شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۲ اسفند

مقابله با کرونا به سبک روحانی

 

گفته‌های روحانی پس از مدتی که از انظار پنهان بود و خونسردی و بی‌عملی‌اش در بحران همه‌گیری کرونا، از چپ و راست انتقاد روزنامه‌ها را برانگیخته است. روزنامه جهان صنعت رویکرد دولت برای مهار کرونا را «عافیت‌طلبی» توصیف کرده است. صادق زیبا‌کلام، تحلیلگر سیاسی، در اظهار‌نظری کوتاه به جهان صنعت گفته نیازی نیست سخنان روحانی تفسیر شود و فقط کافی است برخوردش را با همتایان سیاسی‌اش در چین و ایتالیا و کره جنوبی مقایسه کنیم. زیباکلام معتقد است روحانی از پذیرش مسئولیت می‌گریزد، مثل همان تبعات گرانی بنزین که بر عهده نگرفت و در مهار کرونا هم معلوم نیست چه کسی مسئول است. روزنامه وطن امروز هم گفته‌های روحانی را بازتاب داده است و با تیتر «رییس‌جمهور باش»، یادآوری کرده است که روحانی وظایفش را انجام نمی‌دهد.

 اما در پی بی‌عملی دولت، کرونا همچنان در سراسر ایران می‌تازد و قربانی می‌گیرد. روزنامه آفتاب خبر داده که تعداد مبتلایان به کرونا میان کادر پزشکی و پرستاران زیاد است. روزنامه خراسان از همه خواسته است به مشهد سفر نکنند و خبر داده برنامه سال تحویل در حرم امام هشتم شیعیان لغو شده است.

 روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، این جمله روحانی را که هفته‌ای یک بار در جلسات ستاد مقابله با کرونا شرکت می‌کند برجسته کرده و با تصویری از ضدعفونی کردن شهرها، تیتر زده است «۱۰۰ هزار پاسدار و بسیجی علیه کرونا». روزنامه کیهان هم سعی کرده است روحانیان را در صف اول مبارزه با کرونا نشان دهند و در صفحه اول، طلاب را در حال ضد‌عفونی کردن شهر نشان داده است.

با این حال، هنوز برای بسیاری مشخص نیست که چرا شهر مذهبی قم در همان ابتدای شیوع کرونا قرنطینه نشد. این سوالی است که روزنامه آرمان ملی هم پرسیده و از قول علی مطهری، نماینده مجلس، نوشته است کسانی که با قرنطینه قم مخالفت کردند باید پاسخگوی همه‌گیری کرونا در کشور باشند. با این حال، گرچه این روزنامه نوشته است عده‌ای با قرنطینه شهرهای مذهبی مخالف‌اند، از این مسئولان با‌نفوذ نام نبرده است.

اصلاح قانون اساسی در روسیه و احتمال مادام العمر شدن ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین هم نظر چند روزنامه را جلب کرده است و جهان صنعت از این اصلاحیه با عنوان «بازگشت تزار» یاد کرده است.

اما هرچه هست، خبر فراگیری کرونا به دیگر خبرها مجالی نداده است و روزنامه‌ها، از صفحه اول تا آخر، به‌نوعی از این بیماری گفته‌اند.

از بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاتر، هم بخوانیم که در روزنامه اعتماد از کم‌کاری صدا‌و‌سیما در این روزها نوشته است و این‌که اگر ممیزی و نگاه سختگیر مدیران این رسانه اجازه می‌داد، تلویزیون می‌توانست با پخش شاهکارهای سینمایی، مردم را سرگرم کند و در خانه نگه دارد.

این را هم بگوییم که تاثیر کرونا کم‌کم به روزنامه‌ها هم رسیده و روزنامه آفتاب یزد خبر داده است خبرنگارانش از خانه کار می‌کنند و روزنامه با دور‌کاری منتشر می‌شود و در این هفته‌ باقی‌مانده از اسفند، تعداد صفحاتش را کاهش می‌دهد و در هشت صفحه منتشر خواهد شد.

 

دولت مستقر زیر سایه دولت پنهان

 

محمد‌رضا خباز در یادداشتی، از دولت پنهان و سایه‌ در جمهوری اسلامی یاد کرده که وجودش از خورشید عیان‌تر است. این اصلاح‌طلب توضیح داده است که در تمام سال‌های پس از انقلاب، رییس‌جمهوری نبوده است که با این دولت در تقابل قرار نگیرد و دچار بحران نشود.

به گفته خباز، مشکل اصلی در ساختار قدرت جمهوری اسلامی این است که تجمع قدرت در یک جاست و برای همین، هر رییس‌جمهوری سر کار بیاید به دلیل این‌که قدرت ندارد و کمتر از ۵۰ درصد قدرت در اختیار اوست، راه به جایی نمی‌برد. نویسنده آرمان ملی پیشنهاد داده است بعد از گذشت سی سال از اصلاح قانون اساسی، بازنگری دوباره قانون اساسی ضروری به نظر می‌رسد.

 

اختیاراتی که نیست

 

اگر اختیارهای استاندار در سطح استان کامل بود، نیازی نبود تا رییس‌جمهوری یا معاونش رییس ستاد بحران باشد. عبدالرضا هاشم‌زایی با بیان این مطلب، گفته است این نکته را در کمیسیون شوراهای مجلس و چند ماه پیش از همه‌گیری کرونا، مطرح کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داده است مساله این نیست که رییس‌جمهوری ریاست ستاد مقابله با کرونا را بر عهده داشته باشد، چرا که می‌دانیم بسیاری از امکانات در دست دولت نیست و تا زمانی که این ریاست به دستور رهبری نباشد، کسی با دولت هماهنگ نمی‌شود.

به نوشته هاشم‌زایی، کافی است به هفته‌های گذشته و به دلیل قرنطینه نشدن قم توجه کنیم و این‌که چرا کسانی که به دار‌الشفا بودنِ قم معتقدند نگذاشتند این شهر قرنطینه شود.

این نماینده مجلس نوشته است در بحران کرونا، باید حدود اختیارها روشن شود وگرنه در گوشه و کنار، برخی مثل مداحان از دستورها تخطی و سرپیچی می‌کنند.

 

دستت را نه، قلبت را به من بسپار

 

روزنامه ایران گزارشی داده است از کمک نیکوکاران به بیمارستان‌های رشت. در این گزارش آمده است که از بیست روز پیش تاکنون، ناهار و شام بیمارستان رازی رشت را خیران تهیه می‌کنند و نیکوکاران همچنین چند دستگاه کمک‌تنفسی به بیمارستان اهدا کرده‌اند. پنجاه خیاط نیکوکار هم هر روز برای کادر درمانی هزار دست روپوش محافظ می‌دوزند و این جدا از کمک‌های میلیاردی است که تاکنون جمع‌آوری شده است.

 

تعمیق رکود با شیوع کرونا

 

حیدر مستخدمین پیش‌بینی کرده است که بحران کرونا باعث تعمیق رکود در اقتصاد ایران شود و هزینه‌های بسیاری به دنبال داشته باشد. این اقتصاد‌دان نوشته است احتمالا بدهی‌های دولت بیشتر خواهد شد و یک موج تورمی دیگر در راه است.

نویسنده جهان صنعت پیشنهاد داده است که دولت از برخی هزینه‌ها چشم‌پوشی کند و پروژه‌های عمرانی را به تعویق بیندازد، نهادها و وزارتخانه‌ها بودجه‌های پایان سال را هزینه نکنند و صرف سلامت مردم و جلوگیری از شیوع کرونا کنند. با این حال، تذکر هم داده است که مهار این بیماری جز با صداقت و راستگویی مسئولان و اعتماد مردم میسر نیست.

 

روسیه به سمت اقتدارگرایی می‌رود

 

روزنامه آفتاب یزد به اصلاحات قانون اساسی در دومای روسیه پرداخته و این‌که ممکن است ریاست جمهوری پوتین مادام‌العمر شود. آفتاب نوشته اصلاحات قانون اساسی زنگ خطر را به صدا در‌آورده است که روس‌ها بار دیگر در مسیر اتحاد جماهیر شوروی و در مسیر اقتدار‌گرایی قرار می‌گیرند و این یعنی بعد از پوتین، دوباره به دوران هرج‌و‌مرج می‌رسند.

جلال ساداتیان هم در یادداشتی توضیح داده است که پوتین راهکار و بازی نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری را نمی‌خواهد ادامه دهد و از ترس این‌که مبادا دستاوردهایش با حضور نفر دیگری در قدرت از دست برود، خواهان حضور طولانی‌مدت در کرسی ریاست جمهوری است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More