شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول مهرماه

می‌خواهند جنگ شامات را به شرق اروند بکشانند

 

یک روز پس از حمله تروریستی اهواز، تیتر صفحه اول همه روزنامه‌ها، عکس‌هایی از رژه دیروز اهواز است با تیترهای مشابه هم. رژه خون، اهواز در خون، حکایت خون و خوزستان، از تیترهای خون‌آلود روزنامه‌هاست. البته آفتاب با تیتر «ما محکم ایستاده‌ایم» و آرمان با تیتر «جانم فدای ایران»، صفحه اول متفاوتی بسته‌اند؛ هرچند که عکس حادثه در بیشتر روزنامه‌ها یکسان است.

امروز پاییز شروع شد و می‌توان انتظار داشت که در نیمه‌دوم سال، با این شروع تروریستی و تحریم‌های روزافزون خارجی، روزگار سختی در پیش باشد.

 

کسی که ترور را محکوم نکند، نمی‌تواند اعدام را محکوم کند

علیرضا علوی‌تبار یادداشت کوتاهی درباره واقعه تروریستی دیروز نوشته و با بیان اینکه «قوم‌گرایی در همه اشکال آن مخالف مردم‌سالاری و بسترساز خشونت است»، ضمن گریزی به جنگ هشت‌ساله، نوشته است:

«درمورد حادثه تروریستی اهواز، عنوانی که این گروه انتخاب کرده، ما را به‌یاد ادبیات بعثی‌های عراق می‌اندازد. آنها همین اصطلاحات و شکل نوشتن اهواز به‌صورت «احواز» را به‌کار می‌بردند. زمانی که به ایران حمله می‌کردند، طارق عزیز کتابی در سال ۱۹۸۱ منتشر کرد که می‌گوید یکی از دلایل حمله به ایران، دفاع از عرب‌های منطقه «الاحواز» بوده است. به همین دلیل، این ادبیات با اصطلاحات بعثی‌ها نیز یکی است. نیروهای خارجی برای اقدامات تروریستی تلاش می‌کنند از شکاف‌های قومیتی استفاده ‌کنند. اتفاقی که در ایران افتاد، خطر اساسی برای امنیت‌ملی ایران محسوب نمی‌شود و ضربه اساسی به آن نمی‌زند؛ اما آزمونی برای مخالفت با تروریسم در جهان است. اگر کشورها معیارهای دوگانه نداشته باشند، باید این جریان را محکوم کنند. اگر کشور یا گروهی ایرانی این اقدام را محکوم نکند، معلوم می‌شود که در مبارزه با تروریسم صادق نیست. کسی که ترور را محکوم نکند، نمی‌تواند اعدام را محکوم کند. در هیچ‌جای دنیا با تروریسم برخورد مسالمت‌جویانه نمی‌شود. کسی که واقعا مخالف خشونت است، باید همه اینها را باهم محکوم کند و در برابر آن موضع بگیرد. راه ریشه‌کن کردن تروریسم، ازطرفی اقتدار ملی و قدرت دفاعی کشور است، اما مهم‌تر از آن، از بین بردن زمینه‌های آن است. یعنی توسعه و تقویت مدیریت در مناطق مختلف، بسیار اهمیت دارد.»

 

سرباز بی‌گلوله

 

کیهان با تیتر «سیلی سخت به ریاض، انتقام خون شهدای اهواز»، به استقبال حادثه تروریستی اهواز رفته و جعفر بلوری در یادداشتی نوشته است که باید شمشیر را از رو بست، چراکه دشمن شمشیر از رو بسته است:

«این یک عرف جهانی است که هنگام برگزاری رژه، سلاح بی‌گلوله در اختیار سرباز گذاشته شود. تروریست‌های بزدل، دیروز به سربازانی حمله کردند که اسلحه داشتند، اما گلوله نه. این حادثه مثال خوبی است برای درک بهتر فضایی که درصورت مذاکره مجدد! قطعا وارد آن خواهیم شد. گفتیم در مذاکرات موشکی که عده‌ای در داخل برای آن له‌له می‌زنند، قرار است برسر موشک‌های ما مذاکره شود. مذاکره، بر سر «افزایش توانایی موشکی‌مان» که نیست، بر سر کاستن از این توانایی است. ایران بدون توان موشکی یعنی همان سرباز بدون گلوله. دقیقا شبیه به چیزی که دیروز در اهواز اتفاق افتاد. دیروز اگر سربازان عزیزمان گلوله داشتند، ۲۵ شهید نمی‌دادیم. فردا اگر موشک را بدهیم، هزاران شهید خواهیم داد. دشمن با حمله به رژه سربازانمان نشان داد، توان دیدن اقتدار نظامی و امنیت کشور را ندارد! با مذاکره برسر سایر مولفه‌های قدرت باید منتظر تکرار حادثه اهواز، در ابعادی بسیار بسیار وسیع بود.»

 

شبکه جنایت

 

روزنامه سازندگی در یادداشتی، به انتقاد از رسانه‌ها و شبکه‌هایی پرداخته که با سخنگوی گروه الاحواز، گفت‌وگو کرده‌اند و آنها را شبکه جنایت نامیده است. سازندگی مدعی شده که شبکه‌های یادشده، پروتکل‌های بین‌المللی ممنوعیت ترویج تروریسم را زیرپا گذاشته‌اند.

 

اهواز، احواز نمی‌شود

 

به‌مناسبت حمله تروریستی دیروز، روزنامه همدلی در مطلبی به ریشه نگارش اهواز با ح جیمی پرداخته و نوشته است:

«الاحوازیه (بنابه نگارش این گروه) درحال حاضر نیز پیوندهای عمیقی با جریان‌های بعثی دارد و پیش‌تر هم به اقدام مسلحانه علیه سفارتخانه‌های ایران در کشورهای عربی و نیز در داخل کشور دست زده بود . این گروه تجزیه‌طلب، چندی پیش ادعا کرد که ایران، احمد مولا المذحجی، از رهبران این گروه را در هلند ترور کرده و بعید نیست اقدام اخیر، بی‌ارتباط با این مساله باشد. اگر جریان الاحوازیه مجری این عملیات ترویستی باشد، باید یادآوری کرد که شیخ خزعل یا شیخ خزعل الکعبی، ملقب به معزالسلطنه و سردار اقدس، که نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا را نیز دریافت کرد، حاکم خرمشهر (محمره) بود. پس از آنکه میلسپو ازسوی دولت ایران، به‌‌عنوان مستشار و کارگزار مالی از وی مالیات این بخش از ایران را برای واریز در خزانه عمومی مطالبه کرد، خزعل از این امر سرباز زد و کمیته‌ای به‌نام «قیام سعادت خوزستان» را با همراهی برخی از طوایف بختیاری و نظامیان قاجاری علیه رضاشاه گردهم آورد. او همزمان با مخالفان رضاشاه همچون مدرس و بهار نیز همدلی می‌کرد و حمایت از قانون‌اساسی علیه استبداد رضاخانی را انگیزه اصلی اقدامات آزادی‌خواهانه‌ای می‌دانست که از نظر رضا شاه نوعی فرافکنی برای تقویت جایگاه خود و اعلام استقلال تلقی می‌شد. سرانجام رضاشاه آذر ۱۳۰۳ به خوزستان لشگر کشید و شیخ خزعل را خلع ید کرد. دولت انگلیس از این امر ناخشنود بود، اما برخی مورخان با بدبینی معتقدند که ماجرای خزعل هم ایجاد فضا برای مانور بیشتر رضاشاه بود. اگرچه رضاشاه کمی بعد و با عذرخواهی شیخ خزعل او را بخشید، اما گفته می‌شود که سرانجام به‌دست عباس بختیاری، معروف به «مامور شش‌انگشتی»، خفه شد.»

 

می‌خواهند جنگ شامات را به شرق اروند بکشند

 

مسعود رضوی در یادداشتی با عنوان «کژراهه» نوشته است: «وضع خطیری در پیش است. سلفی‌ها و وهابی‌های عربستان سعودی و شرکای صغیرشان در شیخ‌نشین‌ها، تبلیغات و نفرت‌های نهفته را علنی کرده‌اند و قصد دارند یک جبهه عظیم قومی علیه ایران بگشایند. به خیال موهومشان می‌خواهند جنگ باخته در شامات را به شرق اروند بکشانند. پول فراوان و مزدوران بی‌وجدانشان از لندن تا لس‌آنجلس و از تل‌آویو تا ابوظبی... به زبان فارسی سخن می‌گویند، اما برسر خاک و هویت و امنیت ایران معامله می‌کنند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More