شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نبود قانون، مانع صدور شناسنامه برای کودکان بی‌هویت

 

رضا شیران، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نبود قانون مشخص درباره‌ صدور شناسامه برای کودکان اتباع خارجه می‌گوید که سازمان ثبت‌احوال تنها مجری قانون است و باید براساس قوانین موجود شناسنامه صادر کند.

یازدهم شهریورماه، احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تصویب قانون صدور کارت هویت، شناسنامه و همچنین کارت سلامت برای کودکانی که دارای مادر ایرانی و پدر افغان هستند، در کمیسیون لوایح دولت خبر داده بود.

با انتشار این خبر ازسوی معاون وزیر تعاون، سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال، نسبت‌به آن واکنش نشان داد و گفت: «وزارت رفاه به‌لحاظ  قانونی نمی‌تواند به این موضوع ورود کند و وزارت کشور در این زمینه مسؤول است و صدور شناسنامه برای افراد بی‌هویت، باید از مسیر قانونی و ازطریق وزارت کشور طی شود».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رضا شیران، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، روز جمعه ۳۱ شهریورماه، درباره ادعای اخیر وزارت رفاه مبنی‌بر صدور شناسنامه برای کودکان دارای پدر غیرایرانی، گفت: «ثبت‌احوال نمی‌تواند برای افرادی که به لحاظ هویتی نامعلوم هستند، کاری انجام دهد». به گفته‌ی شیران، مجلس و دولت باید در تعیین تکلیف کودکان بی‌شناسنامه تعجیل کنند.

رضا شیران، نماینده مشهد و کلات در مجلس که مدت‌هاست مسأله کودکان بی‌شناسنامه را پی‌گیری می‌کند، درباره وظیفه مسؤولان در ارتباط با این کودکان می‌گوید: «ما اگر تنها به‌دنبال مسکن‌ها باشیم، هر دستگاهی خود را متولی می‌داند و مسؤولیت‌پذیری هم ندارند؛ اما اگر قانون تصویب شود، برای همه دستگاه‌ها الزام‌آور است. با توجه به شرایط و قوانین حال حاضر، اگر قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی به تصویب برسد، سازمان ثبت‌احوال می‌تواند برای این افراد شناسنامه صادر کند».
شیران با اعلام این مطلب که سازمان ثبت احوال مجری قانون است، گفت: « در حوزه اجرا، نهاد و دستگاهی که باید سند هویتی صادر کند، سازمان ثبت‌احوال بوده، اما قطعاً قانون‌گذاری در این زمینه، به‌عهده سازمان ثبت‌احوال نیست. قانون‌گذاری در مجلس و آئین‌نامه‌ها به‌عهده هیأت‌وزیران است».

این عضو کمیسیون اجتماعی، با اعلام این مطلب که مسأله کودکان بی‌شناسنامه، خاص کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان افغان نیست، تصریح کرد: «ایرانیان مقیم کشورهای دیگر، ازجمله کانادا و آمریکا نیز برای صدور شناسنامه ایرانی برای فرزندانشان دچار مشکل هستند».

او در ادامه، افزود: «بسیاری از زنان ایرانی در خارج از کشور با غیرایرانی ازدواج کرده‌اند و دارای فرزند هستند و علاقه دارند رابطه فرزندانشان با سرزمین مادری‌شان برقرار شود؛ اما با وجود چنین قوانینی، این امر امکان‌پذیر نیست. به اعتقاد شیران، مجلس، دولت و قوه قضائیه باید برای حل‌وفصل این موضوع، با یکدیگر همراهی کنند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More