شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۱ اسفند

نقش «ماهان» در پرونده کرونا‌ گِیت

 

در سومین هفته از شیوع کرونا، وضعیت مدیریت بحران کشور انتقاد اغلب روزنامه‌ها و تحلیلگران را برانگیخته است. روزنامه ابتکار نوشته «اعتماد مردم به حاکمیت در بستر بیماری است» و آرمان ملی از قول یک نماینده مجلس تیتر زده «اعتماد مردم در گروی ارائه آمارهای واقعی است».

تعارض آمار رسمی و واقعی یکی از مسائلی است که این روزها ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده و برخی تحلیلگران، مانند عباس عبدی در روزنامه اعتماد، به این موضوع اشاره کرده‌اند. با این حال، روزنامه کیهان تهدید کرده است غیر از دولت و وزارت بهداشت، کسی نباید آمار بدهد یا درباره تعداد مبتلایان و موارد فوتی اظهارنظر کند.

ژوبین صفاری، سردبیر ابتکار، در سرمقاله این روزنامه نوشته است ایتالیا کل کشور را قرنطینه کرد تا شیوع بی‌رحمانه کرونا را کنترل کند، کاری که پیش از این در چین انجام شد و اگر قرنطینه نمی‌شد، احتمالا با توجه به جمعیت بالای چین، میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند. اما در ایران این مردم‌اند که جلوتر از مسئولان در رسانه‌های اجتماعی به هم توصیه می‌کنند در خانه بمانند. صفاری خطاب به مسئولان نوشته است از مردم عقب نیفتیم و بحران را جدی‌تر بگیریم.

همچنان سوال افکار عمومی این است که چرا در ابتدای شیوع کرونا، قرنطینه اعمال نشد و چرا قم قرنطینه نشد؟ شهروند این سوال را از غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس، پرسیده و در پاسخ شنیده است که اولا، چون مسئولان هشدار کرونا را جدی نگرفتند و دوم، بحث‌های اعتقادی در قم وجود داشت که مانع اعمال محدودیت شد.

این روزها، برخی نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند شیوع کرونا حمله بیوتروریستی بوده، اما حیدری معتقد است که وقتی بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی آمریکا هم درگیر این بیماری است، نظریه توطئه‌آمیز بودن شیوع  ویروس خدشه‌دار می‌شود. به گفته نماینده تهران، طرح توهم توطئه به بی‌توجهی به مساله کرونا دامن زده است.

حیدری همچنین گفته اعمال قرنطینه، مانند چین، نیازمند تمهیدهای ویژه است و آمادگی‌های خاص خود را طلب می‌کند اما اگر مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که قرنطینه لازم است، باید آن را فریاد بزنند.

 

اعتماد مردم در گروی ارائه آمارهای واقعی است

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، رییس فراکسیون مستقلین مجلس و نماینده مردم رشت، در گفت‌وگو با آرمان ملی، درباره دلایل بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت گفته است برخی ارکان حکومت از کرونا اطلاع داشتند ولی یا جدی نگرفتند یا نخواستند جدی بگیرند و به دلایلی مثل انتخابات یا هر دلیل دیگری، این مساله را کتمان کردند. به باور ایمن‌آبادی، همین مساله به اعتماد مردم صدمه زد.

نماینده رشت تاکید کرده است اکنون که همه کرونا را جدی گرفته‌ایم، باز هم آمار واقعی و دقیق ارائه نمی‌شود. ایمن‌آبادی شک ندارد که مسئولان آمار درست نمی‌دهند، به این معنا که فقط آمار کسانی که آزمایش کرونا می‌دهند و سپس، فوت می‌کنند را در آمار مرگ‌و‌میرها می‌آورند. در حالی‌که این روزها، خیلی از افراد با علائم کرونا فوت کردند اما چون امکان آزمایش همه جا وجود ندارد، در گواهی فوت دلیلی غیر از کرونا می‌نویسند.

این نماینده مجلس معتقد است اگر آمار واقعی به‌موقع و دقیق به مردم ارائه می‌شد، مردم بهتر همراهی می‌کردند و در خانه می‌ماندند. ایمن‌آبادی مخالف این نظر است که اعلام برخی آمارها امنیت و سلامت روانی جامعه را بر هم می‌زند. او در ادامه افزوده اتوبان صداقت مسیری دو‌طرفه است. از نگاه ایمن‌آبادی، این ترساندن مردم نیست بلکه گفتن واقعیت‌هاست. مردم کرونا را جدی نگرفتند، چون واقعیت‌ها به مردم گفته نشده است.

او در ادامه افزوده است طبق قانون سازمان بهداشت جهانی، دولتی که اعلام قرنطینه می‌کند باید به همه خانه‌ها غذا و حقوق بدهد. دولت ایران به‌دلیل این‌که توان این کار را ندارد، قرنطینه نمی‌کند.

 

خوردن چوب و پیاز

 

عباس عبدی، یادداشت‌نویس، درباره تعارض آمار رسمی و واقعی به این نکته اشاره کرده است که اگر آمار رسمی دروغ نباشد، قطعا همه حقیقت را نمی‌گوید. معیار آمار وزارت بهداشت کسانی‌اند که تست کرونا دادند، در حالی‌که بسیاری از افراد متوفی مبتلا به کرونا بودند اما بیماری‌شان رسمی ثبت‌ نشده است، پس وزارت بهداشت این موارد مرگ‌و‌میر را ناشی از کرونا نمی‌داند.

در آمار رسمی، نسبت مرگ‌و‌میر به تعداد مبتلایان ۳/۳ درصد است، در حالی‌که مردم گمان می‌کنند ۱۰ درصد مبتلایان به کرونا می‌میرند. به نوشته عبدی، وزارت بهداشت به‌شدت می‌ترسد آمار مرگ‌و‌میر مواردی را که ثبت رسمی نشده‌اند اضافه کند، به‌علاوه، می‌ترسد بگوید کیت‌های تشخیص به اندازه کافی در دسترس ندارد و در نتیجه، سکوت می‌کند و به انتشار آمار رسمی قناعت می‌کند، آماری که می‌داند واقعی نیست. این‌جاست که به گفته عبدی، نظام اطلاع‌رسانی هم چوب می‌خورد، هم پیاز.

عبدی ادامه سیاست کنونی را اثبات ابهام و شایعه می‌داند و تاکید کرده است گمان نکنیم اگر واقعیت‌ها گفته شود، وضع بدتر خواهد شد.

 

برخورد با شایعه‌پراکنی و ترساندن مردم

 

روزنامه کیهان اظهار‌نظرهای اخیر نمایندگان مجلس و استانداران درباره آمار کرونا را «عجیب» و «غیرمسئولانه» و مصداق شایعه‌سازی خوانده و نوشته است با افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا فضای ذهنی مردم را پریشان کرده‌اند و به رسانه‌های معاند خارجی فرصت جولان داده‌اند.

روزنامه منتسب به رهبر جمهوری اسلامی مدعی شده در آمریکا، برای منتشرکنندگان غیرمسئولِ آمار بیماران کرونا، مجازات‌‌های سنگینی وضع شده است.

ادعای کیهان در حالی است که آمار متفاوت را نه افراد غیرمسئول بلکه فرماندار کاشان و نماینده وزارت بهداشت در گیلان و مازندران ارائه داده‌اند، که روشن است این افراد مسئول استانی محسوب می‌شوند.

کیهان بی‌اعتنا به خواسته عمومی برای شفافیت و ارائه آمار واقعی، مدعی شده است برخورد با شایعه‌سازان و ملتهب‌کنندگان فضای جامعه و کسانی که به نگرانی مردم دامن می‌زنند مطالبه‌ای همگانی است و دستگاه‌های امنیتی و قضایی باید با‌جدیت برخورد کنند.

 

نقش «ماهان» در پرونده کرونا‌ گِیت

 

روزنامه شرق در بررسی سهم شرکت هواپیمایی ماهان در ورود ویروس کرونا به کشور، اشاره کرده است علی‌رغم این‌که علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفته بود پروازها به چین با مصوبه دولت تعلیق می‌شود، شرق بین مصوبه‌های دولت چنین مصوبه‌ای پیدا نکرده است.

به گزارش شرق، یکی از پرسنل ماهان در کترینگ سامان، که متعلق به همین شرکت هواپیمایی است، در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ فوت کرد. با این حال، تلاش شرق برای پاسخگویی شرکت ماهان همچنان بی‌نتیجه مانده است. تا جایی‌که شرق از دادستانی کل کشور خواسته است به‌عنوان نماینده مدعی العموم وارد این پرونده شود.

منابع شرق تایید کرده‌اند که به دستور مقام‌های گمرکی چین، تمام بارگیری‌های تجاری در فرودگاه گوانگ‌ژو از ابتدای بحران کرونا تعطیل شده و این درست زمانی است که ماهان به‌اسم پرواز باری مدام در این مسیر رفت‌و‌آمد داشت.

شرق پرسیده است وقتی چین با اعمال قوانین سختگیرانه، به هیچ باری اجازه ترخیص نمی‌داد، شرکت هواپیمایی ماهان، «با استمرار پروازها، برای انتقال کدام قطعه ترخیص‌نشده عازم چین شده بود؟»

شرق همچنین شیوه گندزدایی و استریل کردن هواپیماهای این شرکت در کرمان را، بنا بر نظر کارشناسان صنعت هواپیمایی، زیر سوال برده و گفته گندزدایی بدون تخلیه کامل هواپیما و به شیوه‌ای ناکارآمد صورت گرفته است.

برخی مهمانداران که در پروازهای مسیر چین شرکت هواپیمایی ماهان حضور داشتند به شرق گفته‌اند مهمانداران نه تنها قرنطینه نشدند بلکه امکان استفاده از دستکش و ماسک هم نداشتند. یکی از مهمانداران به شرق گفته است همان هواپیما بعد از بازگشت از چین، عازم عراق و سوریه شد تا دانشجویان عراقی و سوری را ببرد؛ ضمن این‌که مهمانداران بدون قرنطینه در تمامی مسیرها، چه داخلی و چه خارجی، استفاده می‌شدند.

شرق در این گزارش از اعمال فشار به مهمانداران خبر داده است و بند محرمانه بودن اطلاعات را به قراردادهای کارکنان اضافه کرده است تا اطلاعاتی به بیرون درز نکند.

 

کارگران همچنان مشغول کارند

 

قرنطینه خانگی برای کارگران معنایی ندارد. شهروند در گزارشی، به شرایط متفاوت کارمندان و کارگران برای حضور در محل کار پرداخته و نوشته است دولت از ابتدا باید تصمیمی یکسان برای تعطیل کردن نیروهای کار اتخاذ می‌کرد و همه ملزم به تبعیت از این تصمیم می‌شدند. اما این اتفاق رخ نداد و بین کارمند و کارگر تبعیض قائل شدند، تبعیضی که به کارگران حس «ابزار بودن» می‌دهد.

کارگران نه تنها در کارگاه‌های کوچک خصوصی، بلکه در پالایشگاه‌های بزرگ هم همچنان سرکار حاضر می‌شوند و حتی به گفته کارگران، شیفت‌های نوروزی هم به روال سال‌های گذشته وجود دارد و کارگران حق تخطی از آن را ندارند.

هم‌زمان با شیوع کرونا، بحث شیفتی شدن کارمندان، دورکاری و حتی کاهش ساعت‌های کار کارمندان اعلام شد و حتی مرخصی‌های با‌حقوق کارمندان افزایش یافت. اما درباره کارگران هیچ تصمیمی گرفته نشد. ساعت کار کارگران به کارفرما بستگی دارد و مطابق میل او پیش می‌رود. آن‌ها به بهانه ضرر اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی‌شان را تعطیل نکردند و دولت باید تکلیف آن را مشخص کند.

مشاور مجمع نمایندگان کارگران به شهروند گفته است همان‌طور که ایتالیا و چین تعطیلی عمومی اعلام کردند، در شرایطی که جان مردم در خطر است، دولت باید تصمیم نهایی درباره تعطیلی عمومی کارگران را بگیرد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More