شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ مرداد

مکرون سنگ روی یخ شد

ترامپ در توییتی به مکرون، که این روزها سعی می‌کند میانجی بین ایران و آمریکا باشد، طعنه زد و تذکر داد که ایرانی‌ها فقط باید با آمریکا مذاکره کنند و کسی نمی‌تواند به جای آمریکا نظراتش را انتقال دهد.

اختلاف آشکار بین آمریکا و فرانسه حالا سوژه‌ای شده است برای روزنامه‌های اصول‌گرا که هر گونه میانجی‌گری و طرح صلح‌آمیزی را به سخره بگیرند و تنها راهکار مقابله با آمریکا را مقاومت و خروج از برجام نشان دهند.

روزنامه فرهیختگان طرح فرانسه را آبنبات بزک‌کرده‌ای توصیف کرده است که می‌خواهند با وجود مخالفت ترامپ، این پیشنهاد مالی نصفه‌و‌نیمه را گران بفروشند.

فرهیختگان نوشته است که پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای راه‌اندازی اینستکس، شکل و شمایلِ وام دارد، در حالی که ایران خواستار فروش نفت است، آن هم به میزان همان روزانه دو میلیون بشکه قبل از خروج آمریکا از برجام. این روزنامه اصول‌گرا به کسانی که در داخل کشور طرح مکرون را نجات‌بخش دانسته‌اند تشر زده است که می‌خواهند «هراس‌فروشی» کنند. روزنامه جوان هم عکس ترامپ و مکرون را در صفحه اول کار کرده است، با تیتر «سنگ روی یخ» که یعنی ترامپ مکرون را سنگ روی یخ کرد.

در بحبوحه جدال فرانسه و آمریکا، رییس آلمانی اینستکس هم استعفا داد تا به قول روزنامه آفتاب، هنوز ساز‌و‌کار مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌ها شکل نگرفته این سازمان نوپا با بحران مواجه شود. آفتاب استعفای برند اربل، دیپلمات آلمانی که رییس اینستکس بود، را تحت فشار آمریکا دانسته است و این استعفا را کنار مرگ آمانو، رییس پیشین آژانس بین‌المللی اتمی، گذاشته و هر دو را مشکوک دانسته است.

محسن جلیلوند، کارشناس امور بین‌الملل، هم به آفتاب گفته است که برند اربل سفیر سابق آلمان در ایران بود و به فارسی تسلط داشت و ایران را خوب می‌شناخت و گویا اظهاراتش درباره اسرائیل و هولوکاست باعث شد تا از این سمت کنار گذاشته شود. جلیلوند این را هم گفته است که هر کس دیگری رییس اینستکس شود، آمریکا او را تحریم خواهد کرد و به این ترتیب ریاست اینستکس پستی پر‌خطر است.

از روزنامه رسالت هم برایتان بگوییم که میان این همه مشکل اقتصادی، گزارش مفصلی داده است از وضعیت جمعیتی ایران و این‌که چطور می‌شود جوانان را به فرزند‌آوری تشویق کرد. این در حالی است که روزنامه ابرار اقتصادی خبر داده است که اقتصاد ایران در وضعیت هشدار بالا قرار دارد و در آستانه شکنندگی است.

یک خبر خوش هم در این وانفسا بخوانیم که کیهان کلهر جایزه معتبر موسیقیایی وومکس فنلاند را به دست آورد و قرار است در مراسمی این جایزه قدیمی موسیقی به کلهر اهدا شود. پیروز ارجمند در روزنامه اعتماد از کار مهم کلهر گفته است و این‌که کمانچه‌زن چیره‌دست تنها ایرانی بوده که تاکنون جایزه وومکس را به دست آورده است، آن هم در شرایطی که موسیقی ایرانی در انزوا به سر می‌برد و دولت نیز هیچ پشتیبانی از اهالی موسیقی نمی‌کند.

مکرون سنگ روی یخ شد

 

روزنامه جوان در گزارشی، به اعتراض ترامپ به مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، پرداخته و نوشته است ترامپ مکرون را سنگ روی یخ کرد و صریحا گفت که هیچ‌کس به هیچ شکل و راهی نباید آمریکا را نمایندگی کند.

در این گزارش آمده است که در سه ماه گذشته، مکرون شش بار با روحانی تماس گرفت و ساعت‌ها گفت‌و‌گو کرد و حتی شنیده شد که رییس‌جمهوری فرانسه روحانی را به اجلاس گروه هفت دعوت کرده بود، که این خبر تکذیب شد.

حالا اما با مخالفت آمریکا با مذاکرات فرانسه و ایران، به نظر می‌رسد همه تلاش‌های مکرون بی‌ثمر مانده است.

jomhouri
پمپئو ایران‌شناسی بخواند

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در تازه‌ترین اظهاراتش گفته هدف آمریکا این است که مقامات ایرانی را با فشار تحریم‌ها پای میز مذاکره بکشاند، اما این اظهارات نشان می‌دهد که پمپئو از ایران و تاریخ معاصر چیزی نمی‌داند.

جمهوری اسلامی ادامه داده است که آمریکایی‌ها می‌خواهند در یک مذاکره ظالمانه برنامه موشک‌های بالستیک ایران را متوقف کنند و ایران را از پشتیبانی گروه‌های مبارز در منطقه باز دارند.

اما گویا پمپئو نمی‌داند مردم ایران برای قطع نفوذ استعمارگرانی مثل آمریکا، انقلاب کردند و برنامه موشکی ایران هم مذاکره‌ناپذیر است و به قدرت دفاعی کشور مربوط می‌شود و هیچ کشوری حق تعیین حد و حدود برای آن ندارد.

گله‌های بجای خاتمی

 

هفته گذشته، محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین، اظهار کرد که مجلس و دولت کم‌کاری می‌کنند و از اختیاراتشان استفاده نمی‌کنند و مثلا دولت می‌تواند به دستگاه‌هایی که خلاف قانون اساسی عمل می‌کنند اخطار بدهد. حالا محمد‌تقی فاضل میبدی در یادداشتی انتقادهای خاتمی را بجا دانسته است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داده است که باید اذعان کرد مجلس مدت‌هاست کارآمد نیست و دولت هم اختیار چندانی ندارد و بخش‌هایی از حکومت که با رای مردم برآمدند اختیارات تاثیر‌گذاری ندارند و دیگر دستگاه‌ها در کار دولت و مجلس دخالت می‌کنند و همه تصمیم‌گیری‌ها را بی‌اثر می‌کنند.

میبدی تصریح کرده است نمونه این ناهماهنگی‌ها برجام بود که هم با عهد‌شکنی آمریکا روبه‌رو شد هم با کارشکنی تندروهای داخلی و مخالفان داخلی نگذاشتند برجام به طرز بهتری شکل بگیرد.

این‌طور که نویسنده همدلی گفته وحدت ملی مهم‌ترین مساله این روزهای کشور است و تنها در این صورت است که می‌توان از اتلاف انرژی نیروهای داخل نظام جلوگیری کرد.

نور‌افکن مالیاتی بر حساب‌های بانکی

 

روزنامه ایران گفت‌و‌گویی کرده است با هادی خانی، مدیر‌کل دفتر بازرسی ویژه، و از او شنیده که قرار است تور مالیاتی گسترده شود و حساب‌های بانکی و دستگاه‌های کارتخوان را در بر گیرد.

این مسئول مالیاتی گفته هفت میلیون دستگاه کارتخوان در کشور موجود است که قرار شده تا پایان سال، شماری از دستگاه‌های کارتخوانی که مشکوک‌اند غیر‌فعال شوند.

به گفته هادی خانی، در مجموعه بانکی کشور ۵۰۰ میلیون فقره حساب بانکی موجود است که معلوم نیست بسیاری از این حساب‌های بانکی را چه کسی اداره می‌کند و در واقع، این حساب‌های ناشناس محملی است برای پولشویی.

چرا با پراید نمی‌توان خداحافظی کرد

 

پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است که از سال آینده، خودروی پراید را به دلیل غیر‌استاندارد بودن، شماره نخواهد کرد. حالا روزنامه آفتاب به این پرسش پرداخته است که آیا چنین کاری شدنی است یا نه.

در این گزارش آمده که پراید پر‌تیراژترین خودروی تولیدی داخل است که از سال ۱۳۷۲ بدون هیچ‌گونه تغییر اساسی تولید می‌شود و یکی از نا‌امن‌ترین خودروهای دنیاست و بنا بر آمار، ۳۴ درصد تصادف‌های منجر به فوت در ایران با خودروی پراید بوده است.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که به‌سادگی بتوان خودرویی را جایگزین پراید کرد چرا که به محض شماره نشدن پراید، خودرو‌های ارزان رشد قیمت نجومی خواهند داشت.

به نوشته آفتاب، تیبا تنها خودرویی است که احیانا می‌تواند جایگزین پراید شود، اما مشکل این‌جاست که همین حالا هم تامین قطعات خودروی تیبا با دشواری صورت می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More