شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی چهارم دی‌ماه

نابودی اسرائیل سیاست رسمی جمهوری اسلامی است

 

این هم از دردسرهای روزنامه‌های چاپی است که با محدودیت زمانی که دارند، به خبری نمی‌رسند یا نصفه و نیمه می‌رسند. دیروز صبح بود که خبر فوت آیت‌الله شاهرودی، رییس سابق قوه‌قضاییه و رییس مجمع تشخیص مصلحت آمد و بعد از یک ساعتی تکذیب شد و عاقبت عصر دیروز، خبر مرگ قطعی شد و این کش و قوس، کاری کرد که امروز برخی روزنامه‌ها از وفات شاهرودی گفته‌اند و در چند روزنامه‌ای هنوز شاهرودی زنده و در کماست. مثلا روزنامه سازندگی عکسی از جوانی شاهرودی زده و با تیتر «وارث صدر در کما»، زندگی و زمانه شاهرودی را مرور کرده و اینکه این فقیه درگذشته از نوگرایان حوزه علمیه بوده است. آرمان از «درگذشت فقیه اصولی» گفته و تقریبا همان حرف‌های سازندگی را تکرار کرده است و روزنامه ایران هم بر نوگرایی شاهرودی تاکید کرده است. اما هیچ روزنامه‌ای خطر نکرده و درباره ده‌سال مسئولیت شاهرودی در قوه‌قضاییه و ثمره این نوگرایی در دستگاه قضا چیزی ننوشته است. می‌توان پیش‌بینی کرد روزنامه‌هایی که امروز به خبر مرگ نرسیده‌اند، فردا به تشییع جنازه و دفن شاهرودی در حرم معصومه قم می‌رسند.

از شاهرودی که بگذریم، نماینده سراوان که به کارمند گمرک توهین کرده بود هم در بیمارستان بستری شد، هرچند که روزنامه آفتاب، آن را تمارض دانسته و تیتر زده: «درازهی نماینده سراوان خود را در بیمارستان بستری کرد». روزنامه جوان هم گریبان نماینده بستری‌شده را رها نکرده و در گزارشی از مجلس خواسته است تا با این نماینده خاطی که حالا معلوم شده از یک پروفسور آلمانی سرقت علمی هم کرده، برخورد کند.

امروز سروکله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، باز هم در روزنامه‌ها پیدا شده و روزنامه خراسان یک‌ساعتی با او به گفت‌و‌گو نشسته و ظریف به همه اطمینان داده است که در انتخابات ریاست جمهوری آتی، نامزد نخواهد بود. همان‌طور هم که انتظار می‌رفت، روزنامه اصول‌گرای کیهان حرف‌های ظریف درباره اینکه ایران قصدی برای حذف اسرائیل ندارد را تحریف انقلاب دانسته و نوشته که حذف اسرائیل، سیاست رسمی جمهوری اسلامی است.

اما کار روزنامه قانون هم در چنین روزی که همه نگاه‌ها به شاهرودی بود، جالب است. قانون تیتر و عکس اولش، بهرام بیضایی است، به‌مناسبت هشتاد سالگی او. بد نیست بدانیم بیضایی سال‌هاست که در غربت زندگی می‌کند و از هنرمندانی است که نظام اسلامی سخت با او دشمن است.

 

چه‌طور بگویم که نمی‌خواهم نامزد ریاست جمهوری شوم

 

خبرنگاران روزنامه خراسان به وزارت خارجه رفته‌اند و با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرده‌اند و از اینکه برخلاف باقی مصاحبه‌ها با دیگر مسئولان نظام، همه‌چیز سر وقت و منظم انجام شده، ابراز تعجب کرده‌اند و البته حرکات بدن وزیر امور خارجه هم برایشان جالب بوده است. ظریف در این مصاحبه از برجام و روابط ایران و اروپا گفته و اذعان کرده است که اروپایی‌ها حاضر نیستند برای رابطه با ایران هزینه بپردازند، اما از طرفی، اروپا فقط یک روزنه است و ایران به‌دنبال دیگر روزنه‌ها مثل چین و روسیه هم است.

وزیر امور خارجه گفته است که کسی حق ندارد از داخل این پیام را بفرستد که جمهوری اسلامی در وضعیتی است که نمی‌تواند انتخاب کند. ظریف درباره انتخابات ریاست جمهوری سال هزار و چهارصد هم حرف زده و گفته به چه زبانی بگوید که نمی‌خواهد در این انتخابات نامزد شود و به خنده ادامه داده که حاضر است سند محضری بدهد.

 

نابودی اسرائیل سیاست رسمی جمهوری اسلامی است

 

روزنامه کیهان با یک روز تاخیر، به گفت‌وگوی ظریف با هفته‌نامه فرانسوی واکنش نشان داد. ظریف گفته بود که هیچ‌‌یک از مسئولان نظام نگفته‌اند که ایران می‌خواهد اسرائیل را نابود کند و آنچه مقامات ایرانی درباره محو اسرائیل می‌گویند، یک جمله خبری و ناظر بر آینده است. اما حالا کیهان نوشته که این حرف‌ها تحریف کامل گفته‌های آیت‌الله خمینی است و سیاست رسمی جمهوری اسلامی، نابودی اسرائیل است. کیهان از آیت‌الله خامنه‌ای هم شاهد آورده است که در جنگ سی‌وسه روزه لبنان، دخالت ایران را رسما اعلام کرد و گفت به هر گروهی که با اسرائیل مبارزه کند، کمک می‌کنیم.

 

دولت روحانی چشم‌انداز روشنی برای آینده ایران ندارد

 

دعوا میان اصلاح‌طلبان و دولت روحانی بالا گرفته و کسی که این دعوا را شروع کرده هم محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری است که گفته تمام رأیی که روحانی آورد را خودش آورده و اصلاح‌طلبان در آن نقشی نداشته‌اند.

حالا حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با آرمان و به طعنه گفته است که آقای واعظی شکسته‌نفسی کرده و اصلا اصلاح‌طلبان ادعایی ندارند و عددی نیستند و این همه رای به روحانی، حاصل تلاش آقای واعظی بوده است. مرعشی در بخش دیگری از مصاحبه، با انتقاد از دولت روحانی گفته است به‌نظر می‌رسد که این دولت، چشم‌انداز و امیدی به آینده ایران ندارد. مرعشی که از حواریون هاشمی رفسنجانی بوده است، قیاس میان روحانی و هاشمی را مع‌الفارق می‌داند و معتقد است که هاشمی سعی کرده بود از وزرای زبده و نخبه در کابینه استفاده کند، اما در دولت روحانی، به‌جز یکی‌دو مورد، وزاری زبده‌ای بر سر کار نیستند.

 

آقای روحانی سواری پیشکش

 

امروز قرار است تا رییس جمهوری لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند و بنابر وعده روحانی، این لایحه قرار است تا هزاران شغل جدید برای مردم ایجاد کند. چیزی که نادر کریمی‌جونی در یادداشتی نسبت‌به تحققش، ابراز تردید کرده است. نادر کریمی نوشته است که چند وقت قبل، قرار شد وزارت ارشاد بیست‌هزار شغل در حوزه فرهنگ و رسانه ایجاد کند، اما نگاهی به وضعیت مطبوعات، نشان می‌دهد که روزنامه‌ها و مجلات مستقل، زندگی نباتی دارند و از طرفی، نشریات دولتی و هوادار دولت، همه آگهی‌ها و یارانه‌ها را می‌گیرند و میان آنچه وعده داده می‌شود و آنچه هست، تفاوت بزرگی است. این نویسنده به روحانی گفته است که سواری پیش‌کش، قاچ زین را بچسبید. به‌جای صرف پول و اشتغال‌زایی، همان پول را صرف شغل‌هایی کنید که هر روز از دست می‌روند، مثل کارگاه‌هایی که در آستانه ورشکستگی‌اند و کارگرانی که تا چند ماه دیگر، کارشان را از دست می‌دهند.

 

طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر سیزده‌سال رد شد

 

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون بانوان، به روزنامه اعتماد گفته که حاصل دو سال تلاش او و همکارانش، از دست رفته است. این نماینده مجلس که تلاش می‌کرد طرحی را برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر سیزده‌سال به تصویب برساند، خبر داده که کمیسیون قضایی مجلس، این طرح را به بهانه الگو گرفتن از غرب، رد کرده است. سیاوشی به اعتماد گفته است که از نظر فقهی این ممنوعیت هیچ مشکلی نداشته و فتوایی از مکارم شیرازی هم مبنی‌بر حرام بودن این ازدواج‌ها، گرفته شده است، اما گوش نمایندگان کمیسیون قضایی بدهکار این حرف‌ها نبود و طرح را رد کردند. آن‌طور که این نماینده مجلس می‌گوید، ممنوعیت ازدواج دختران زیر سیزده سال، یک مطالبه اجتماعی از سراسر کشور است و بسیاری از فعالان اجتماعی معتقدند که این نوع ازدواج، در واقع فروش دختران و کودکان است. حالا قرار است تا نمایندگان موافق طرح، به تصمیم کمیسیون قضایی در صحن مجلس اعتراض کنند.

 

بهرام بیضایی، روشنفکر فصل‌های سخت

 

سال‌هاست که بهرام بیضایی، کارگردان نامی و نمایش‌نامه‌نویس شهیر ایرانی، در آمریکا اقامت دارد و زمینه حضور و کارش در ایران فراهم نیست. روزنامه قانون در آستانه هشتاد سالگی این هنرمند (پنجم دی‌ماه)، یادی از او کرده و ویژه‌نامه‌ای منتشر کرده است با گفتارهایی از اهالی تئاتر، مثل قطب‌الدین صادقی و هادی مرزبان. در گزارش قانون آمده است که بهرام بیضایی پس از بیست‌سال حضور در دانشگاه و تالیف کتب مرجع در زمینه نمایش و تغزیه در ایران، در سال شصت و با انقلاب فرهنگی از دانشگاه حذف شد و بعدتر کارهایش به تیغ سانسور گرفتار آمد و عاقبت جلای وطن کرد. هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر هم نوشته است که بیضایی چراغ راه تئاتر ایران است و ما با دست خودمان این روشنایی را تبعید کرده‌ایم و بعضی‌ها در ایران، توان تحمل او را ندارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More