شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون سیما: پخش ربنای شجریان مشروط به ادای احترام او به حاکمیت است

 

معاون سیما، پخش دعای ربنای شجریان درصورت ادای احترام این خواننده به انقلاب مجاز دانست.

به گزارش ایسنا، مرتضی میرباقری درخصوص پخش ربنای محمدرضا شجریان از تلویزیون گفت: «پخش نشدن این دعا از صداوسیما منعی بوده که ایشان باعث آن شده است. اگر از سوی ایشان احترام به انقلاب، احترام به آزادی،‌ امنیت و حاکمیت ابراز شود، هیچ منعی برای پخش این دعا وجود ندارد».
میرباقری یادآور شد: «بارها گفته‌ام ایشان به دلیل شرکت در جریان فتنه ۸۸ اشتباهات فاحشی انجام دادند که واقعا پیشنهاد ما به هنرمندان این است که در مسائلی که امنیت کشورشان را به خطر می‌اندازد و می‌تواند خیانت در کشور را ایجاد کند، نباید حضور پیدا کنند و بازی بخورند؛ چراکه هنرمند آدم سیاسی نیست. هنرمند باید در کار اصلی خودش قرار بگیرد؛ بنابراین زمانی که این مسائل اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود آن رسالت اساسی که یک هنرمند موظف به انجام آن است، لطمه ببیند و این کار در آن سال مورد لطمه قرار گرفت».
معاون سیما متذکر شد: «شما در کشوری با سابقه فرهنگی بزرگ هستید که امنیت فوق‌العاده‌ای در آن حاکم است و انتخاباتی در آن برگزارشده که حتی ترقه‌ای در آن منفجر نشده است. هنرمندان باید قدردان انقلابی که در این کشور ایجاد شده، باشند؛ قدردان امنیتی که توسط حاکمیت برای مردم ایجاد شده است. نمی‌توان حاکمیت را زیر سوال برد و به گونه‌ای صحبت کرد که به حاکمیت لطمه بخورد؛‌ حاکمیتی که آزادی و امنیت ایجاد کرده است. بر این اساس ممکن است ناشی‌گری‌هایی از سوی برخی افراد مطرح شود که حاکمیت می‌تواند این ناشی‌گری‌ها را ببخشد. اگر این مسیر درست طی شود ما هیچ مشکلی برای پخش ربنا نداریم».

پخش ربنای محمدرضا شجریان که از دعاهای ویژه ماه رمضان است این روزها بسیار خبرساز شده است. چندی پیش عضو هیأت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواستار پخش ربنای محمدرضا شجریان شده بود.

این خواسته با واکنش شدید محمدجواد لاریجانی(عضو شورای نظارت بر صداوسیما) روبه‌رو شد. او در نامه‌ای به رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخش ربنای شجریان را مخالف با موازین شرعی دانست و اجازه پخش آن‌ را در ایام ماه رمضان نداد.

به دنبال نامه مکتوب محمدجواد لاریجانی درباره‌ی خلاف موازین شرعی تلاوت بودن ربنای شجریان، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ضمن رد ادعای لاریجانی گفت:« سوال من این است که آقای دکتر لاریجانی از کدام جایگاه کارشناسی درباره ربنای استاد شجریان صحبت می‌کند؟ ایشان استاد قرائت هستند؟ یا کارشناس قرآن؟ یا مفسر هستند؟».

پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران که با واکنش‌های فراوانی همراه بود، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی از او خواست تا از پخش آثارش به‌ویژه سرود «ایران،ای سرای امید» خودداری شود. در همین دوران، شجریان تک‌آهنگ «زبان آتش» را در پی اعتراضات سال  ۱۳۸۸ و در حمایت از معترضان با آهنگ‌سازی خودش و تنظیم مجید درخشانی و شعر فریدون مشیری منتشر کرد. با انتشار این آهنگ، پخش دعای ربنا نیز در صداوسیما ممنوع شد.

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More