شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ مرداد

مقاومت ۲۰‌ ــ مذاکره صفر

نفتکش ایرانی گریس ۱ که نیروی دریایی بریتانیا در جبل الطارق توقیف کرده بود آزاد شد و دادگاه حکومت خودمختار جبل الطارق درخواست آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش ایرانی را رد کرد. در پی توقیف گریس ۱، سپاه پاسداران نیز یک نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس توقیف کرد و با آزادی گریس ۱، که حالا نامش «آدریان دریا» شده و با پرچم ایران حرکت می‌کند، روزنامه‌های امروز رجز‌خوانی را شروع کرده‌اند.

روزنامه آفتاب از عقب‌نشینی انگلیسی‌ها نوشته و ابتکار از فرجام یک دزدی دریایی گفته است. روزنامه کیهان به مقاومت نمره بیست داده است و به مذاکره صفر.

در گزارش کیهان آمده است که حالا به‌وضوح می‌توان دید با دو مدل دیپلماسی روبروییم، مدل عقیمِ برجامی که پرستیژ دولت را در نگاه غربی‌ها پایین آورده و مدل راهگشای بازدارندگی که قدرتمندانه از منافع کشور حراست کرده است و این نشان می‌دهد دیپلماسی التماسی در جنگل روابط بین‌الملل جوابگو نیست. روزنامه اصول‌گرای جوان نیز با کیهان هم‌رای است و آزادی این نفتکش را «دیکته اقتدار ایران» دانسته است.

یادداشت‌نویس‌های مطبوعاتی هم دست به کار شده‌اند و از وضعیت تازه‌ای که با آزادی گریس ۱ پیش آمده است نوشته‌اند.

قاسم محبعلی در روزنامه اعتماد خوشبینانه اظهار نظر کرده است که بریتانیا نشان داد حاضر نیست به نیابت از آمریکا با ایران وارد مناقشه‌ و درگیری شود و هر‌چند نمی‌توان گفت انگلستان در همراهی با آمریکا تجدید نظر کرده است، با آزادی نفتکش انگلیسی در هفته‌های آتی، پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی به بهانه حفظ امنیت خلیج فارس دیگر معنایی نخواهد داشت و بریتانیا هم علاقه‌ای به ائتلاف با آمریکا نخواهد داشت.

یوسف مولایی هم در روزنامه آرمان ملی با بیان این‌که توقیف نفتکش ایرانی از اول غیرقانونی بوده، تصریح کرده است که رفع توقیف گریس ۱ نشان داد که حق با ایران بوده است.

و اما این روزها، قوه قضاییه با دستگیری برخی از مدیران ارشد حکومتی به مبارزه با فساد رفته و حرف‌های ابراهیم رییسی، ریاست این قوه، که دوران مفسدان اقتصادی را تمام‌شده اعلام کرده در برخی مطبوعات بازتاب داشته است.

مصطفی داننده اما در روزنامه اخبار صنعت از زاویه دیگری به مفاسد اقتصادی نگاه کرده و نوشته است جدا از این‌که باید با فساد مبارزه کرد، پرسش این‌جاست که چرا مفاسد اقتصادی در این حجم گسترده رخ می‌دهد؟ نویسنده اخبار صنعت خودش به این سوال جواب داده و همه این مشکلات را ناشی از این دانسته است که برخی مدیران دین و مذهب را ابزاری کرده‌اند تا به قدرت و ثروت برسند و هدفشان این است که جیب خودشان و دوستان و بستگان را پر کنند و هیچ علاقه‌ای به کشور و آینده ایران ندارند.

چرا غلاف خنجر یمنی خالی نبود

 

این چند کلمه را هم از محمد صرفی بخوانید که دیدار رهبر جمهوری اسلامی ایران و محمد عبدالسلام، نماینده حوثی‌های یمن، را نشانه‌شناسی کرده است.

نویسنده کیهان به خنجری که عبدالسلام به کمر بسته بود اشاره کرده و نوشته است یمنی‌ها، بنابر سنت، خنجری به کمر می‌بندند که به نقل از روایت‌های تاریخی، جز برای دشمن و خون ریختن بیرون نمی‌آید. اما حالا، عکس‌های این خنجر را مقایسه کنید با مزدوران یمنی که به دیدار سران امارات متحده عربی و عربستان سعودی می‌روند و با غلاف خالی از خنجر عکس می‌اندازند که نشانه‌ای است از حقارت مردانگی.

به نوشته محمد صرفی، اگر آمریکا و هم‌پیمانانش نفوذ و اتحاد را با پول می‌خرند، جمهوری اسلامی ایران از دوستانش ایمانی و اعتقادی دفاع می‌کند و نفوذش در دل‌هاست.

احمدی‌نژاد ربطی به اصول‌گراها نداشت

 

محمد‌رضا باهنر، که با ۲۸ سال سابقه نمایندگی مجلس، رکورد‌دار نشستن بر کرسی پارلمان است، در مصاحبه با آرمان گفته است گرچه اصول‌گراها در انتخابات ریاست جمهوری حامی احمدی‌نژاد بودند، سیاست‌های داخلی و خارجی احمدی‌نژاد ربطی به اصول‌گراها نداشت و در واقع، هرچه زمان گذشت، اصول‌گرها احمدی‌نژاد را بیشتر شناختند.

این فعال باسابقه اصول‌گرا در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره حسن روحانی گفته است بزرگ‌ترین اشتباه رییس‌جمهوری این بود که همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت و با تندروی داخلی‌ها و عهد‌شکنی ترامپ از بین رفت.

باهنر درباره انتخابات آتی مجلس نیز اظهار نظر کرده و گفته است نظارت استصوابی شورای نگهبان را دوپینگ سیاسی برای اصول‌گراها نمی‌داند و در ادامه افزوده که دوره چهره‌های کاریزماتیک گذشته است و احزاب واقعی باید با برنامه مدون به صحنه بیایند.

راه ندادن زنان به ورزشگاه اهانت به نیمی از جامعه است

 

شعار انقلاب رفع تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی بود، اما با نگاه جنسیتی نمی‌توان عدالت اجتماعی را برقرار کرد و راه ندادن زنان به استادیوم یعنی اهانت به نیمی از جامعه.

رضا صالحی امیری، وزیر پیشین ارشاد، با بیان آنچه آمد، ادامه داده است که فساد تنها مربوط به زنان نیست و به همه انسان‌ها باز‌می‌گردد و نمی‌توان به این بهانه، حقی را از زنان سلب کرد.

رییس سابق کمیته ملی المپیک معتقد است اگر درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان گشوده شود، بعد از مدتی خودشان دیگر به استادیوم نمی‌روند چون حس نمی‌کنند دچار تحقیر  تبعیض شده‌اند.

صالحی امیری این را هم گفته است که باید به مراجع تقلید اطمینان خاطر داد که فسادی رخ نخواهد داد و برای همین باید سفری به قم برویم و درباره حضور زنان در ورزشگاه با مراجع تقلید صحبت کنیم.

تقلید‌های کورکورانه سکه رایج در جمهوری اسلامی ایران است

 

اکبر اعلمی، نماینده پیشین مجلس، که با اظهارنظرهای متفاوتش در رسته هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب قرار نمی‌گیرد، در گفت‌و‌گو با روزنامه مستقل، اصلاح‌طلب‌ها را قبیله‌گرا دانسته و گفته است محافظه‌کارترین و بی‌خاصیت‌ترین افراد فقط به‌خاطر نزدیکی به محمد خاتمی در رده اول اصلاح‌طلبان قرار گرفته‌اند.

اعلمی ادامه داده که در جمهوری اسلامی ایران تقلید‌های کور‌کورانه رایج است و دعوت خاتمی به انتخابات و «تکرار می‌کنم» رییس‌جمهوری سابق به‌واسطه همین تقلیدهای کورکورانه خریدار دارد.

به گفته این نماینده پیشین مجلس، محمد‌رضا عارف، که ریاست شورای عالی اصلاح‌طلب‌ها را بر عهده دارد، اصلاح‌طلب نیست و تنها دلیلی که باعث شد عارف میان اصلاح‌طلب‌ها جای بگیرد همشهری بودنش با خاتمی و حرف‌شنوی و محافظه‌کاری‌اش بود و برای همین، معاون اول خاتمی شد و بعدها، در شمار چهره‌های اصلی اصلاحات در‌آمد.

نقد صادق لاریجانی حالا که در قدرت نیست

 

چند شب پیش، در برنامه‌ای تلویزیونی، یکی از مجری‌ها به صادق لاریجانی، رییس سابق قوه قضاییه، طعنه زد و او را تمسخر کرد که وقتی ریاست قوه قضاییه را عهده‌دار بود، به یک مجری که از این دستگاه نقد کرده بود حمله کرد و رییس سازمان صدا‌و‌سیما برای دلجویی به محضرش رفت و آن مجری هم توبیخ شد.

عباس عبدی با اشاره به این برنامه غیر‌منتظره صدا‌و‌سیما که از خط قرمزهای خودساخته سازمان فراتر رفته بود، نوشته است رسانه صدا‌و‌سیما نه آن زمان که مقابل لاریجانی کوتاه آمد کار درستی کرد، نه حالا که او را استهزا می‌کند.

به عقیده نویسنده اعتماد، اگر صدا‌و‌سیما به آزادی بیان اعتقاد داشت و مستقل بود، همان موقع مقابل رییس قوه قضاییه می‌ایستاد و با ابزار رسانه از حقوق خبرنگار و مجری دفاع می‌کرد و اجازه نمی‌داد آزادی بیان خدشه‌دار شود، پس می‌توان گفت حالا که لاریجانی قدرتی ندارد، صدا‌و‌سیما دنبال منافع جناحی است.

خداحافظی برندهای خودرو‌سازی چینی

 

پس از این‌که آمریکا از برجام خارج شد و شرکت‌هایی را که با ایران همکاری تجاری دارند تهدید به تحریم اقتصادی کرد، خودرو‌سازهای خارجی یکی پس از دیگری از بازار خودروی ایران عقب‌نشینی کردند.

 شرکت کیا‌موتور، که متعلق به کره جنوبی است و با شرکت سایپا همکاری می‌کرد، از اولین خودرو‌سازهایی بود که بازار ایران را ترک کرد. شرکت سیتروئن و پژوی فرانسه هم به‌ناچار و از ترس آمریکا، ارتباطشان را با خودروسازهای ایرانی قطع کردند.

حتی شرکت رنو، که در بازار آمریکا حضور نداشت، نیز به دلیل این‌که از سهامدارهای شرکت نیسان به شمار می‌رفت، مجبور به خداحافظی شد. حالا گویا نوبت به خودرو‌سازهای چینی رسیده است که عزم رفتن کنند و بازار خودروی ایران را رها کنند. نشانه‌ها حاکی از آن است که میزان تولید خودروسازهای چینی که با بخش خصوصی همکاری می‌کنند در شش ماه گذشته به نصف کاهش یافته است و احتمالا همین روزها به صفر خواهد رسید.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More