شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هشتم آذر‌ماه

نهادهای حکومتی از شهردار تهران حمایت نمی‌کنند

 

اینکه عاقبت وزارت کشور راضی شد تا حکم شهرداری پیروز حناچی را امضا کند، در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و خصوصی، شادی بزرگی آفریده و روزنامه‌های امروز قاب عکس پیروز حناچی شده‌اند. آن‌قدر هم با این خیابان بهشت که ساختمان مرکزی شهرداری آنجاست، ردیف و قافیه ساخته‌اند که نپرس. البته روزنامه جوان طوری از شهردار شدن حناچی گفته که انگار لایق این مقام نبوده و تیتر زده: «حناچی را سرانجام به بهشت بردند». اعتماد هم با تیتر «تهران شهردار دارد»، از اینکه شهرداری برای پایتخت پیدا شده، تعجب کرده است.

حناچی را در شهرداری رها کنیم و سری به بازار دلارفروش‌ها بزنیم که بنابر گزارش روزنامه خراسان، با سقوط قیمت ارز مواجه شده است. دلار در سیری نزولی در هفته‌های اخیر، به یازده‌هزار تومان رسیده و دلال‌ها به بازار آمده‌اند و با عجله دلارشان را می‌فروشند. با اینکه ریال ایران کمی از ارزشش را پس گرفته است، اما روزنامه جهان صنعت پیش‌بینی کرده که قیمت کالاها و اقلام مصرفی پایین نخواهد آمد و حالا این سوال مطرح است که چطور وقتی دلار بالا می‌رفت، قمیت همه‌چیز گران می‌شد و در این روزها سقوط دلار، تاثیری بر کاهش قیمت اجناس ندارد.

دیروز رییس جمهوری در جلسه هیات‌دولت، خیلی نرم و تلویحی اقرار به اشتباه کرد و سیاست‌های گذشته بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز را اشتباه دانست و همین باعث شد که روزنامه‌های اصول‌گرا مثل جوان، گریبان روحانی را بگیرند و در گزارشی این اقرار را تفسیر کنند. روزنامه جوان نوشته است که این اعتراف به اشتباه، به‌هرحال غنیمت است و  بالاخره روحانی فهمید، نمی‌توان کشور را با نظریه نئولیبرال‌های اقتصادی اداره کرد.

در این روز آخر هفته و با فروکش‌کردن بحران‌های سیاسی داخلی، روزنامه‌ها فرصتی کرده‌اند که به خارج از ایران هم نگاهی کنند. در چند روزنامه‌ای می‌بینیم که عربستان‌سعودی و بن‌سلمان رصد شده است. علی خرم در یادداشتی با عنوان «تلاش بن‌سلمان برای خروج از انزوا» از پیگیری قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی از‌سوی دولت‌ها، ابراز ناامیدی کرده و نوشته است که آمریکایی‌ها بعد از اسرائیل، حالا از عربستان هم بی‌ هیچ منطقی دفاع می‌کنند و می‌خواهند به دنیا بفهمانند که منافع آمریکا بر همه‌چیز اولویت دارد و اردوغان هم ممکن است در زد و بندی، فیتیله جنایت سعودی‌ها را پایین بکشد و حالا نوبت روشنفکران و روزنامه‌نگاران است که به خون‌خواهی خاشقجی برخیزند.

روزنامه همدلی هم گزارش صفحه اولش عربستان است، اما از منظر رابطه‌اش با ایران و نوشته است که آمریکا مانع رابطه بین ایران و عربستان است. برویم سروقت روزنامه‌خوانی.

 

شهردار بداند که نهادهای حکومتی حمایتش نمی‌کنند

 

روزنامه اعتماد در این روز اولی که حناچی شهردار تهران شده است، فرصت را غنیمت شمرده و شهردار تازه‌آمده را نصیحت کرده است. عبدالله ناصری با عنوان «آنچه حناچی باید بداند» نوشته است که از سال هشتاد و دو که با مشارکت پایین مردم تهران، اصول‌گرایان شورای شهر تهران را تصرف کردند، در یک دوره چهارده‌ساله مدیریت پایتخت با اصول‌گرایان بود و انصافا کارهای بزرگی هم در عمران شهری صورت گرفت و البته با قیمت گزافِ از دست رفتن بسیاری از سرمایه‌های تهران. اما همین کارهای بزرگی که شهرداران اصول‌گرا انجام دادند، بی حمایت همه‌جانبه حاکمیت و همراهی تمامی نهادها ممکن نبود. حناچی اما باید بداند که دیگر از آن حمایت‌ها خبری نیست و این کارشکنی‌ها از همین صدور دیرهنگام حکم شهرداری، پیداست. با این حساب، شهردار باید حواسش جمع باشد که نهادهای ضد اصلاحات می‌خواهند تا شهرداری تهران را در دوره جدید، ناکارآمد جلوه دهند.

 

وابستگی به نفت و سوءمدیریت، اقتصاد ایران را به انحطاط کشانده است

 

پدرام سلطانی یک فعال اقتصادی جوان و نایب‌رییس اتاق بازرگانی، امروز با کروات به صفحه اول روزنامه آرمان آمده و در گفت‌وگویی، از حال و روز اقتصاد ایران گفته است. این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت‌ها در ایران چندان مشاوره‌پذیر نیستند و اقتصاد نفتی و حضور فعالان اقتصادی شبه‌دولتی و از طرفی سوء‌مدیریت، اقتصاد ایران را به انحطاط کشانده است. سلطانی گفته است درحالی‌که تورم در بسیاری از کشورها کنترل شده، در ایران سال‌هاست که دغدغه اول دولتمردان است و این یعنی اقتصاد در ایران نیاز به تحول ساختاری دارد. نایب‌رییس اتاق بازرگانی که در واقع نهادی خصوصی است، درباره «اف‌ای‌تی‌اف» و قوانین ضدپول‌شویی هم می‌گوید، مخالفان این لوایح خودشان دستی در پول‌شویی دارند و برخی ثروت‌های افسانه‌ای اندوخته‌اند و از هر شفافیتی هراس دارند.

 

امیدی به کاهش قیمت‌ها نیست

 

اگر می‌خواهید بدانید که چطور است که قیمت دلار شسکسته و با این حال، هنوز همه‌چیز گران است، یادداشت مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران، را از دست ندهید. این کارشناس اقتصادی گفته که گرانی اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با وجود کاهش قیمت ارز، دلیلی جز سودجویی فروشندگان و انبارداران ندارد. دولت باید سیاست‌های نظارتی‌اش را فعال کند و راهش هم جریمه و بگیر و ببند نیست، بلکه باید به سازمان‌های صنفی این اختیار را بدهد تا با واحدهای متخلف برخورد کنند. این فعال اقتصادی از مردم هم خواسته است تا در مقابل گران‌فروشان مقاومت کنند و از فروشندگان فاکتور خرید بخواهند تا بتوان برای محکومیت متخلف به آن استناد کرد، وگرنه در این فضای بی در و پیکر، هر کسی می‌تواند هر جنسی را به هر قیمتی بفروشد.

 

معجزه آب‌های ژرف  

 

شاید این خبر عجیب و غریب سفره عظیم آب زیرزمینی، آن هم در منطقه کویری ایران را در هفته‌های گذشته خوانده باشید. خبر آمده بود که این آب‌های ژرف می‌تواند نیاز ایران را در صد و هفتاد سال آینده تامین کند. حالا روزنامه آفتاب این خبر را پیگیری کرده و از قول یک منبع آگاه در شرکت توسعه منابع آب، اطلاعاتی به خوانندگانش داده است. این منبع گمنام به آفتاب گفته است که بنابر بررسی‌های ماهواره‌ای، یک جریان آبی از کوه‌های هندوکش جاری است و از سیستان می‌گذرد و بعد به دریای عمان می‌ریزد. این پدیده را ملوانان دریای عمان سال‌هاست تجربه کرده‌اند و می‌دانند که در قسمت‌هایی از دریا، آب کاملا شیرین است و می‌توانند از آن بنوشند. گویا نیروی دریایی، سال‌ها پیش هم تحقیقی در این‌باره کرده است و متوجه شده که در نقاط مشخصی از دریای عمان، آب شیرین فوران می‌کند. این جریان آبی در عمق پنج و شش هزار متری در جریان است. اما این منبع آگاه می‌گوید که آنچه وزارت نیرو به‌دنبالش است، آب‌های ژرف در عمق سه تا چهار هزار متری است که گویا در زابل و با چاه بسیار عمیقی که حفر شده، قسمتی از این منابع آب ژرف در دسترس است. حالا باید آزمایش شود که آیا این آب برای شرب سالم است، یا نه. این منبع آگاه البته گفته است که هنوز هیچ تصمیمی برای گسترش استفاده از آب‌های عمیق که می‌تواند سرمایه آیندگان باشد، اتخاذ نشده است.

 

تیراژ پانصد نسخه‌ای کتاب و تعطیلی فرهنگ

 

گزارش مفصل روزنامه قانون از بازار کتاب و حال و روز انتشاراتی‌ها، خلاصه‌اش این است که چیزی از صنعت نشر ایران باقی نمانده است. وقتی تیراژ کتاب در جامعه هشتاد میلیونی ایران، پانصد نسخه است، به‌قول گزارش‌نویس قانون، یعنی فرهنگ دیری است که مرده است. برخی از ناشران به خبرنگار قانون گفته‌اند که اگر کار نشر را رها نمی‌کنند، به‌خاطر این است که معتادش شده‌اند و کار دیگری بلد نیستند، وگرنه این شغل جز دردسر و کسادی، سودی ندارد. بنابر آنچه در این گزارش آمده، اوج رونق کتابخوانی در ایران، در سال‌های میانی دهه چهل و آن هم نه حاصل سوبسید دولتی و حمایت شاه و دولتش که نتیجه مستمر باسوادی جامعه و شور و شوق برای خواندن و دانستن بوده است. اما در حال حاضر، دستگاه سانسور از یک‌طرف و بی‌رغبتی مردم به کتابخوانی از سوی دیگر، بازار کتاب را از رونق انداخته است. با این اوصاف، بحران کاغذ هم کار را بدتر کرده و هر بند کاغذ که تا یک‌سال پیش شصت‌هزار تومان بود، به دویست و پنجاه هزار تومان رسیده که قیمت کتاب و محصولات فرهنگی را در این بازار بی‌مشتری، از اینکه هست، گران‌تر می‌کند. این را هم در نظر بگیریم که در وضعیت بحران‌زده ایران، مشکلات کتاب و نشر در ته صف است و اصلا به چشم نمی‌آید.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More