شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ شهریورماه

نمک‌نشناسی کره‌ای‌ها

 

احمدی‌نژاد موفق شد تا دوباره به صفحه اول روزنامه‌ها بازگردد. اظهارنظر جنجالی رییس جمهوری سابق مبنی‌بر اینکه دولت می‌تواند به هر ایرانی یک‌میلیون تومان یارانه بدهد، باعث‌شد باردیگر بحث پوپولیسم به‌میان آید. روزنامه‌های ایران تماشاگران پرشور دعوای ترامپ و کری بودند و جنگ قدرت در آمریکا با نیم‌نگاهی به احتمال اسیضاح ترامپ، یادداشت و گزارش‌های بسیاری درپی داشته است. روزنامه سازندگی هم پوستری از آیت‌الله سیستانی به‌عنوان عکس صفحه اول خود چاپ کرده است، با عنوان «دفاع مرجعیت از دموکراسی». اما خبر دستور توقیف روزنامه «صدای اصلاحات» آن‌قدرها مورد توجه قرار نگرفته و انگارنه‌انگار که روزنامه در آستانه توقیف است. البته صدای اصلاحات امروز منشر شد و در سرمقاله هم نوشته که چوب مستقل بودنش را می‌خورد و مشکل این است که سردبیر و مدیرمسئول روزنامه دزد نیستند.

 

روزنامه جهان صنعت
کوپن الکترونیکی

 

با وخیم‌شدن اوضاع اقتصادی، گویا دولت تصمیم گرفته تا کوپن را دوباره احیا کند؛ اما این‌بار نه مانند دهه شصت، که الکترونیکی و به‌عنوان کمک‌خرج به دهک‌های پایین جامعه. بنابر گفته‌های مقامات مختلف، به هر نفر (یا به هر خانواده) صدهزار تومان تعلق می‌گیرد و این اعانه بیشتر از چهارنفر از هر خانواده را هم شامل نمی‌شود. جهان صنعت در گزارشی باانتقاد از طرح کوپن الکترونیکی نوشته است:

پرداخت سبد و بن‌های حمایتی‌ به اقشار کم‌درآمد به بهانه حمایت از امنیت غذایی و اجتماعی، تا‌کنون آزمون موفقی را در کارنامه اعانه‌دادن دولت ثبت نکرده است. برازنده مردم ایران نیست که با داشتن ثروت غنی ملی همواره به‌دنبال این موضوع باشند که چه زمانی، با چه رقمی و به چه میزانی، دولت قصد کمک به آنها را، آن هم با ارقام بسیار ناچیز داشته باشد‌؛ چراکه در زمانی‌که تورم و گرانی بیداد می‌کند، این نوع کمک‌ها نه درمان درد مردم است و نه ریشه‌کنی فقر و فساد؛ بلکه تنها به‌مصداق بی‌احترامی به ساحت مردم است. دولت به‌جای اینکه دست تولید و صنعت کشور را که بازوی حرکت اقتصاد کشور است بگیرد، به‌دنبال برنامه‌هایی است که در بسیاری از کشور‌ها منسوخ شده و تنها در برخی موارد به‌عنوان یک مسکن کاملا ضعیف و خنثی و مقطعی قابل اجراست.

 

khorasan
نمک‌نشناسی کره‌ای‌ها

 

کره‌جنوبی در هفته اخیر، واردات نفت از ایران را متوقف کرد و حساب‌های بانکی ایرانیان مقیم کره را هم بست و به پیشواز تحریم‌های آمریکا رفت و این در حالی است که برندهای کره‌ای در ایران سالانه سه‌میلیارد دلار فروش دارند. روزنامه خراسان در گزارشی با انتقاد از مردم که هنور برندهای کره‌ای را می‌خرند، نوشته است:

درحالی‌که فروش کالاهای کره‌ای در بازار ایران بدون هیچ مشکلی ادامه دارد، اخبار رسیده از کره‌جنوبی حکایت از آن دارد که برخی بانک‌های  این کشور، ایرانی‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا حساب‌های بانکی خود را ببندند. فشارهایی که البته تا حد تحقیر هم رفته است و بانک‌های کره‌ای به مشتریان ایرانی خود اعلام کرده‌اند اگر تا یک ماه دیگر حسابشان را نبندند، خود بانک درباره این حساب‌ها تصمیم خواهد گرفت. با این حال، ظاهرا این رفتار کره‌ای‌ها، کوچک‌ترین تاثیری در اینکه مردم ایران، کالای کره‌ای بخرند یا نه، نداشته و کماکان بخش اعظمی از لوازم خانگی ایرانی‌ها را برندهای کر‌ه‌ای تشکیل می‌دهند؛ برندهایی که بوی تحقیر ایرانی‌ها را می‌دهد. برندهایی که بیش از دو دهه است در بازار ایران جا خوش کرده و براساس آمارها، گردش مالی بسیار زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. یعنی ایرانی‌ها چیزی حدود سه‌میلیارد دلار در سال از کره، گوشی می‌خرند و این کشور هم خاطرجمع از بازار پر رونق برندهای خود، هر بلایی که بتواند بر سر ایرانی‌ها می‌آورد.

 

فیلم انتخابی ایران برای اسکار، ترامپ را شاد می‌کند

 

بنیاد فارابی که مسئول گزینش فیلم برای شرکت در جایزه اسکار است، فیلم «بدون تاریخ، بدون امض» به کارگردانی وحید جلیلوند را به اسکار معرفی کرد و با این حساب، ساخته پرخرج حاتمی‌کیا یعنی «به وقت شام» از راهیابی به اسکار بازماند. روزنامه جوان، این انتخاب را به باد انتقاد گرفته و نوشته در چنین شرایطی که ترامپ مدعی است که ایران درحال فروپاشی است، فرستادن چنین فیلم تلخی به اسکار، نشانه چیست و چرا فیلم «به وقت شام» که اقتدار ایران را به تصویر کشیده بود، به اسکار فرستاده نشد.

 

آشغال‌های دوست‌نداشتنی

 

کنار گزارشی از گفته‌های نماینده ایران در اوپک با این تیتر که روس‌ها ایران را دور زدند، صادق زیباکلام یادداشتی برای شرق نوشته، با عنوان «آشغال‌های دوست‌نداشتنی» و به وضعیت محیط‌زیستی شهر رشت پرداخته است. زیباکلام، نوبخت، معاون رییس جمهوری را که اصالتا رشتی است، مخاطب قرار داده و نوشته است، سی‌سال پیش، بخشی از جنگل‌های سراوان در سی‌کیلومتری شهر رشت، تراشیده شد و جایگاهی شد برای دفن زباله، حالا پس از گذشت سی‌سال از دفن انواع زباله، شیرابه‌های زباله‌های دفن‌شده همه‌جا را آلوده کرده و مثل رودی، از وسط شهر رشت می‌گذرد. زیبا‌کلام به نوبخت گفته است که در کشورهای پیشرفته، زباله‌ها را دفن نمی‌کنند و نمی‌سوزانند، بلکه بازیافت می‌کنند.

 

فرهنگ شیر آب نیست

 

روزنامه آفتاب یزد، مصاحبه‌ای کرده با محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، و با اینکه خبرنگار پرسش‌های صریحی مطرح کرده، اما هاشمی چندان صریح جواب نداده است و نهایت اینکه گفته شورای شهر، محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران را با اینکه نهادهای قدرت مخالف او بودند، انتخاب کرد. از این مصاحبه که بگذریم، اصغر مهاجری، جامعه‌شناس، در یادداشتی نوشته است که فرهنگ شیر آب نیست که هر وقت خواستیم ببندیم یا باز کنیم. این جامعه‌شناس توضیح داده که رفتار مردم ایران در هجوم به فروشگاه‌ها طبیعی است. وقتی همه‌چیز گران می شود و دولت شفاف عمل نمی‌کند و پول ملی سقوط می‌کند، هجوم به فروشگاه‌ها طبیعی است و ای‌کاش دیروزها به فکر امروزها بودیم و فرهنگ‌سازی می‌کردیم.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More