شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۱ اردیبهشت

نامه چهارصد طلبه برای بازداشت وزیر

 

حالا می‌توان گفت شیوع کرونا، پس از این‌که دولت مجوز فعالیت و عبور‌و‌مرور در شهرها را صادر کرد و ادارات باز شدند و کسب‌و‌کار مغازه‌ها راه افتاد، برای روزنامه‌ها هم عادی شده است و نشانه این عادی‌سازی بحران را می‌توان در تیترهای اقتصادی و سیاسی دید که جای کرونا را گرفته‌اند.

روزنامه آرمان ملی حتی از درمان بومی کرونا هم نوشته و این‌که ایران نخستین کشوری است که تزریق پلاسمای خون بیماران بهبود‌یافته به مبتلایان کرونا را اجرایی کرد و از ماه گذشته تا‌کنون، به ۲۰۰ بیمار پلاسما تزریق شده و نتایج مثبتی هم داشته است.

عرضه سهام عدالت در بورس نیز به‌عنوان موفقیتی اقتصادی و رونق‌بخش کار‌و‌بار بورس، موضوع بحث در بیشتر روزنامه‌ها بوده است. روزنامه جهان صنعت عرضه سهام عدالت را واکسنی می‌داند که بورس را از حبابی شدن و شکنندگی نجات می‌دهد. این روزنامه اقتصادی نوشته است عرضه سهام عدالت می‌تواند به وضعیت انفجار تقاضا در بازار پاسخی مثبت بدهد. کیهان هم برای بورس، بازارگرمی کرده و نوشته هر برگه از سهام عدالت از یک میلیون تومان به ده میلیون تومان رسیده است.

اما بشنوید از روزنامه شهروند که گزارشی داده از لایحه ساماندهی پیاده‌روهای تهران که در شورای شهر تهران مطرح است و احتمالا تصویب خواهد شد. بنا بر این لایحه، قرار است برای نشاط شهری، پیاده‌روها به کسبه و دستفروش‌ها اجاره داده شود. به نوشته شهروند، آنچه اتفاق خواهد افتاد چیزی جز شهر‌فروشی نیست و سهم عابران پیاده، مثل همیشه، از فضای شهری کمتر خواهد شد و شهرداری برای در‌آمد‌زایی هر موزاییکِ پیاده‌روهای خیابان‌ها را خواهد فروخت.

اگر یادتان باشد، هفته گذشته محسن امین‌زاده، که معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات بود، با اشاره به ارسال ماهواره نظامی سپاه پاسداران به فضا، یادداشتی در روزنامه ایران نوشته بود و این دست کارها را بازدارنده و امنیت‌بخش ندانسته و تنها راه توسعه ایران را تجدید‌نظر در سیاست خارجی عنوان کرده بود.

روزنامه‌های اصول‌گرا در چند روز گذشته، بارها به امین‌زاده تاخته‌اند و او را عامل غرب معرفی کرده‌اند. امروز هم محمد صرفی در کیهان با اشاره به یادداشت امین‌زاده، نوشته است که حتی اگر از قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای هم دست بکشیم، آمریکا هرگز از تنها ابزار عملی‌اش، یعنی تحریم، دست نمی‌کشد. نویسنده کیهان تصریح کرده است که روحانی و اصلاح‌طلبان با شعار انتخاباتی «هم چرخ هسته‌ای بچرخد هم چرخ اقتصاد»، مردم را فریب دادند و حالا هم می‌خواهند با شعار «هم موشک بالا برود، هم قدرت خرید مردم» همه را فریب دهند.

با شیوع کرونا، سینماها تعطیل شدند و فیلم‌هایی که در نوبت اکران بهاری بودند از نمایش بازماندند. روزنامه ابتکار اما خبر داده که پس از چهل سال، قرار است سینما‌ـ‌ماشین برقرار شود. این‌طور که ابتکار گزارش داده، قرار است «سینما درایو‌‌ـ‌این» در پارکینگ برج میلاد افتتاح و فیلم «خروج» اکران شود. اما به‌خاطر فاصله‌گذاری اجتماعی، خودروها نباید بیش از دو سرنشین داشته باشند و کسی هم نباید از ماشین پیاده شود. گفتنی است که اولین ماشین‌ـ‌سینما در سال ۱۳۳۹ در تهرانپارس آغاز به کار کرد.

برویم سروقت روزنامه‌خوانی در آخرین روز کاری هفته.

 

جای خالی تفکیک قوا

 

صادق زیبا‌کلام با بیان این‌که همه جای دنیا نمایندگان کارگران برای بحث تعیین دستمزد با کار‌فرمایان یا دولت وارد مذاکره می‌شوند، متعجب است که چرا ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در این امور مداخله می‌کند.

این استاد دانشگاه نوشته است که ورود قوه قضاییه به بحث دستمزدها و این‌ اظهار‌نظر رییسی که از میزان دستمزدی که وزارت کار تعیین کرده است خرسند نیست، نمونه بارزی است از دخالت قوه قضاییه در حیطه قوه مجریه.

زیباکلام این را هم گفته است که دستمزد بالاتر برای کارگران در این وضعیت اقتصادی، به نفع کارگران نخواهد بود، چه این‌که با افزایش دستمزد، قیمت تمام‌شده کالا بالا می‌رود و تورم بیشتر می‌شود و از طرفی کارفرمایان ممکن است به‌دلیل افزایش دستمزد، نیروی کار را تعدیل کنند و از تعداد کارگران بکاهند.

 

نامه چهارصد طلبه برای بازداشت وزیر

 

چند روز پیش، چهارصد طلبه و مدرس حوزه علمیه قم در نامه‌ای، از قوه قضاییه خواسته بودند تا آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، را به جرم گسترش اینترنت و آنچه این روحانیان ایجاد زمینه برای ولنگاری فاجعه‌بار فضای مجازی دانسته‌اند، بازداشت کند.

روزنامه آفتاب در گزارشی نوشته است در این وضعیت شیوع کرونا، تنها موردی که نمی‌شد پیش‌بینی کرد این بود که چهارصد طلبه نامه بنویسند که وزیر ارتباطات بازداشت شود.

در این گزارش آمده است که در همه دنیا، از آمریکا و اروپا تا چین، تبلیغ می‌شود که مردم در خانه بمانند و در این اوضاع، اینترنت است که مشکلات را حل می‌کند و اجازه می‌دهد کارمندان از راه دور کار کنند و دانش‌آموزان درس بخوانند و به همین دلیل، نیاز است که اینترنت گسترش پیدا کند.

به نوشته آفتاب، فیلتر و کند کردن اینترنت هم بی‌ثمر بوده است و کسانی که می‌خواستند رسانه‌های بومی را جایگزین رسانه‌هایی مثل تلگرام کنند، شکست خورده‌اند و برای مثال، استفاده از اینترنت در ماه‌های گذشته، دو برابر شده و میزان بازدید از تلگرام در ایران به دو میلیارد رسیده است.

 

چالش‌های آمریکا

 

رحمان قهرمان‌پور با اشاره به خواسته آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگشتش به برجام برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل، نوشته است که احتمالا آمریکا می‌تواند چنین کاری بکند.

نویسنده اعتماد توضیح داده است که معاهده برجام یک قرارداد روشن حقوقی نیست، بلکه وجه سیاسی دارد و آمریکا می‌تواند با ترفندهای حقوقی به آن بازگردد و خواهان اجرای تحریم‌های مضاعف شود.

این تحلیلگر سیاسی مشکل اصلی آمریکا را اراده سیاسی چین، روسیه و اروپایی‌ها می‌داند و نوشته است احتمالا آمریکا در همراه کردن این کشورها کار سختی در پیش دارد.

این‌طور که قهرمان‌پور نوشته است نگاه اروپایی‌ها به انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و اگر احساس کنند ترامپ پیروز خواهد شد، همراهی بیشتری با آمریکا نشان می‌دهند.

 

مصالحه با آمریکا نه منطق سیاسی دارد و نه اقتصادی

 

سعید لیلاز در گفت‌و‌گو با فرهیختگان گفته است کرونا به اقتصاد جهانی ضربه بزرگی زده اما ایران در مقایسه با کشورهای مشابه، صدمه کمتری دیده است.

اما در عین‌حال، اشاره کرده است که «آثار این ویروس بر اقتصاد ایران قابل‌توجه است و احتمالا حدود چهار تا پنج درصد تولید ناخالص داخلی ایران را از بین می‌برد و این عدد مهمی است». 

این عضو حزب کارگزاران توضیح داده است اختصاص اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای مهار کرونا یعنی معادل ۳ درصد تولید داخلی و افزایش کسری بودجه، آن هم در وضعیتی که امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت هم محقق نخواهد شد.

لیلاز به بررسی بازار نفت هم پرداخته و نوشته است تحریم ایران این حسن را داشت که کشور از ضربه کاهش درآمد نفتی مصون ماند، در حالی که عربستان سعودی ۳۰ برابر ایران از این کاهش قیمت نفت ضربه خورده است.

به نظر لیلاز، ایران غیر‌نفتی‌ترین اقتصادِ نفتی دنیاست و در حالی که خاورمیانه اهمیتش را از دست داده است و دیگر پمپ بنزین دنیا نیست، می‌تواند اقتصاد خودکفای منطقه باشد.

این عضو حزب کارگزاران معتقد است که مصالحه با آمریکا در شرایط فعلی ارزش اقتصادی و منطق سیاسی ندارد، چرا که خاورمیانه برای آمریکا بی‌اهمیت شده و خواهان خروج از منطقه است و از طرفی، سیاست آمریکا در مهار ایران شکست خورده و حوادث منطقه به سود ایران است.

 

بانک مرکزی مستقل می‌خواهیم

 

حمید دیهیم در گفت‌و‌گو با روزنامه تعادل، گفته است با ظهور کرونا، وضعیت بحرانی بر دنیا حاکم شده و در این اوضاع، شرایط ایران که در تحریم به سر می‌برد و باید آنچه را نیاز دارد به چند برابر قیمت تهیه کند و در‌آمد نفتی هم به پایین‌ترین سطح رسیده، از کشورهای دیگر بدتر است.

این اقتصاد‌دان معتقد است که دولت باید به طبقات فرودست کمک اضطراری کند چون اقشاری از مردم در شرایط بسیار سخت و نیازمند اقدام حمایتی فوری‌اند.

او با بیان این‌که برخی از وزرای اقتصاد سواد اقتصادی ندارند و دولت هم برای جبران کمبود نقدینگی، اقدام به چاپ اسکناس و استقراض از بانک مرکزی می‌کند، توضیح داده است که بانک مرکزی باید مستقل باشد و رییس این بانک به‌سادگی تعویض نشود.

دیهیم در ادامه افزوده است اقتصاد ایران نیازمند تزریق سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار است که باید از طریق سرمایه‌گذاری تامین شود، وگرنه اقتصاد ایران هر سال ۳۰ میلیارد دلار کوچک‌تر خواهد شد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More