شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نرخ بیکاری معلولان سه و نیم برابر افراد عادی

 

به گفته‌ی علی همت محمودنژاد رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران: « میزان استخدامی معلولان با کندی صورت می‌گیرد و مشکل بیکاری این قشر از جامعه همچنان به قوت خود باقی است. در حال حاضر نرخ بیکاری معلولان ۳ و نیم برابر افراد عادی است».

به گزارش خبرگزاری میزان محمودنژاد گفت: « بر اساس لایحه سال ۱۳۹۰ که از طریق وزارت کار به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، قرار بود توجه ویژه‌ای به وضعیت اشتغال معلولان شود که متاسفانه در آن مقطع، مجلس به این موضوع ورود پیدا نکرد.
تصمیم گرفته شد که در اصلاحیه لایحه قانون حمایت از حقوق معلولان، به اشتغال این قشر توجه و در نهایت شرایط لازم برای از بین رفتن بیکاری و یا کاهش آمار آن در میان معلولان فراهم شود.

 

 

او تصریح کرد«بی توجهی برخی وزارتخانه‌ها به جذب این افراد باعث شده که برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت که بیشترین گزینش استخدامی را دارند به موضوع به کارگیری معلولان و قانون ۳ درصد جذب معلولان بی‌توجه باشند.»

نبود حمایت از بخش خصوصی در حوزه اشتغال معلولان و پرداخت نشدن سهم حق بیمه کارفرمایانی که اقدام به جذب افراد معلول در کارگاه‌های خود می‌کنند باعث شده که دیگر کارفرمایان استقبالی از جذب نیروهای معلول نداشته باشند.

در بند یک ماده ۷ قانون جامع حمایت از معلولان، سهمیه استخدامی در نظر گرفته شده برای این قشر ۳ درصد درنظر گرفته شده است. قانونی که تمامی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها را موظف به پذیرش این مقدار سهمیه استخدامی می‌کند. استخدامی که می‌بایست با شرایط خاص و بدون آزمون صورت بگیرد.  از این رو سازمان بهزیستی نیز موظف به اطلاع رسانی موثر در سراسر کشور به معلولان است تا واجدان شرایط در جریان قرار گیرند.

محمودنژاد با ارائه راهکاری برای افزایش آمار اشتغال معلولان بیان کرد: «حمایت ویژه از کارگاه‌های زودبازده به منظور جذب نیروهای معلول و ارائه تسهیلات به این کارگاه‌ها می‌تواند راهکاری مناسب برای افزایش آمار اشتغال معلولان باشد».
او با بیان این‌که ''جذب معلولان در برخی از کارگاه‌ها می‌تواند به نسبت سایر افراد در اولویت قرار گیرد" گفت: «در برخی از کارگاه‌ها از قبیل: کارگاه‌هایی که آلودگی صوتی در آن‌ها وجود دارد افرادی از جمله ناشنوایان می‌توانند بهترین گزینه برای استخدام باشند.»
رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ادامه داد: نیروهای معلول می‌توانند برای فعالیت در حوزه صندوق‌داری و یا اپراتوری بهترین گزینه‌ها باشند و لازم است تنها دغدغه جذب نیرو در کشور وجود داشته باشد.
انتقاد از دانشگاه آزاد در جذب معلولان تحصیل کرده از دیگر مواردی بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد. به گفته او«از ۵ سال پیش و با وجود مکاتباتی که با دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با استخدام ۱۵۰ نفر از معلولان با مدرک دکترا شده است تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و امیدوار هستیم با تغییراتی که در دانشگاه آزاد صورت گرفته، نسبت به جذب این معلولان اقدام شود».
اوتاکید کرد: «اکنون برخی از معلولان حتی با مدرک دکتری نیز در استخدام‌ها با مشکل مواجه هستند و لازم است برای جذب این افراد تمهیدات ویژه تری اندیشیده شود».
محمودنژاد تنها فرد منتقد به آمار بیکاری معلولان نیست. چندی پیش حسین نحوی‌نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیزاز آمار ۳۰۰ هزار معلول، جویای کاردر کشور خبر داد. به گفته او در سال ۹۵ سال گذشته این سازمان توانست ۱۵ هزار فرصت شغلی برای معلولین ایجاد کند ولی این رقم تاثیر زیادی در بهبود آمار بیکاران نداشت.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: « براساس توافق صورت گرفته قرار بود تجهیزاتی که در اختیار ما قرار دارد را به دست نیازمندانی که شناسایی شده‌اند؛ برسانیم اما متاسفانه بودجه‌ای که به ما پرداخت می‌کنند با نیازهای ما فاصله زیادی دارد. بودجه ما در سال گذشته ۳۲ میلیارد و در سال جاری ۴۰ میلیارد بوده است اما نیاز واقعی ما ۱۵۰ میلیارد تومان است که باید در این امر توجه ویژه‌ای به سازمان بهزیستی شود».
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: « سال گذشته ۷ استان کشور را هدف‌گذاری کردیم تا تمامی احتیاجات معلولین این مناطق را تحت پوشش قرار دهیم. همچنین رسیدگی به مسائل حاشیه‌نشین‌ها که در کشور رو به افزایش هستند را تحت پوشش داریم. برای کمک به معلولینی که به‌عنوان مهاجر یا آواره از کشورهای همسایه وارد ایران شده‌اند نیز برنامه‌هایی داریم».
نحوی‌نژاد با اشاره به مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولین خاطرنشان کرد: «مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولین در شهرها جزو مطالبه اصلی معلولین است ولی باتوجه به این‌که ما هر ساله گزارش‌های کاملی برای بهبود وضعیت تردد معلولین به سازمان شهرداری‌ها می‌دهیم؛ متاسفانه رسیدگی ریشه‌ای با این موضوع نمی‌شود. باید توجه داشت که در یک دهه اخیر در برخی شهرها مانند تهران وضعیت مناسب‌سازی معابر  بهبود یافته است اما این موضوع باید جدی گرفته شود و هر چه سریع‌تر وضعیت برای تردد معلولین بهتر شود».

براساس آخرین آمار انجام شده در سال ۹۵ در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور وجود دارد  که ۳۵درصد این آمار را زنان  و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. از این آمار ارائه شده ۳۰ درصد از معلولین مادرزاد هستند و ۷۰ درصد هم بر اثر اتفاقات بعد از تولد معلول شدند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More