شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر بهداشت: در سال ۶ هزار پرستار بدون جایگزین بازنشسته می‌شوند

 

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از بازنشستگی بدون جایگزین  حدود ۶ هزار پرستار در سال خبر داد و آن‌را از دلایل فشار کاری بر روی پرستاران عنوان کرد.

به گفته او می بایست در ازای هر پرستار بازنشسته یک نفر وارد سیستم پرستاری شود.

حضرتی، روز دوشنبه ۱۶ بهمن، در گفت‌وگو با ایرانا با اشاره به کمبود پرستار در ایران به دلایل و عواملی که باعث افزایش فشارکاری بر پرستاران شده است، اشاره کرد.

نبود پرستار جایگزین در هنگام بازنشستگی پرستار، مرخصی زایمان یا شیردهی برای ۱۰ درصد از  پرستاران خانم و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی بدون استخدام پرستار، از دلایلی است که حضرتی برشمرد.

به اعتقاد معاون پرستاری وزیر بهداشت، این موارد علاوه بر افزایش فشار کاری در میان پرستاران، میل و انگیزه برای برگزیدن پرستاری به عنوان یک شغل را در میان افراد جامعه از بین برده است.  

در حال حاضر، بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاون پرستاری وزیر بهداشت، حدود ۱۴۰ هزار پرستار شاغل در کشور وجود دارد و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران حدود هشت دهم پرستار به ازای هر تخت است، که نسبت به استاندارد حداقلی ۱.۸ پرستار به  ازای هر تخت، بسیار کمتر است.

حضرتی با اشاره به بازنشستگی زود هنگام در میان پرستاران خاطر نشان کرد که تعداد زیادی از پرستاران نیز به علت سختی این شغل و بار کار بالای آن و شیفت‌های اجباری و کار در شیفت شب در سن زیر ۳۰ سالگی خدمت، تقاضای بازنشستگی زودهنگام می‌دهند و از سیستم پرستاری بیمارستانی خارج می شوند.

او با اشاره به نبود تمهیدات کافی برای رشته پرستاری گفت که بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته هیچ تمایلی برای ورود به سیستم کاری پرستاری ندارند. او افزود، باید شرایطی فراهم شود که پرستاران بیشتری وارد سیستم خدمات بیمارستانی کشور شوند تا هم گرایش به شغل پرستاری بیشتر شود و هم از فشار کاری پرستاران و شیفت‌های اجباری آنان کاسته شود.

طی بیش از یک سال گذشته، ۱۶ پرستار که سنشان بین  ۲۵ تا ۴۵ سال بود به دلیل سندروم سختی کار، جان خود را از دست دادند. کمبود نیروی پرستاری و فشار کار بر روی دیگر پرستاران، از مشکلات چندساله نظام پرستاری است. معضلی که به گفته علی محمد آدابی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، به مرگ تعدادی پرستار مرد و زن، در سال گذشته منتهی شد.
بر اساس آمار موجود، در حال حاضر ۹ هزار و ۳۷۱ پرستار بیکار در کشور وجود دارد. در سه سال گذشته ۳۷ هزار پرستار فارغ‌التحصیل شده‌اند، که تنها ۱۶ هزار نفر از آن‌ها جذب شده‌اند.

به گفته‌ی کارشناسان این حوزه، مشکلات در قانون، نبود امنیت شغلی، فشار و سختی کار و همچنین درآمد پایین در حوزه پرستاری،  باعث خانه‌نشینی پرستاران و مهاجرت آنان از کشور شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More