شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه

مناظره سیاسی، اختلاس بزرگ و سکوت رسانه‌ای درباره حادثه پرابهام سقوط هواپیما



مناظره تاج‌زاده و زاکانی بر سر زوایای پنهان حادثه کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸، دیروز در همان دانشگاه برگزار شد و خبر و حواشی آن تیتر بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب ازجمله آفتاب، ستاره صبح  و شرق بود. عباس عبدی اما در سرمقاله اعتماد در نقد آن نوشت: «چنین مناظره‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای علی‌رغم برخی جذابیت‌ها، کمک خاصی به حل مشکلات کشور و تفاهم عمومی برای عبور از وضعیت کنونی نمی‌کند.» عبدی می‌گوید نباید تاریخ را خوانش سیاسی کرد. موضوعی که دو دهه از وقوعش می‌گذرد، به‌جای بررسی تاریخی و عبرت از آن، هنوز موضوع محکوم کردن دو طرف ست.

گرچه اغلب روزنامه‌های کشور در گوشواره خود، پیام تسلیت آقای خامنه‌ای را درپی حادثه سقوط هواپیمای ارتش انعکاس دادند و این جمله دستوری او را تیتر کردند که «مسئولان نقاط ضعف و خطاهای احتمالی را شناسایی کنند»، اما ندیدم روزنامه‌ای ابهامات این حادثه را پی‌گیری کند و بپرسد چرا یک «هواپیمای نظامی» حامل گوشت‌های یخ‌زده وارداتی بوده است؟ یا چرا جمعی از افسران ارتش مامور واردات گوشت شدند؟ چرا هواپیما در فرودگاه فتح کرج سقوط کرده، آنجا که هیچ آشیانه‌ای نیست؟! ۱۵ نفر از ۱۶ سرنشین هواپیما کشته شدند، درحالی‌که درجات نظامی بالا داشتند و همگی از افسران ارشد حفاظت اطلاعات نیروی هوایی و ارتش بودند.

ماجرای بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران در بانک سرمایه در صدر اخبار اقتصادی این روزهاست. جزئیات جلسه محاکمه متهمان این پرونده، امروز در روزنامه‌های کشور انعکاس یافته است.

روزنامه فرهیختگان هم با تغییر گرافیک صفحه نخستش و تقلید یک قاب تاریخی، به استقبال سالروز خروج محمدرضا شاه پهلوی رفته تا به این سوال پاسخ دهد که چرا شاه رفت.

روزنامه‌های اقتصادی  کشور امروز از قول کارشناسان اتاق بازرگانی از ایست صادراتی ابراز نگرانی کردند و با تیترهایی چون «صادرات درحال انقراض» یا «مثلث خطر در مسیر کسب و کار» و اینکه «اقتصاد تعطیل می‌شود»، درباره سیاست‌های ارزی دولت هشدار دادند.

روزنامه‌های ورزشی هم به امید انتقامی سخت، به استقبال جدال حساس بین ایران و عراق رفتند. تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی مقابل یمن و ویتنام، صعود خود را قطعی کرده است و اکنون در اولین دوئل جدی جام، باید به مصاف عراقی‌ها برود. «نبرد صدرنشینی» تیتر ابرار ورزشی برای بازی حساس امشب است.

 

مناظره داغ تاجزاده و زاکانی؛ نقش لباس شخصی‌ها از حوادث کوی دانشگاه تهران تا امروز  

 

مناظره میان مصطفی تاجزاده که در سال ۷۸معاونت سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی بود و علیرضا زاکانی، نماینده اصول‌گرای مجلس، دیروز درحالی برگزار شد که بازتاب‌های رسانه‌ای در روزنامه‌های اصلاح‌طلب داشت. زاکانی از اعتراضات دانشجویی تحت عنوان آشوب یاد می‌کند و مدعی است که چون به گفته او «آشوب‌گران» شبانه شیشه‌های مهدکودکی را شکستند و حریم و امنیت عمومی را نقض کردند، پلیس وارد کوی شد. البته زاکانی تایید می‌کند که فردای آن شب خودش به‌عنوان مسئول تحقیق وارد کوی شده و تخریب‌ها را دیده است؛ اما می‌گوید کشته‌سازی کردند، وگرنه ما به‌عنوان یک نیروی انقلابی، ضرب‌وشتم دانشجو و هم پلیس را محکوم می‌کنیم. تاجزاده اما از لباس شخصی‌ها می‌گوید؛ آن‌ها که نه‌تنها در ماجرای کوی دانشگاه، بلکه در سال‌های اخیر نیز با آتش زدن سفارت عربستان و آسیب زدن به سفارت بریتانیا، به کشور لطمه زدند و تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران اجرا شد.

 

ماجرای بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران  

 

جزئیات پرونده فوق‌سنگین اقتصادی بانک سرمایه در جلسه دادگاه متهمانش افشا شد. پرونده‌ای که متهمانی گردن‌کلفت دارد. یک وزیر سابق، یک نماینده مجلس، یک تهیه‌کننده سینمایی و ده‌ها نفر که غیرقانونی تسهیلات و وام‌های نجومی دریافت کردند و امروز بدهکاران بانکی نام گرفته‌اند. دیروز دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک سرمایه برگزار شد تا مشخص شود چطور مدیرعامل این بانک و دو نفر از همکارانش زمینه پرداخت این تسهیلات غیرقانونی را فراهم می‌کردند. گفته می‌شود مجموع پول‌های اختلاس‌شده ۱۴هزار میلیارد تومان است! نماینده دادستان گفته شرکت‌هایی که به‌عنوان ضامن برای دریافت وام معرفی شده‌اند، به تعبیر دادستان، «شرکت‌های کارتن‌خوابی» بودند؛ یعنی صرفا با کارت ملی افراد کارتن‌خواب، شرکت‌های صوری ایجاد شده و به نام آن‌ها تسهیلات میلیاردی دریافت شده است. علی بخشایش، مدیرعامل بانک سرمایه، تنها در دفاع از خود می‌گوید بدهی‌ها به‌زودی وصول می‌شود.

 

چرا شاه رفت؟

 

روزنامه فرهیختگان که ارگان رسمی دانشگاه آزاد است، در چهلمین سالگرد خروج شاه از ایران، تمام صفحات خود را به روایت‌های انقلاب اختصاص داده است تا به ادعای خود، روایت‌های کمتر شنیده‌شده از واقعیت‌های دوران پهلوی را بازگو کند. این روزنامه شاخص‌های اقتصادی چون میزان فقر، ضریب جینی و مرگ‌ومیر را در دوران پهلوی با امروز مقایسه کرده است، تا از قول سلیمی‌نمین اثبات کند آن موقع توسعه‌نیاقته و عقب‌مانده بودیم، چون ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند و وضعیت زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل کشور فاجعه بوده است. چهل سال از انقلاب گذشته و مدیران جمهوری اسلامی ایران باور دارند که نسل جدید خاطره‌ای از دوران پیش از انقلاب ندارد، جز آن‌چه در کتاب‌های درسی جمهوری اسلامی خوانده‌اند و از رسانه‌های رسمی گفته شده است؛ پس تاریخ را نه روایت، که به مذاق خود می‌سازند. گفت‌وگوها همگی حول داستان عقب‌ماندگی دانشگاه‌های پهلوی نسبت به امروز است! فرهیختگان مدعی است که تعداد مقالات علمی ۵۰ برابر شده و رتبه علمی کشور نسبت به همسایگانش، جهش جدی داشته است. البته آمار فرهیختگان بدون احتساب ۵ برابر رشد جمعیتی و حجم دزدی مقاله است.   

 

رانت در توزیع گوشت های وارداتی؛ دولت کاری کند!

 

نمایندگان مجلس از رانت در واردات گوشت خبر می‌دهند و از حضور دلالان در سیستم توزیع گوشت شکایت دارند. آن‌ها می‌گویند توزیع گوشت در اختیار انحصاری شرکت‌هایی قرار گرفته است که به دولت پاسخ‌گو نیستند. نماینده مهاباد گفته قرار است هفته آینده مجلس تحقیق و تفحصی را در زمینه واردات نهادهای کشاورزی، به‌ویژه گوشت، صورت دهد. گوشت‌های وارداتی که با دلار ارزان‌قیمت ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، اکنون به‌صورت آزاد به‌فروش می‌رسد و واسطه‌ها بسیارند. روزنامه امتیاز به نقل از عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته که «مافیا» مانع ورود گوشت ۳۷هزار تومانی به بازار است و ارتش برای جبران گرانی‌های سرسام‌آور گوشت، اقدام به واردات و تامین آن از کشورهای منطقه کرده است که هواپیمایش سقوط کرد! این درحالی است که روزنامه جوان خبر داده که قاچاق دام زنده به خارج، ۴/۵ برابر شده است.

ایران سالانه به ۱۵۰هزار تن گوشت قرمز نیاز دارد که کسری نیاز کشور به‌صورت لاشه، منجمد یا گرم وارد می‌شود.

 

اقتصاد تعطیل می‌شود، اگر قوانین را تعدیل نکنید

 

به گزارش روزنامه جهان صنعت، ناهماهنگی‌های اقتصادی میان بانک مرکزی و وزارت‌خانه به جایی رسیده که تا چند ماه دیگر، باید فاتحه صادرات و واردات را خواند. فعالان اتاق بازرگانی می‌گویند مشکلات و موانع داخلی بیش از تحریم‌ها، اقتصاد ایران را فلج کرده است.

واردکنندگان از دولت می‌خواهند که واردات بدون انتقال ارز برای مواد اولیه انجام شود تا کالاهایشان در مناطق آزاد مجوز ورود به کشور بگیرد، بلکه کسب‌وکار نخوابد. نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درحالی برگزار شد که میزبان، سازمان ملی استاندارد بود، تا به بخش خصوصی یادآوری کند که از استانداردها کوتاه نمی‌آید. در موضوع توقف تولید خودروهای غیراستاندارد هم هشدار داد که اگر در بازبینی‌ها قبول نشوند، تا یک سال آینده از چرخه تولید حذف خواهند شد. اما نایب‌رییس اتاق بازرگانی نگران کاهش آمار صادرات در آذرماه است و رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران، امیدی به اجرایی‌شدن SPV  ندارد و می گوید شرکت‌های که اروپایی هیچ، حتی به بانک‌های چین و هنگ‌کنگ هم تکلیف شده است که با ایران کار نکنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More