شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ملکه زیبایی عراق «جایزه سفیر صلح» را دریافت می‌کند

ساره عیدان، ملکه زیبایی عراق که به دلیل انتشار عکس سلفی با ملکه زیبایی اسراییل در نوامبر ۲۰۱۷ به خبر اول بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد، «جایزه سفیر صلح» را دریافت خواهد کرد.

این جایزه از سوی سازمان غیردولتی «دیده‌بان ملل متحد» (UN Watch) مستقر در ژنو، اهدا خواهد شد؛ سازمانی که مأموریت خود را «نظارت بر عملکرد سازمان ملل براساس معیارهای خود» تعریف کرده است.

هلیل نوئر (Hillel Neuer)، مدیر اجرایی «دیده‌بان ملل متحد» امیدوار است که با اهدای این جایزه و عنوان به ساره عیدان، زمینه‌ای را فراهم کند تا سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق‌ بشری مستقر در ژنو، از این زن عراقی درس صلح و آشتی بیاموزند.

او در این زمینه گفت: «غم‌انگیز است که امروزه بسیاری از مردم به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی فقط به دنبال افزایش دوقطبی‌سازی، خشونت و جدا کردن یک گروه از دیگر گروه‌ها هستند. حال آن که ساره عیدان نقطه مقابل این جریان است.»

مدیر اجرایی دیده‌بان ملل متحد در تمجید از فعالیت‌های ساره عیدان افزود: «او در تمامی فعالیت‌های اجتماعی‌اش به دنبال پیوند زدن مردم به یکدیگر و برجسته کردن اهمیت اجتماع انسانی ما بوده است.»

به باور این مقام، عیدان همواره در قامت یک سفیر صلح ظاهر شده است؛‌ در سخنرانی‌های عمومی و عکس مشترکش با آدار گاندلزمن، ملکه زیبایی اسراییلی که در نوامبر ۲۰۱۷ در شبکه اینستاگرام منتشر کرد و همینطور در سال ۲۰۱۸ و  جریان سفرش به اسراییل که بار دیگر با این ملکه زیبایی و یهودیانی که عراق را ترک کرده بودند، دیدار کرد.

عیدان درباره نخستین رویارویی خود با آدار گاندلزمن در جریان رقابت‌های جهانی انتخاب ملکه زیبایی چنین گفته است: «وقتی او گفت به دلیل دشمنی کشورهای ما، از نزدیک شدن به من ابا داشت، من می‌خواستم او را امیدوار کنم و به او دنیایی را نشان دهم که در آن برای صلح و آشتی بین کشورهای ما امید وجود دارد.»

 

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Peace and Love from Miss Iraq and Miss Israel ❤️❤️---- #missuniverse

A post shared by Sarah Idan ‪(Sarai)‬ سارة عيدان (@sarahidan‏) on

 

 

عیدان در دیدار از اسراییل نیز حامل چنین پیامی بود و کار او اقدامی مهم برای رساندن پیام صلح و آشتی به هزاران نفر و همین طور به بسیاری از رهبران جهان بود.

او درباره دیدارش از اسراییل گفته بود که «به گرمی از او استقبال شد، تا جایی که نمی‌خواست آنجا را ترک کند.»

«جایزه سفیر صلح»  روز ۲۳ خرداد امسال طی مراسمی در ژنو به پاس اقدامات شجاعانه ساره عیدان در زمینه گسترش مدارا، پیوند مردم با هدف صلح و انتشار پیام‌هایی در راستای امید و وحدت میان انسان‌ها، به این زن عراقی اعطا خواهد شد. در این مراسم دیپلمات‌های ارشد شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور خواهند داشت.

برندگان پیشین این جایزه از جمله دیوید تریمبل، برنده صلح نوبل، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، خوزه ماریا آزنار، نخست‌وزیر اسپانیا، یواز بیدار، روزنامه‌نگار ترک، یانی جیانی، مخالف چینی، آنتونیو لیدزما، شهردار کاراکاس و زندانی سابق، گری کاسپاروف، مخالف روس و قهرمان مسابقات جهانی شطرنج ،دکتر مسعوده جلال، وزیر امور زنان افغانستان و استر مجهائوئو، یکی از فعالان مرتبط با نسل‌کشی رواندا هم در این مراسم حضور خواهند داشت.

عیدان نخستین چهره در دنیای عرب نیست که عکسی مشترک با یک اسراییلی منتشر کرده است. اما او بر خلاف دیگران، پس از آن که آماج انتقادهای خصمانه و نفرت‌انگیز قرار گرفت و خود و خانواده‌اش مستقیما به تجاوز و مرگ تهدید شدند، قدمی عقب نرفت و بر عکس، تلاش‌هایش در این زمینه را به بهترین نحو، دو چندان کرد.

هنگامی که عیدان و خانواده‌اش که از مسلمانان عراقی هستند ناگزیر خاک عراق را به مقصد ایالات متحده ترک کردند، او همچنان با یهودیان کاملا آشکارا ابراز همدردی می‌کرد.

در جریان درگیری‌های اخیر میان اسراییل و حماس، برخلاف رسانه‌های اصلی دنیای عرب، عیدان در محکومیت حملات موشکی حماس به غیرنظامیان اسراییلی توییت می‌کرد.

به باور عیدان، تجربه پیشین او در عراق، او را به سخن گفتن علیه حماس و در حمایت از مردم غزه و اسراییل سوق داده است.

او درباره تجربه زندگی‌اش در عراق می‌گوید: «زندگی در دوران حکومت صدام حسین در عراق، زمانی که کشور درگیر جنگ با ایالات متحده آمریکا بود را به یاد دارم . صدام حسین موشک‌ها و نیروهای نظامی را در نقاط غیرنظامی حتی در مدرسه‌ای که تنها یک بلوک با ما فاصله داشت، جای می‌داد. وقتی هواپیمای آمریکایی به پرواز درمی‌آمد، نیروهای نظامی شروع به تیراندازی به‌سوی هواپیما می‌کردند. ما فقط دعا می‌کردیم که نظامیان هر چه زودتر تیراندازی را متوقف کنند. چرا که اگر هواپیماها شروع به بمباران می‌کردند، بسیاری از خانه‌ها ویران می‌شد و تعداد زیادی از خانواده‌های بیگناه کشته می‌شدند.»

عیدان با تشبیه وضعیت غزه به عراق آن زمان افزود: «دقیقا چنین وضعیتی را در غزه داریم. یک گروه تروریست سرکوب‌گر با هدف کشتن غیرنظامیان به اسراییل شلیک می‌کند، هم‌زمان، آن‌ها زندگی خانواده‌های ساکن در غزه را نیز به خطر می‌اندازند. با دیدن عکس‌هایی از مردمی که کشته یا زخمی شده‌اند، چطور می‌توانم ساکت بمانم.»

عیدان در ۱۸ سالگی به عنوان مترجم برای ارتش آمریکا در بغداد فعالیت می‌کرد. او اکنون سازمانی با نام «به سوی انسانیت» (Forward Humanity) را تاسیس کرده است و مدیریت اجرایی آن را بر عهده دارد.

عیدان می‌گوید این جایزه «نه تنها او را مطمئن می‌کند که در مبارزه برای صلح تنها نیست، بلکه دلیلی خواهد بود برای دیگران تا با پیوستن به او برای برقراری صلح میان دو مذهب کمک کنند.»

علاوه بر این، عیدان امیدوار است که این موضوع به «مردم بیشتری به‌ویژه زنان مسلمان شجاعت بدهد تا از طریق رسانه‌های اجتماعی زندگی‌ و گام‌هایی را که برداشته‌‌اند، پیگیری کنند. و به آنها نشان دهد که با توجه به دیدگاه‌ها و نظرهایشان چطور ممکن است خود را تغییر دهند. اینکه تلاش‌های موثر قدر دانسته و پاداش داده می‌شود.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More