شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه خانواده‌ صیادان ایرانی ربوده شده به روحانی

 

جمعی از خانواده‌های صیادان ربوده شده توسط دزدان دریایی سومالی در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهور درخواست کمک کرده‌اند. در بخشی از این نامه که خبرگزاری مهر متن آن‌را منتشر کرده آمده است: عزیزان ما از ششم فروردین ۱۳۹۴ به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمده‌اند و ۸ نفر از آنان گرسنگی٬ تشنگی و شکنجه‌های جسمی را تاب نیاورده و در اسارت جان خود را از دست داده‌اند. این قربانیان همگی صیاد و نان‌آور خانواده خود بوده‌اند.

 

 

این نامه می افزاید: «ما امضاکنندگان این نامه ۸ نفر از عزیزان خود را در خاک سومالی از دست داده‌ایم و اگر امروز از شما و آقای ظریف استمداد می‌جوییم، برای آزادی و نجات جان ۸ صیاد دیگری است که همچنان در دست دزدان دریایی سومالی و در شرایطی غیرانسانی اسیر هستند».
 

  • صیادانی که خود صید شدند

ششم فروردین ۱۳۹۴ شبه نظامیان الشباب در سومالی ۲۱ سرنشین یک کشتی ماهیگیری ایرانی را در سواحل این کشور به گروگان گرفته‌اند. این کشتی به علت نقص فنی از سه روز پیش از آن در سواحل سومالی متوقف شده بود. ۸ تن از این صیادان به دلیل وضعیت نامناسب بهداشتی و کمبود مواد غذایی جان خود را از دست دادند. ۵ نفر از آنان موفق به فرار شدند‌ و ۸ نفر دیگر نیز همچنان در اسارت دزدان دریایی کشور سومالی به سر می‌برند.

 

 

  • باج‌خواهی دزدان دریایی از خانواده‌های صیادان

برخی از رسانه‌های داخلی که جریان این گروگانگیری را از نزدیک دنبال می‌کردند گزارش دادند که درخواست دزدان دریایی صدها هزار دلار باج بوده و آنها در این ماه‌ها هر از گاهی با خانواده این صیادان تماس می گیرند و درخواست پول می‌‌کنند. خانواده‌های این گروگان‌ها که اکثرا از طبقات فرودست جامعه و از استانی محروم هستند، همواره گفتند که پرداخت مبالغ درخواستی دزدان دریایی درتوانشان نیست. به گفته ملامحمد عمرملازهی، از فعالین کمپین بلوچ: دزدان دریایی برای آزادی صیادان ایرانی درخواست دریافت ۴ میلیارد تومان را مطرح کرده‌اند، اما خانواده این صیادان قادر به پرداخت این پول نیستند.  در همین مدت برخی به نقل از خانواده‌ها گزارش دادند که دزدان دریایی گاهی هنگام تماس گرفتن خانواده گروگان‌ها، ماهیگیران را پشت تلفن شکنجه می‌کرده‌اند.

 

  • انتقاد از عملکرد دولت

طولانی شدن زمان گروگان‌گیری وفقدان پیگیری جدی دولت و وزارت‌خارجه، نگرانی خانواده این صیادان و انتقاد فعالان مدنی را در پی داشته است. خانواده این بلوچ‌ها همچنین از اینکه سرنوشت این گروگان‌ها به فرموشی سپرده شده و هیچ خبری در این ارتباط در رسانه‌های کشور منعکس نمی‌شود، آزرده‌اند.

بعد از حادثه گروگان‌گیری، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اسارت صیادان ایرانی در سومالی گفت: «ما با سومالی رابطه نداریم و در قطع رابطه هستیم. دولت کارآمدی در سومالی وجود ندارد. تلاش‌های زیادی توسط وزارت خارجه و سایر نهادها برای آزادی این عزیزان صورت گرفته. اما کار مشکل است و شرايط سومالي بر حساسیت موضوع می‌افزاید»

 

 

  • تلاش‌ها برای آزادی اسیران

.خانواده‌های گروگان‌ها طی دوسال گذشته بارها  به مسئولین امنیتی و دولتی مراجعه کرده‌اند اما به گفته‌ی آنان به آنها گفته شده که ما نمی‌توانیم برای آزادی عزیزان شما کاری کنیم

اول آذر سال ۱۳۹۵ مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نامه‌هایی جداگانه به  حسن شیخ محمود، رئیس جمهوری سومالی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، خواستار پیگیری وضعیت اسیران ایرانی و تلاش برای آزادی آنها از دست دزدان دریایی سومالیایی شد. مولوی عبدالحمید در نامه خود به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خواستار ورود کشور سوم به این موضوع شد و نوشت: «نظر به قطع روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و سومالی، پیگیری این موضوع از طریق کشور ثالث می‌تواند راهگشا باشد».

 

  • تلاش برای آزادی صیادان دربند در توییتر

طی این ماه‌ها موضوع طولانی شدن اسارت صیادان ایرانی و ضرورت آزادی آنها در اسرع وقت، در کانون توجه کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز قرار گرفت .

روز ۱۴ آبان سال ۹۵ کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی توییتر با راه‌اندازی هشتگ# آزادی-صیادان- ایرانی تلاش‌ کردند تا درباره وضعیت وخیم ملوان‌های بلوچ که اسیر دزدهای دریایی سومالیایی‌اند اطلاع‌رسانی کنند. بسیاری از کاربران خواستند تا دولت ایران مبلغ درخواست شده از سوی دزدان دریایی سومالی را پرداخت و آن‌ها را آزاد کند. شماری از کاربران هم خواستار اطلاع‌رسانی و شفافیت دولت در این زمینه شدند.

این واکنش‌ها، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی را به‌دنبال داشت که در اولین نشست خبری بعد از تلاش‌های مجازی کاربران شبکه‌های اجتماعی گفت: «تلاش‌های زیادی توسط وزارت خارجه و سایر نهادها برای آزادی این عزیزان صورت گرفته است. با این حال او اطلاع‌رسانی را خیلی به نفع این افراد ندانست».

با گذشت بیش از دو سال از به اسارت گرفته شدن صیادان ایرانی توسط دزدان دریای سومالی، بسیاری تلاش‌های دولت و وزارت‌خارجه را برای آزادی آنان کافی نمی‌دانند. یک کاربر توییتر در این زمینه نوشت: «شاید بلوچ بودن ملوان‌ها دلیل خوبی برای بی‌تفاوتی حکومت و دولت باشه ولی ایرانی باید پشت ایرانی دربیاد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More