تا امروز ادامه داشته است. آمارها تجربه شخصی آزاد را تایید می‌کند.

بر اساس داده‌های پیمایش مقطعی، نزدیک به نیمی از جمعیت ایران تمایل به مهاجرت دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More