شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ مرداد

نظام دچار سرطان بدخیم شده است

با این‌که آمریکا اعلام کرد نفتکش گریس را که دولت جبل الطارق آزاد کرد دوباره توقیف خواهد کرد و همین می‌توانست تیتر یکِ روزنامه‌های امروز را بسازد، اما اظهار‌نظر جنجالی محمد یزدی، ریاست پیشین قوه قضاییه، درباره صادق لاریجانی، رییس سابق دستگاه قضا، و اعلام مخالفتش با مرجعیت آیت‌الله علوی گرگانی آن‌قدر سر‌و‌صدا به پا کرد که بحران تازه ایران و آمریکا تحت‌الشعاع قرار گرفت.

این روزها صادق لاریجانی هدف حمله صدا‌و‌سیما و برخی اصول‌گراهاست. صادق لاریجانی گویا نامه‌ای به رهبری نوشته بود و به بازداشت اکبر طبری، معاونش در قوه قضاییه، اعتراض کرده و به تهدید گفته بود اگر برخوردها ادامه پیدا کند، برای تدریس به نجف می‌رود.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل برخوردهای بی‌سابقه با صادق لاریجانی را، که حالا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، بررسی کرده‌اند و روزنامه آرمان ملی گزارشی منتشر کرده است با عنوان «پایان رفاقت با صادق لاریجانی».

آرمان گمانه‌زنی کرده است که اصول‌گراها از نامزدی احتمالی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ناخشنودند و برای همین می‌خواهند با حذف صادق لاریجانی، موقعیت خاندان لاریجانی را به خطر بیندازند.

روزنامه اعتماد و روزنامه همدلی سراغ حرف‌های یزدی درباره آیت‌الله علوی گرگانی و مخالفتش با مرجعیت این روحانی رفته‌اند. همدلی از قول محسن غرویان نوشته که اظهار‌نظر تند یزدی در تاریخ حوزه بی‌سابقه است و مرجعیت مقام دستوری و دولتی نیست که بتوان با آن مخالفت کرد.

محمد‌تقی فاضل میبدی هم در روزنامه اعتماد از جایگاه مرجعیت دفاع کرده و نوشته است که هیچ نهاد حوزوی و حکومتی حق ندارد مرجعی را عزل و نصب کند و بهتر است روحانیان عالی‌رتبه قم به حرف‌های یزدی پاسخ دهند تا حوزه علمیه بی‌اعتبار نشود.

اما آن سوی میدان، روزنامه‌های اصول‌گرا ترجیح دادند درباره گفته‌های محمد یزدی سکوت کنند و به حمله پهپادی انصارالله یمن به مخازن نفتی سعودی پر‌و‌بال دهند. روزنامه جوان این حملات را خنجر یمنی‌ها به قلب نفتی ریاض توصیف کرده است و روزنامه خراسان در گزارشی از پیامِ عملیات پهپادی یمنی‌ها نوشته است.

خراسان این حمله را که با ده پهپاد و به هدفی در ۱۲۰۰ کیلومتری خاک عربستان سعودی بود از نظر زمان‌بندی معنادار دانسته است، چه این‌که هم‌زمان با سالگرد جنگ ۳۳ روزه لبنان است و چند ساعت بعد از آزادی نفتکش گریس، انجام شده است. به نوشته خراسان، حمله پهپادهای ساده و دست‌ساز یمنی نشان داد از پدافند مدرن عربستان سعودی کاری ساخته نیست.

از روزنامه محلی نصف جهان هم برایتان بگوییم که خبر داده است پنجشنبه گذشته و در شهر‌بازی صفه اصفهان، ساعت ۱۱ شب دستگاه بازی رنجر خراب شد و سی از نفر از کسانی را که سوارش بودند بیست دقیقه واژگون ماندند و جالب این‌که دومین بار است چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد.

طرح مجلس برای شورایی شدن صدا‌و‌سیما و تلویزیون خصوصی

 

قرار است امروز و در جلسه علنی مجلس، طرحی از برخی نمایندگان در صحن مطرح شود تا از انحصار صدا‌و‌سیما جلوگیری کند.

فاطمه ذوالقدر به آفتاب گفته است که بر اساس این طرح، صدا‌و‌سیما به‌صورت شورایی اداره می‌شود و یک هیات امنای پنج نفره که مجلس انتخاب می‌کند در تصمیم‌ها و سیاستگذاری‌های سازمان سهیم می‌شود و کنار رییس صدا‌و‌سیما قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزوده است هیات امنای منتخب مجلس به شکایت‌ها علیه صدا‌و‌سیما هم رسیدگی می‌کند و قرار است راه برای تاسیس تلویزیون خصوصی باز شود ولو این‌که مرجع صدور مجوز این تلویزیون‌ها خود صدا‌و‌سیما باشد.

نظام دچار سرطان بدخیم شده است

 

روزنامه اعتماد با محمد‌جواد حجتی کرمانی مصاحبه‌ای کرده و در بزرگداشت این روحانی ۸۷ ساله، چند یادداشت و مقاله منتشر کرده است.

به نوشته اعتماد، حجتی کرمانی سال‌هاست هیچ مسئولیتی ندارد و در گوشه‌ای از دفتر روزنامه اطلاعات، در اتاقی نشسته است و گاهی یادداشت می‌نویسد. محمد‌جواد حجتی کرمانی در جوانی از پیروان نواب صفوی و فداییان اسلام بوده و ده سالی هم در دوران شاه به زندان رفته است. در سال‌های بعد از انقلاب، این روحانی کرمانی از چهره‌های معتدل به حساب می‌آمد و گاهی با تندروهایی مثل مصباح یزدی مجادله داشته است.

حجتی کرمانی به اعتماد گفته است حال و حوصله یادداشت نوشتن ندارد چون مساله‌ای را حل نمی‌کند.

نماینده مجلس اول شورا تصریح کرده که نظام جمهوری اسلامی دچار سرطان وخیمی شده است، از سقوط فرهنگی و اخلاقی و گسترش شرک و ریا گرفته تا توطئه دشمنان داخلی و خارجی و معضل‌های اقتصادی.

به گفته حجتی کرمانی، نظام نیازمند شیمی‌درمانی است و باید متخصصان همه جناح‌ها گرد هم بیایند و آشتی ملی اعلام کنند.

نویسنده روزنامه اطلاعات این را هم گفته که قدرت در رهبری متمرکز است و آیت‌الله خامنه‌ای تنها کسی است که می‌تواند اعلام آشتی ملی کند و تمامی کسانی را که مخالف و منتقد نظام‌اند و قبلا سابقه جرم و جنایت نداشته‌اند مشمول عفو عمومی کند و به این ترتیب، می‌توان به ۲۲ بهمن سال ۵۷ بازگشت که از توده‌ای و چپ و مذهبی‌ همه در انقلاب حضور داشتند.

در حدی که بگذارند مشارکت می‌کنیم

 

از حسین مرعشی هم بشنوید که معتقد است شرایط کشور به گونه‌ای نیست که اصلاح‌طلب‌ها برای شرکت در انتخابات شرط بگذارند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی گفته است مجلس ششم بهترین مجلس پس از انقلاب بود، اما این مجلس تداوم نداشت و برای همین باید در حد مقدورات نظام توقع داشت.

به گفته مرعشی، اصلاح‌طلب‌ها باید در همان حدی که نظام اجازه می‌دهد و نامزدهای آن‌ها را تایید صلاحیت می‌کند شرکت کنند و از انتخابات کنار نکشند.

بحران جبل الطارق پایان نگرفته است

 

آزادی ابر‌نفتکش گریس یا آدریان دریا هر‌چند یک پیروزی برای دیپلماسی ایران بود، به نظر می‌رسد  پایان بحران نیست و گرچه مقامات جبل الطارق درخواست آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش را نپذیرفتند، به نظر می‌رسد واکنش عصبی آمریکا و اعلام حکم توقیف گریس نشانه‌ای بر ادامه بحران باشد.

صلاح‌الدین هریسی با بیان آنچه آمد ادامه داده پایان بحران گروگان‌گیری نفتکش‌ها به لندن وابسته است و این‌که دولت بوریس جانسون تا چه حد می‌خواهد پیرو آمریکا باشد. از آن‌جا که ایران هنوز نفتکش انگلیسی را آزاد نکرده است، گویا جمهوری اسلامی ایران از اقدام‌های آتی انگلیس و آمریکا مطمئن نیست و باید دید برای آدریان دریا که حالا به‌جای سوریه، به سمت آب‌های آزاد روانه شده چه اتفاقی خواهد افتاد.

اقتصاد رانتی و غارتی جای تولید را گرفته است

 

محسن صفایی فراهانی به شرق گفته اقتصاد رانتی و غارتی جای تولید را گرفته و بورژوازی ملی جایش را به بورژوازی رانتی داده است.

معاون وزیر اقتصاد در دولت خاتمی در ادامه افزوده است فساد در کشور سازمان‌یافته شده است و برای برخورد با این حجم از فساد، باید به ریشه‌ها پرداخت و تا وقتی قانون اساسی اصلاح نشود و تمامی نهادها پاسخگو نشوند، امکان اصلاح وجود ندارد.

به گفته فراهانی، ۸۰ درصد اقتصاد ایران دولتی است و نهادهای نظارتی برای این حجم از اقتصاد دولتی طراحی نشده‌اند. با این حال، اقتصاد ایران در دست دولت هم نیست و نهادهایی که زیر‌مجموعه دولت نیستند نزدیک به ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی را در انحصار دارند و برای همین، توانستند بعد از برجام قدرت‌نمایی کنند و نگذارند کشور از مواهب این تعهد برخوردار شود و سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد.

این‌طور که فراهانی گفته است در زمان شاه، کسانی که وام گرفتند شهرک اکباتان را ساختند، اما حالا از کسانی که وام‌های کلان می‌گیرند اثری در اقتصاد و کار‌آفرینی دیده نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که قبل از انقلاب مهاجرت ایرانی‌ها صفر بود، خبر داده است در شش ماه دوم سال ۹۶، ۲۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است و از سوی دیگر، ایران رتبه اول فرار مغزها را هم دارد.

امنیت زنان، ورزشگاه یا زندان؟

 

قوه قضاییه چند تن از دخترانی را که می‌خواستند به ورزشگاه آزادی بروند و بازداشت شده بودند به زندان محکوم کرده است و جالب این‌که این محکومان به «دختران آزادی» معروف شده‌اند.

همدلی در گزارشی نوشته چهل سال است زنان ایرانی بنا بر قانونی نانوشته، از رفتن به استادیوم محروم‌اند و حالا در بدعتی جدید، دختران علاقه‌مند به ورزش به زندان می‌روند و این در حالی است که مطالبه حق ورود به استادیوم از وعده‌های رییس‌جمهوری بود.

حالا در شرایطی که فیفا برای فوتبال ایران خط‌و‌نشان می‌کشد که اگر زنان به استادیوم نروند، تیم‌های ایرانی را تعلیق می‌کند، این حرکت قوه قضاییه جای سوال دارد.

همدلی این نکته را هم گوشزد کرده است انگار مسئولان محیط زندان و همنشینی دختران آزادی با مجرمان سابقه‌دار را از محیط ورزشگاه امن‌تر و بهتر می‌دانند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More