شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی بیست‌و‌هفتم بهمن‌ماه

مشکل امروز مردم گرانی یخچال ساید‌بای‌ساید است نه معیشت

 

 

یک روز تعطیلی و رخدادهایی که روزنامه‌ها در پنج‌شنبه و جمعه‌ای که گذشت نتوانستند پوشش دهند کاری کرده است که تیترهای امروز کهنه و بیات باشد.

کنفرانس ورشو و حمله انتحاری به اتوبوس سپاه پاسداران و نشست سران ایران و روسیه و ترکیه در سوچی همه در کنار هم قرار گرفتند و روزنامه‌ها سراسیمه به تحلیل هر‌کدام از این رخدادها پرداخته‌اند و البته، حواسشان به همین امروز هم بوده که قرار است تکلیف لایحه «پالرمو» در مجمع تشخیص مصلحت روشن شود.

درباره نشست ورشو البته موضع روزنامه‌ها همان است که نظام گفته است. تیترها حاکی از این است که آمریکا و متحدانشان شکست خورده‌اند و نتوانستند اجماعی علیه ایران تشکیل دهند.

کیهان تیتر زده است «اجلاس ورشکسته‌ها در ورشو، نمایش تحقیر آمریکا»، اما برخی هم به این نتیجه رسیده‌اند که اجلاس سوچی را مقابل ورشو قرار دهند، یعنی اگر آمریکایی‌ها متحدی در منطقه دارند، ایران و روسیه و ترکیه در آن سوی میدان ایستاده‌اند.

این تقابل ساده را روزنامه سازندگی خوش‌بینانه تیتر کرده است «شکست ورشو از سوچی». گزارش و تحلیل فارغ از شعار و احساس درباره نشست ورشو در روزنامه‌ها کمیاب است، اما شاید بتوان گفت روزنامه همدلی با نگرانی کنفرانس ورشو را تعقیب کرده و در گزارشی با عنوان «همه راه‌ها به ورشو ختم نمی‌شود»، از احتمال وقوع جنگ ابراز نگرانی کرده است. همدلی با فریدون مجلسی، از دیپلمات‌های قدیمی، گفت‌و‌گویی کرده و از زبان او شنیده است در دو سوی این مقابله، یعنی هم سمت آمریکا و متحدان عرب و اسرائیلی‌اش و هم در سمت ایران، تندروها حاکم شده‌اند و در گفت‌و‌گو بسته است.

فرمانده سپاه پاسداران گفته است انتقام کشته‌شدگان سپاه در سیستان و بلوچستان را خواهند گرفت و حالا، صفحه اول روزنامه‌های اصول‌گرا پر است از انتقام‌کشی و خونخواهی. اما در این میانه، اظهار‌نظر حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری، که هشدار داده است نباید در چرخه باطل خشونت و خون افتاد، خبر‌ساز شده است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی به آشنا توپیده و نوشته همین وادادگی‌ها و خودباختگی‌هاست که دشمنان را جسور کرده است و با این حرف‌هایی که آشنا می‌زند، پس تکلیف قصاص و حکم الهی چه می‌شود.

خبر درگذشت پوران شریعت رضوی، همسر دکتر شریعتی، هم امروز در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل بازتاب داشت و به این بهانه، یاد دکتر شریعتی هم پس از چهل‌و‌یک سال از درگذشتش زنده شد. روزنامه‌ها البته سعی کرده‌اند به شخصیت پوران شریعت رضوی بپردازند،  اما انگار سایه شریعتی چنان سنگین بود که گفتن از همسرش بی‌یاد‌کردِ او مسیر نبوده است. روزنامه آفتاب طرحی از شریعتی و پوران، همسرش، را در صفحه اول کار کرده و تیتر زده است «پایان ۴۱ سال تنهایی».

می‌خواهند ایران را به‌جای اسرائیل دشمن اعراب نشان دهند
jomhouri
پیشگیری از جنایت بر انتقام اولویت دارد
کشور جزیره‌ای اداره می‌شود
نباید خود را با اروپایی‌ها مقایسه کنیم
طلاق ازدواج را می‌بلعد
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More