شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مهلت دوماهه وزیر آموزش و پرورش برای ارائه پیشنهاد درباره کتب درسی

 

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به تمامی  دستگاه‌های دولتی و ملی، به آنها دستور داد تا پایان آذر تمامی مواردی که باید در کتب درسی آورده شود را اعلام کنند.

ایده تغییر کتب درسی از سوی حسن روحانی، رییس جمهور،  زمانی که می‌خواست زنگ اول مهر را به صدا درآورد، مطرح شد.

او همه‌ معلمان، مسؤولان آموزشی، مؤلفان کتب درسی و دیگر مسؤولان کشور را موظف به همکاری برای اصلاح نظام آموزشی دانست و از محتویات موجود در کتابهای درسی حاضر انتقاد کرد.

او در آن روز خطاب به آموزش و پرورش گفت: اگر نگاهی به کتب درسی دوران مدرسه امثال بنده در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بیندازیم، غیر از جلد و عکس و تغییرات شکلی مختصر، محتوایشان با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد.

محمد بطحائی، وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز در همان مراسم، پیش‌از سخنان رئیس‌جمهوری، با تأکید بر ضرورت اصلاح آموزشی و پرورشی کشور، این کار را اولین برنامه‌ وزارت آموزش‌و‌پرورش دولت دوازدهم دانست و معتقد بود، تمرکز اداری و ساختاری آموزش‌وپرورش، باعث کند شدن مسیر اجرای برنامه‌های اصلاحی آموزشی و پرورشی شده و بهره‌وری نظام آموزشی را پایین آورده است.

حال با گذشت کمتر از یک ماه از آغاز سال تحصیلی، روز چهارشنبه بیست و ششم مهرماه، محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تغییر کتب درسی و محتویات کتابهای آموزشی خبر داده و اعلام کرد با دستور محمد بطحایی وزیرآموزش و پرورش تمامی  دستگاه‌های دولتی و ملی موظف شدند،تا پایان آذر  مواردی که می‌بایست در کتب درسی آورده شود را اعلام کنند.
محمدیان با اعلام این خبر گفت که عمر هر کتاب پنج سال بیشتر نیست و باید با توجه به نیازهای عمومی جامعه مورد بازنگری قرار گیرد از این رو ما در نظر داریم بر حسب سیاست ملی، برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ سه پایه اول تحصیلی را مورد بازنگری قرار دهیم.

به گفته‌ بهرام محمدیان، انتخاب محتوای کتاب‌ها براساس شرایطی خاص انجام می‌گیرد و نظرات منتقدان و پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده و همچنین مطالعات بین‌المللی در این زمینه دخیل است اما صرفا به منظور تامین نیاز ملی جامعه است نه تبلیغ دستگاهی خاص.

او همچنین گفت: از سال آینده درسی به نام  مدیریت و سلوک خانواده وارد کتب درسی می‌شود. محمدیان در تکمیل این خبر توضیح داد:  خانواده، آموزش زنان در آستانه ازدواج، مشکلات و پاسخ به سوالات پیرامون تحکیم خانواده در این کتاب لحاظ می‌شود. جلسات مربوط تشکیل و نیازسنجی ها برای تدوین این کتاب انجام شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین به  انتقاد رئیس جمهور مبنی بر اینکه " کتاب های درسی دانش آموز را برای دیروز تربیت می‌کند" اشاره کرد و  گفت: رئیس جمهور گفتند محتوای درسی روزآمد به حد کفایت نیست. ما هم معتقدیم کتاب‌های درسی نه تنها باید برای امروز باشد بلکه باید برای فرداها باشد. یک دانش آموز اول ابتدایی ۱۲  سال آینده وارد جامعه شود و حداقل آن این است که حداقل ۱۲ سال آینده را رصد کنیم. ما در پژوهشگاه مطالعات دائما پژوهش های آینده محور انجام می دهیم.»
محمدیان عدم استقبال دانش آموزان از  کتب کار و فناوری و جزوه های مربوط به مهارت آموزی را مشکل فرهنگی دانست و از آن با نام فرهنگ یقه سفید و یقه آبی یاد کرد. او گفت: متاسفانه کار کردن در فرهنگ ما بد شمرده شده است که باید برای این مساله نیز چاره اندیشی کرد.

بر اساس گفته های محمدیان، از ابتدای هفته، کلید تدوین کتب جدید پایه دوازدهم زده شده است و در سال تحصیلی ۹۷_۹۸ همسوسازی با برنامه درسی ملی پایان می پذیرد و قرار است که  یکشنبه آینده در دارالفنون از ۷۷۰ نفر از مولفان کتب درسی که سال گذشته با سازمان همکاری کردند تقدیر  و در کنار آن نمایشگاهی از کتاب های درسی که تازه تالیف شده‌اند، برگزار شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More