شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاور وزیر کشور: اخلال در مراسم داری مجوز، قابل پیگرد قانونی است

مشاور وزیر کشور، برهم زدن و هرگونه تلاش برای اخلال در مراسم  دارای مجوز قانونی را اقدامی مجرمانه دانست وگفت که قابل پیگرد قانونی است.

روح الله جمعه‌ای، روز چهارشنبه ۱۵ فروردین با اشاره به برهم زدن مراسم کنسرت‌های موسیقی در ایام نوروز که در برخی از شهرستان‌ها روی داد، گفت که بر اساس قانون اگر مراسمی دارای مجوز قانونی باشد، یعنی مراکز ذیصلاح آن‌ها را تایید کرده، از تمامی حقوق قانونی و رسمی برخوردار است،  در نتیجه برهم زدن آن خلاف قانون بوده و نشانه تضییع حقوق شهروندی است.

وی قانون را ملاک و معیار درستی و نادرستی اِعمال سلایق عنوان کرد و گفت که در جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان و حقوقدانان حاذق بر تصویب قوانین نظارت دارند.

به گفته جمعه‌ای، هرگونه اقدام علیه اقدامات قانونی در گام اول بی‌اعتبار دانستن مراجع قانونی و نهادهای قانونگذار است و لازم است مراجع ذیصلاح نسبت به جلوگیری از توهین و اهانت به قوانین و مقررات و تضییع حقوق مردم اقدام کنند.

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان برگزاری کنسرت در مشهد است. او بر این باور است که ‌کنسرت در ایران، با ابتذال همراه بوده و برگزاری آن در مشهد، بی‌حرمتی و جسارت به امام رضاست.

مخالفت‌های این روحانی، باعث شد که حدود ۶ سال، هیچ کنسرتی چه سنتی و چه پاپ، در مشهد برگزار نشود و یا در آستانه‌ برگزاری لغو شود. سالار عقیلی، خواننده‌ معروف سنتی ایران، نخستین کسی بود که بعد از این محدودیت‌ها توانست این سد را بشکند و در مشهد کنسرت برگزار کند.

دامنه لغو کنسرت‌ها تنها شامل خراسان رضوی نیست. در ششم مردادماه سال گذشته نیز قرار بود کنسرتی در ۲ نوبت، با هنرنمایی شهرام ناظری، خواننده‌ برجسته‌ ایرانی و فرزندش، حافظ، باعنوان «آواز پارسی»، در سالن ورزشی کارگران قوچان اجرا شود؛ اما این کنسرت، به‌دستور دادستان قوچان، به‌علت آنچه که نامناسب بودن مکان برگزاری عنوان کرد، لغو شد.

امسال نیز، کنسرت محسن شریفیان، نوازنده سنتی ساز نی انبان در  شب یک‌شنبه ۱۱ فروردین با قطع عمدی برق به دستور یکی از مقامات مسؤول برگزار نشد. اقدامی که منجر به واکنش شدید کیهان کلهر از نوازندگان سرشناس ایرانی شد. او در یادداشتی از اعمال «سلایق شخصی که زاده خودسری و ملوک‌الطوایفی است» انتقاد کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More