شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده مجلس: به‌جای منطق، حجاب را با اجبار گشت ارشاد تحمیل می‌کنیم

 

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد ازعملکرد گشت ارشاد در برخورد با حجاب، گفت که ما به جای منطق، حجاب را با اجبار گشت ارشاد به مردم تحمیل می‌کنیم.

سلحشوری روز چهارشنبه پنجم اردی‌بهشت‌ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، دلیل استقبال زنان ترکیه از حجاب را نبود قانون حجاب اجباری در این کشور اسلامی عنوان کرد و گفت که در ترکیه حجاب با اقبال بیشتری روبروست، اما در کشور ما، با این موضوع با لجبازی برخورد می‌شود.

رییس فراکسیون زنان مجلس در ادامه، با انتقاد از برخورد همراه با اجبار گشت ارشاد، خواستار جایگزینی رفتار توأم با منطق به‌جای تحمیل حجاب اجباری شد.  

او همچنین به حضور اندک زنان در دستگاه‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت که باید این مشارکت‌ها افزایش پیدا کند، چراکه «حضور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» زنان، موجب «تقویت بنیان و کانون خانواده» خواهد شد.

سلحشوری خواهان حذف نگاه سیاسی از زنان شد و گفت که دیدگاه و رویکرد فراکسیون زنان به موضوعات مربوط‌به این قشر از جامعه، انسانی و اجتماعی است، نه سیاسی .

به گفته این جامعه‌شناس عضو مجلس، درد مشترک زنان ایران، فارغ از سیاست است و کشور نیازمند همدلی و اجماع در این زمینه است.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به آمار بالای جراحی زیبایی در ایران، از عملکرد صداوسیما انتقاد کرد و گفت که این رسانه، چندبار تصویر دختران و زنان قهرمان را نشان داده است که دیگران از آن‌ها الگوبرداری کنند؟

اعتراضات اخیر زنان ایران علیه حجاب اجباری، بسیار وسیع‌تر و متفاوت‌ از گذشته شده است. این اعتراضات در دی‌ماه سال ۹۶، با حرکت اعتراض‌آمیز سمبولیک ویدا موحد شروع شد. او که در رسانه‌ها به «دختر خیابان انقلاب» معروف شد، در خیابان انقلاب تهران، روسری خود را بر سر چوبی بست و بر روی سکویی ایستاد تا اعتراض خود را به حجاب اجباری نشان دهد.

پس از او نیز زنان بسیار دیگری در ایران به حجاب اجباری اعتراض کردند که با واکنش های زیادی همراه بود.

روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه، انتشار فیلمی از نحوه برخورد یک مأمور نیروی انتظامی (گشت ارشاد) با یکی از دخترانی که گفته شده بود پوشش مناسبی نداشته است، با واکنش‌های فراوانی همراه بود.

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از وزیر کشور و فرماندهان ناجا خواست که با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره فیلم منتشرشده منتسب‌به رفتار خشن مأموران گشت ارشاد، توضیحات کافی را ارائه دهند.

با انتشار این فیلم و واکنش‌های به‌وجودآمده، بسیاری از نمایندگان و مسؤولان خواستار رسیدگی به قانون حجاب و همچنین  بازنگری رفتار مأموران نیروی انتظامی با دختران و زنانی که به آن‌ها «بدحجاب» گفته می‌شود، شدند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More