شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقاوم‌سازی بزرگ‌ترین بانک بذر جهان، در مقابل افزایش دمای زمین

 

 

بزرگ‌ترین بانک بذر جهان که قابلیت مقاومت در برابر حملات اتمی را دارد و در عمق یکی از کوه‌های قطب شمال واقع شده، در برابر افزایش دمای زمین مقاوم سازی خواهد شد.

در حال حاضر افزایش دمای زمین باعث ذوب شدن «پرمافراست یا لایه منجمد دائمی اعماق زمین» در این منطقه شده است که به عنوان محافظی طبیعی در برابر گرما عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مرکز که در سال ۲۰۰۸ و با هدف نگهداری و محافظت از انواع گونه‌های ژنتیک گیاهان، در مقابل وقوع هرگونه فاجعه جهانی، از قبیل جنگ، تغییرات شدید اقلیمی، بیماری‌ها و بلایای طبیعی ساخته شده، در ساوالبارد، جزیره‌ای دور افتاده در قطب شمال و در عمق یکی از معادن پیشین زغال‌سنگ نروژ و در فاصله هزار کیلومتری قطب شمال واقع شده است.

آموند ازدال، یکی از اعضای این مرکز به خبر گزاری فرانسه گفت: «تابستان ۲۰۱۶ گرم‌تر از حد انتظار ما بود و همین امر باعت نفوذ آب به تونل اصلی این مرکز شد.» به نظر می‌آید که این نفوذ آب، ناشی از ذوب شدن لایه پرمافراست اطراف دیواره‌های این مرکز باشد.

مطالعات علمی اخیر نشان می‌دهد که در حال حاضر قطب شمال با سرعتی دو برابر حد معمول در حال گرم شدن است و در حالی که اروپا دمایی زیر صفر را تجربه می‌کند، دمای قطب شمال  با افزاشی ۳۰ درجه نسبت به حد طبیعی، به بالای صفر رسیده است.

به همین دلیل نروژ به تازگی مبلغ ۱۰ میلیون یورو معادل ۱۲/۵ میلیون دلار را برای تقویت و بازسازی این مرکز اختصاص داده است.

جان جورج دیل، وزیر کشاورزی نروژ گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان داشته باشیم که دمای این مرکز در طول سال، حتی در صورت افزایش دمای محیط همواره ثابت خواهد ماند. در حال حاضر عملیات بازسازی این مرکز در حال اجراست و پس از آن، این مرکز برای یک دهه دیگر در مقابل تغییرات اقلیمی مقاوم خواهد بود.»

او گفت: «در جریان این مقاوم‌سازی، تونل اصلی و ورودی این مرکز تقویت خواهد شد و در محیط بیرونی آن ساختمانی برای نگهداری تجهیزات فنی و همچنین موتورخانه‌ای برای تولید گرمای مورد نیاز ساخته خواهد شد.»

 

تونل و مخازن نگهداری بذرها

 

سه مخزن اصلی نگهداری بذرها در این مرکز در انتهای تونلی ۱۲۰ متری و در عمق زمین قرار دارد و با دیوارهای بتنی و درهای امنیتی‌ از آن‌ها محافظت می‌شود.در هر کدام از این مخزن‌ها بذرهایی از سراسر جهان در کیسه‌های پلاستیکی با لیبل ‌هایی که نشان دهنده کشور مبدا آن است در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود.

در بیرون از این مرکز هیچ چیز قابل توجهی جز درگاه بتنی و فولادی ورودی آن که به صورت هرمی شکل از زمین پوشیده از برف سربرآورده و با قطعات آیینه و فلز تزیین شده تا از کیلومترها دورتر قابل رویت باشد وجود ندارد.

 

 بانک بذر سوریه در شهر حلب

 

اهمیت این بانک زمانی بر همگان مشخص شد که در سال ۲۰۱۵ و پس از نابودی یکی از مراکز نگهداری بذر در شهر حلب در سوریه بر اثر بمباران‌، این بانک جهانی بذرهای نگهداری شده از این منطقه را برای ایجاد دو بانک بذر به مراکش و لبنان فرستاد و پس از گذشت دو سال در سال ۲۰۱۷ مجددا پس از کشت آن‌ها، نمونه‌هایی جدید از این بذرها را جهت نگهداری به مرکز بازگرداند.

 

انتقال نمونه های جدیدی از بذر برای نگهداری در بانک بذر جهان در نروژ

 



 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More