شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۱ تیر

ملکه مادر‌بزرگ من است

 

 

جشن و پایکوبی همچنان ادامه دارد، سه روز از توقیف نفتکش انگلیسی از سوی سپاه پاسداران می گذرد و هنوز روزنامه‌ها به رجز‌خوانی و گفتن از تبعات بین‌المللی این توقیف مشغول‌اند.

از روزنامه جوان برایتان نقل کنیم که در صفحه اول عکسی از بر‌افراشته شدن پرچم ایران بر نفتکش انگلیسی کار کرده و در گزارشی از حال خوش ایرانی‌ها و خفت انگلیس خبر داده است.

روزنامه اصول‌گرای جوان نوشته است کسی گمان نمی‌کرد ایران به این زودی دزدان دریایی بریتانیا را به‌خاطر نقض قوانین بین‌المللی پشیمان کند و این روزها چه در تاکسی بنشینی چه در قهوه‌خانه و چه با اصلاح‌طلب صحبت کنی چه اصول‌گرا، کسی نیست که از توقیف نفتکش بریتانیایی ابراز غرور نکند.

روزنامه تندرو کیهان هم گزارشی داده است با عنوان «تحمیل اقتدار ایران به انگلیس و آمریکا، خبر اول دنیا». کیهان از رسانه‌های عربی و بین‌المللی و کارشناس‌های سیاسی غیر‌ایرانی نقل کرده است که همه از قدرت سپاه پاسداران و اقتدار ایران گفته‌اند. در پایان این گزارش، به تهدیدهای انگلستان که ایران را تحریم و اموالش در بریتانیا را توقیف می‌کند پرداخته شده و کیهان نوشته است ایران اموالی در انگلیس ندارد و رابطه تجاری دو کشور نیز آن‌قدر محدود است که بر اقتصاد تاثیری نخواهد داشت.

این فقط روزنامه‌های اصول‌گرا نیستند که از توقیف نفتکش انگلیسی سرخوش‌اند. علی میرفتاح، سردبیر روزنامه اعتماد، هم با اشاره به تاریخ استعماری بریتانیا، یادداشتی نوشته است با عنوان «کبیری که صغیر شد». نویسنده اعتماد شرح داده است که این انگلستان دیگر یال‌و‌کوپالی ندارد و روزگار امپراطوری گذشته است و تمام زرنگی انگلیس‌ در سال‌های اخیر این بوده که نگذاشته است افول گسترده و همه‌جانبه‌اش سر‌و‌صدا کند و انگلیس اگر قیمی مثل آمریکا نداشته باشد، حتی از پس تعامل با خاورمیانه هم برنمی‌آید.

از این شور و شعف که بگذریم، مثل این‌که بحث انتخابات آتی مجلس آرام و آهسته جایش را در مطبوعات باز می‌کند. روزنامه اصول‌گرای رسالت در گزارشی، به حرف‌های برخی اصلاح‌طلب‌ها پرداخته است که حضور در انتخابات را به تایید صلاحیت نامزدهایشان از سوی شورای نگهبان مشروط کرده‌اند. رسالت این شرط‌ و شروط را گروکشی دانسته و اسمش را تحریم مردم‌سالاری گذاشته است.

روزنامه همدلی نیز مواضع محمد خاتمی درباره انتخابات مجلس را واکاوی کرده و عکسی از رییس‌جمهوری پیشین را قاب گرفته که پشت به دوربین است و دستی بر عمامه‌اش دارد. اگر بدانیم که قوه قضاییه چاپ خبر و تصویر از رییس‌جمهوری پیشین را ممنوع کرده، پس لابد همدلی از خط قرمز عبور کرده است و باید منتظر اخطار و تذکر باشد. برویم سراغ روزنامه‌خوانی در آخرین روزِ تیر‌ماه.a

ملکه مادر‌بزرگ من است

 

 

حسین قدیانی در یادداشتی تند، ملکه انگلستان را هدف قرار داده و نوشته است باید خدا را شکر کرد که ملکه الیزابت عمری طولانی یافت تا تحقیر شود، او که در کودکی شنیده بود خورشید در مستعمره‌های بریتانیا غروب نمی‌کند، حالا خفت و خواری را در تنگه هرمز می‌بیند و می‌فهمد برای نفتکش توقیف‌شده انگلیسی کاری نمی‌تواند بکند.

نویسنده روزنامه جوان ادامه داده است مادربزرگش و خیلی از مادرانی که در جنگ ایران و عراق فرزندانشان را از دست دادند همسن ملکه‌اند و می‌توانند این غرور و افتخار را حس کنند و انگلستان را که به‌گفته قدیانی از پشتیبان‌های صدام بود خوار و خفیف ببینند.

ترامپ به دنبال خروج با اقتدار از بحران

 

 

توقیف نفتکش انگلیسی مقابله‌به‌مثل و در تلافی توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نبود و به‌خاطر این‌که دستگاه‌های رد‌یابی‌اش را خاموش کرده بود و به هشدار سپاه توجه نکرد توقیف شد.

این را حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفته و ادامه داده است آمریکا انگلیس را به این بحران وارد کرد و حالا لندن باید نرمش نشان دهد و راه دیپلماسی را پیش بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است آمریکایی‌ها از درگیری با ایران هراس دارند و ترامپ از اثرگذاری تحریم‌ها ناامید شده است و می‌خواهد هر طور شده با‌اقتدار، ولو این‌که به‌دروغ اعلام کند پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است، از این بحران خارج شود.

سیاست پیچیده بریتانیا

 

 

محمد‌جواد ظریف در توییتی به انگلستان گوشزد کرده است مواظب باشد با سیاست‌های جان بولتون، مشاور امنیتی رییس‌جمهوری آمریکا، به باتلاق نیفتد.

مرتضی مکی با اشاره به توییت وزیر خارجه، نوشته است انگلستان سیاست دو‌گانه و پیچیده‌ای در قبال ایران دارد.

نویسنده اعتماد افزوده است هرچند انگلستان همفکر با آمریکاست، در سال‌های گذشته سعی کرده است همراه اروپا برجام را حفظ کند و در عین حال، در همراهی با آمریکا، فشار سنگینی به ایران وارد کند.

این‌طور که مکی گفته است انگلستان بر‌خلاف آمریکا، علاقه‌ای به قطع رابطه با ایران ندارد و تصور می‌کند با داشتن کانال ارتباطی با ایران، می‌تواند منافعش در منطقه را حفظ کند، برای همین می‌توان تصور کرد که راه‌ دیپلماتیک را پیش بگیرد، هر‌چند ممکن است شکایت این کشور به شورای امنیت نهایتا به صدور بیانیه‌ای سیاسی علیه ایران ختم شود.

رفتار سیاسی خاتمی روی اعصاب است

 

 

هفته گذشته، محمد خاتمی از مردم خواست فداکاری کنند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی، که قرار است اسفند‌ماه برگزار شود، شرکت کنند و به اصلاح‌طلب‌ها هم تشر زده است که از تحریم و حضور مشروط حرف نزنند.

حالا جواد شمس در گزارشی نوشته است که رفتار سیاسی و اجتماعی محمد خاتمی به‌عنوان رهبر اصلاحات روی اعصاب است و لج مخاطب را در‌می‌آورد.

به نوشته همدلی، در حالی که پیروان خاتمی و بدنه اصلاح‌طلب‌ها می‌خواهند تندروی کنند، خاتمی و محمد‌رضا عارف، که از چهره‌های برجسته این گروه به شمار می‌روند، کاملا محافظه‌کارانه رفتار می‌کنند و به خواسته‌های بدنه اصلاحات توجهی ندارند.

jomhouri
رابطه سکوت مسئولان با ثبات اقتصادی

 

 

وضعیت اقتصادی یکی دو هفته اخیر تحلیلگرها را شگفت‌زده کرده است، چرا که با وجود بالا رفتن تنش در منطقه و حتی درگیری‌های محدود نظامی، بازار ارز و طلا ثبات دارد و حتی دلار افت قیمت داشته است.

جمهوری اسلامی نوشته است دولت از سیاست‌های ارزی شکست‌خورده قبلی درس گرفته است و به نظر می‌رسد توانسته است در بازار آرامش ایجاد کند و فقط در سایه این آرامش است که تعامل منطقی بین عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.

در ادامه سرمقاله جمهوری اسلامی آمده است که برخی مسئولان که مسئولیت مستقیم اقتصادی ندارند با اظهار‌نظرهای بی‌اساس می‌توانند در بازار اخلال ایجاد کنند و مثلا با این حرف که قیمت دلار کاهش بیشتری خواهد داشت، انتظار بیجا درست می‌کنند.

جمهوری اسلامی به مسئولان توصیه کرده است سکوت کنند و با این قبیل گفته‌ها که  کالاها به‌زودی ارزان می‌شوند، توقع بیجا ایجاد نکنند، چرا که بسیاری از کالاها هزینه تولید بالایی دارند و ربطی هم به ارز و دلار ندارند.

ثروتی که به‌سادگی دود شد و به هوا رفت

 

 

هفته گذشته، بخشی از میدان تاریخی حسن‌آباد تهران دچار آتش‌سوزی شد و همه اسناد دفتر‌خانه قدیمی شماره ۳۹ تهران هم در حریق سوخت و از بین رفت.

مسئول این دفترخانه خبر داد که در این آتش‌سوزی اسنادی از محمد مصدق و ابوالقاسم کاشانی، رهبران نهضت ملی نفت ایران، که در این دفترخانه نگهداری می‌شد، سوخته است و بنابر برخی شنیده‌ها، وصیت‌نامه مصدق، نخست‌وزیر دولت ملی، هم در میان این اسناد بوده است.

روزنامه آفتاب در گزارشی تحلیلی از این حادثه، به خونسردی مسئولان اشاره کرده و نوشته است معلوم نیست استاد تاریخی که باید در کتابخانه ملی نگهداری می‌شد در این دفترخانه چه می‌کرده است.

این‌طور که روزنامه آفتاب نوشته است هر‌چند نگهداری اسناد تاریخی جرم نیست، دارندگان اسناد تاریخی موظف‌اند از آن حراست کنند و نباید گنجینه‌هایی این چنین، که شناسنامه ملت و منبعی دست اول برای پژوهشگرها به حساب می‌آید، به‌راحتی بسوزد و دود شود و به هوا برود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More