شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول آبان‌ماه

معمای کلاه‌گیس

 

آبان آمد و کسی نمی‌داند سیزدهم آبان، با آغاز تحریم‌های گسترده آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد. روزنامه‌ها در این دومین ماه پاییز هم خبرهای خوبی ندارند. چهار وزارتخانه دولت روحانی پادرهواست و ازطرفی هم اختلاف بین جهانگیری، معاون اول و رییس جمهوری آشکار شده است و اصلاح‌طلبان هم چندان امیدی به دولت ندارند. حالا در این وانفسا، رهبر جمهوری اسلامی ایران از مسئولان خواسته تا چیزی را از مردم مخفی نکنند و روزنامه جوان با  تیتر «مطالبه شفافیت از مسئولان» به مخاطبان گوشزد کرده است که این خطاب رهبر جمهوری اسلامی، شامل خودش نمی‌شود.

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود و روزنامه دولتی ایران، گزارشی درباره قاچاق گسترده سوخت داده و شاید سعی کرده است تا لزوم گرانی بنزین را به خوانندگان یادآوری کند.

این‌طور که روزنامه صدای اصلاحات خبر داده، گویا قرار است ارتش و سپاه مسئول اینترنت شوند و دسترسی به این شاهراه اطلاعاتی هم نظامی شود. این روزها دولت پنهان، نامی که اصلاح‌طلبان برای نهادهای زیرنظر رهبری انتخاب کرده‌اند، بسیار فعال شده است. روزنامه همدلی، گزارشی داده از دولت پنهان و حرف‌های عزت‌الله ضرغامی را درباره علاقه بنیادهای زیرنظر رهبری برای اداره کشور و کنار زدن دولت، بررسی کرده و این خبر را هم به خوانندگانش داده که همدلی به هزارمین شماره خود رسیده است.

روزنامه‌های ورزشی هم در آستانه بازی حساس پرسپولیس با السد قطر، حسابی برای پرسپولیسی‌ها سنگ‌تمام گذاشتند تا به نماینده ایران برای بُرد و رفتن به فینال جام باشگاه‌های آسیا، روحیه بدهند؛ مثلا خبر ورزشی تیتر زده که «همه‌جای ایران سرای پرسپولیس است». این بازی از جهت دیگری هم مهم است و باید دید آیا عاقبت زنان می‌توانند یک بازی باشگاهی مهم را در استادیوم آزادی تماشا کنند؟

 

حفره بزرگ دولت

 

دولت نزدیک سه‌ماه است که سخنگو ندارد و بعد از استعفای محمدباقر نوبخت از سخنگویی، هنوز کسی جایگزینش نشده است. غلام‌حسین کرباسچی، دبیرکل حرب کارگزاران، در یادداشتی این بی‌سخنگو ماندن دولت را حفره بزرگ دولت دوازدهم دانسته و نوشته است، قوه قضاییه که حجم فعالیتش با دولت قابل قیاس نیست، فارغ‌از اینکه چه‌طور به سوالات پاسخ می‌دهد، هر هفته جلسه پرسش و پاسخ دارد، اما دولت انگار وظیفه پاسخ‌گویی را فراموش کرده و حضور رییس جمهوری در صداوسیما هم بسیار کلیشه‌ای است. کرباسچی تصریح کرده که اگر دولت دلخوش به روزنامه‌های حامی و رسانه‌های اجتماعی باشد، سخت در اشتباه است؛ چراکه این رسانه‌ها نمی‌تواند کار سخنگویی دولت را انجام دهند.

 

روزنامه جهان صنعت
جهانگیری چرا استعفا نمی‌دهد

 

سوال این است که چرا جهانگیری آژیر می‌کشد و استعفا نمی‌دهد؟ این پرسش را نادر کریمی‌جونی در سرمقاله جهان صنعت مطرح کرده و ریشه برخورد با جهانگیری را اظهارات جنجالی معاون اول دانسته است که گفته بود مردم چندان اعتمادی به حکومت ندارند. این اظهارات ازسوی یک مقام دولتی، به مذاق مقامات علی‌رتبه نظام خوش نیامد و جهانگیری را در دولت بایکوت کردند. اما واقعا اگر جهانگیری تا این حد بی‌اختیار است، چرا استعفا نمی‌دهد، آیا انتقاداتش از کابینه، صادقانه است یا اینکه تا آن‌حد بی‌اختیار است که حتی نمی‌تواند استعفا دهد.

 

دویست و هفتاد و هفت میلیون تومان در هر دقیقه

 

صفحه اول روزنامه ایران، پر است از عدد و رقم و گزارش مفصلی درباره قاچاق سوخت که می‌توان گفت بزرگ‌ترین قاچاق در تاریخ ایران است. آن‌طور که روزنامه ایران گزارش داده، روزانه ده تا پانزده میلیون لیتر سوخت از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود و قاچاقچیان سوخت در هر دقیقه، دویست و هفتاد و هفت میلیون تومان سود می‌کنند. البته این سود، به‌طور مساوی بین قاچاقچی‌ها توزیع نمی‌شود؛ چراکه قاچاق سوخت به روش‌های خرد و کلان صورت می‌گیرد و از حمل بنزین با نفت‌کش تا موتورسیکلت متغیر است. دلیل بزرگ قاچاق سوخت، اختلاف قیمت در ایران و کشورهای همسایه است و این تفاوت قیمت، از پنج تا ده‌برابر است. بنابر محاسبات روزنامه ایران، قیمت سوخت در شرایط فعلی باید نزدیک نه‌هزار تومان باشد و دولت هم‌اکنون، شش تا هفت‌هزار تومان بابت هر لیتر بنزین، سوبسید می‌دهد. روزنامه ایران البته در این گزارش نگفته است که قاچاقچیان عمده سوخت چه کسانی‌اند که می‌توانند با نفت‌کش، گازوئیل و بنزین قاچاق کنند.

 

معمای کلاه گیس

 

روزنامه سازندگی ترجیح داده است که از میان انبوه اخبار سیاسی بگذرد و صفحه اول را به عکسی از کیانوش عیاری اختصاص دهد که «کاناپه»، آخرین ساخته‌اش، به حکم مسئولان وزارت ارشاد به توقیف قطعی درآمده است. ماجرا این است که کیانوش عیاری به خودش قول داده یا زنان را در محیط خانواده و پیشِ سر و همسر به تصویر نکشد و یا اگر مجبوربه چنین کاری است، زن باحجاب نباشد. عیاری این تصمیم را تعهدی به واقع‌گرایی دانسته و اتفاقا در همین فیلم کاناپه، برای اولین‌بار تعهدش را نشان داده است. از آنجا که بی‌حجابی جرم است، کارگردان مجبور شد بر سر زنان بازیگر، کلاه‌گیس بگذارد، به این نحو که از خانم‌ها خواست که موهایشان را بتراشند و بعد کلاه‌گیس را طوری بر سرشان بگذارند که معلوم شود کلاه‌گیس است و فتوای فقها هم درست دربیاید. با این‌حال، مسئولان ارشاد حکم به توقیف فیلم دادند. جالب اینجاست که استفاده از کلاه‌گیس پیش‌تر هم در سینما و تلویزیون تجربه شده و مثلاً فرج‌الله سلحشور در سریال یوسف، زنان مصری را با پوشش کلاه‌گیس نشان داده بود.

 

مرگ به‌دست خودی

 

همدلی در هزارمین شماره‌اش، گزارشی داده باعنوان «مرگ به‌دست خودی» که درباره خشونت و قتل‌های خانوادگی است. آن‌طور که در این گزارش آمده، قتل‌های خانوادگی افزایش چشمگیری پیدا کرده و به مرز هشدار رسیده است. خشونت خانوادگی موضوع گفت‌وگویی با امان‌الله قرایی‌مقدم هم شده و این جامعه‌شناس گفته است خشونت چشمگیری در خانواده‌های ایرانی می‌بینیم که دلایل متعددی دارد و مهم‌ترین آن، شکاف طبقاتی و فشار اقتصادی است. این جامعه‌شناس معتقد است که خشونت از سطح کلان و ازسوی سیستم و حکومت درحال ترویج است و باعث ناامیدی مردم از آینده می‌شود. این جامعه‌شناس تصریح کرده است: «‌نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم، اما باید واقعیت‌ها را بگویم. وضعیت کنونی جامعه همه را ناامید کرده و من امید چندان و چشم‌انداز روشنی را نمی‌توانم متصور باشم.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More