شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ بهمن

مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی با کیست؟

 

امروز دو گزارش درباره سقوط هواپیمای اوکراینی تامل‌برانگیز بود. نخست، اعتراض روزنامه جوان درباره متنی منتسب به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در وب‌سایتی مرتبط با سازمان ملل که به «سقوط تصادفی هواپیمای اوکراینی ازسوی سپاه قدس» اشاره کرده است.

هم‌زمان روزنامه صدای اصلاحات در صفحه نخست با تصویری از قطعه سوخته هواپیمای اوکراینی، نوشته است «دولت در ماجرای سقوط هواپیما مسئولیت بپذیرد» و تیتر زده است «آتش دولت بر سرمایه اعتماد اجتماعی».

این دو گزارش در دو روزنامه به‌ظاهر متفاوت از نظر گرایش سیاسی، هدفی مشترک را دنبال کرده‌اند، یکی با رد دخیل دانستن سپاه قدس در انهدام هواپیمای مسافربری، سعی کرده تا مسئولیت سپاه پاسداران را در این موضوع انکار کند و دیگری برای تبرئه سپاه پاسداران از پنهان‌کاری کوشیده است.

روزنامه شهروند امروز چند گزارش اجتماعی و محیط زیستی دارد، از جمله گزارشی درباره بی‌خانمان‌هایی که دچار اختلال هویت جنسیتی‌اند و به «ترنس» موسوم‌اند. شهروند از ترنس‌های بی‌خانمانی گفته است که علاوه بر کارتن‌خوابی، گرفتار معضلی مثل خودروهای گشت یا اتوبوس‌های سیار شهرداری‌اند که اگر آن‌ها را پیدا کنند، ممکن است به زندان یا گرمخانه‌ها ببرند.

ترنس‌ها اما در گفت‌وگو با شهروند از وضعیت دشوارشان گفتند که چون گرمخانه‌های مخصوص این افراد وجود ندارد، عملا ترجیح می‌دهند شب‌ها در سرمای زمستان، بیرون و در پارک‌ها بخوابند و به گرمخانه‌های عمومی نروند.

تجربه برخی ترنس‌هایی که با خبرنگار شهروند گفت‌و‌گو کردند تنها در یک جمله خلاصه شده است: «نمی‌شد در گرمخانه ماند، آن‌جا جای ما نیست». البته روشا، یکی از همین ترنس‌ها، علی‌رغم تجربه تلخی که داشته است، فکر می‌کند باز گرمخانه بهتر از خوابیدن در پارک است.

بیشتر این ترنس‌ها از ترس پلیس، روزها در اماکن عمومی ظاهر نمی‌شوند. گفتنی است ترنس‌ها تا زمان عمل تغییر جنسیت، از نظر قانون حقوقی ندارند. شاید به‌دلیل همین خلا قانونی است که شهرداری هنوز نتوانسته است مجوز جایی به‌عنوان مرکز نگهداری از ترنس‌ها را به مددکاران اجتماعی بدهد.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

سپاه قدس هواپیمای اوکراینی را ساقط نکرد

 

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در گزارشی از وضعیت امنیتی در ایران، منشا این وضعیت را اعتراض‌های آبان‌ماه دانسته که با سقوط هواپیمای اوکراینی، این وضعیت تشدید شده است. 

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، به متن این گزارش که ساقط کردن هواپیما را ازسوی «سپاه قدس» دانسته، معترض شده و مدعی است ماجرای اشتباه انسانی در سقوط تصادفی هواپیمای اوکراینی هیچ ربطی به «سپاه قدس» نداشته و این اشتباه پدافند هوایی بوده است. روزنامه جوان نوشته است چرا جمعیت هلال احمر روی گزارش‌های بین‌المللی که علیه ایران منتشر می‌شود، نظارت ندارد یا در قبال آن سکوت کرده است. این روزنامه نسبت دادن انهدام هواپیمای مسافربری به سپاه قدس را «سندسازی» خواند که می‌تواند به تحریم‌های تازه‌تری علیه «سپاه پاسداران» منجر شود.

اصرار روزنامه جوان بر رد مسئولیت سپاه قدس در سقوط هواپیمای اوکراینی در حالی است که قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت هماهنگی و بهره‌برداری از فعالیت‌های پدافند ارتش و سپاه پاسداران را برعهده دارد و کنترل پدافند هوایی کشور در اختیار این قرارگاه است. این قرارگاه از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران است و در نتیجه مسئولیت سرنگونی هواپیمای اوکراینی باز هم با سپاه‌ پاسداران است.

 

دولت در ماجرای سقوط هواپیما مسئولیت بپذیرد

 

صدای اصلاحات با اشاره به فایل صوتی تماس خلبان هواپیمای آسمان با برج مراقبت، نوشته است بعد از انتشار این فایل، ادعای سازمان هواپیمایی و مقام‌های دولتی مبنی بر بی‌خبری از واقعیت ماجرا زیر سوال رفت. صدای اصلاحات پرسیده است چرا در سه روز اول سرنگونی هواپیمای اوکراینی، سازمان هواپیمایی و دولتی‌ها گفتند امکان ندارد موشک به هواپیما خورده باشد؟ چرا قاطعانه احتمال اصابت موشک را تکذیب کردند؟

این روزنامه در ادامه، رفتارهای کج‌و‌معوج دولت را آتش بر سرمایه اعتماد اجتماعی خوانده است.

به نظر می‌رسد صدای اصلاحات سوال‌های درستی کرده است اما با هدف نادرست. این روزنامه به‌درستی مسئولیت دولت را یادآور شده در حالی‌که سپاه پاسداران را که عامل اصلی این سانحه بوده و سه روز از افشای حقیقت شانه خالی کرده است را به‌نوعی تبرئه می‌کند و نوشته است: «ای کاش همان‌طور که سپاه‌ـ‌ـ ولو با تاخیر سه روزه‌ــ مسئولیت خود را پذیرفت، دولتی‌ها هم روراست‌تر باشند.»

صدای اصلاحات همچنین امروز در مطلب دیگری، بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری درباره فایل صوتی را نپذیرفتنی، متناقض و بی‌نتیجه در اقناع افکار عمومی دانسته است.

این روزنامه نوشته است دولت باید پاسخگو باشد چرا به سناریوی احتمال اصابت موشک توجه جدی نشان نداده بود و در ادامه افزوده است انتظار افکار عمومی بعد از افشای حقیقت این بود که حداقل چند مقام دولتی استعفا دهند یا از کار برکنار شوند، ولی این اتفاق نیفتاد.

عجیب این‌که صدای اصلاحات هیچ اشاره‌ای به مسئولیت سپاه پاسداران نمی‌کند و حتی از فرماندهان نظامی مسئول عملیات هم انتظار استعفا ندارد.

 

رفراندوم قانون اساسی به رییس‌جمهوری ربطی ندارد

 

حسین شریعتمداری، مدیر‌مسئول و نماینده رهبری در روزنامه کیهان، در یادداشتی، اختیار قانونی رییس‌جمهوری مبنی بر درخواست برگزاری رفراندوم را زیر سوال برده است.

شریعتمداری از نامه‌ای خبر داده است که به گفته او، حزب اتحاد ملت ایران برای روحانی فرستاده و از رییس‌جمهوری خواسته است با تهیه لایحه‌ای، «نظریه تفسیری شورای نگهبان درباره اصل ۹۹ قانون اساسی» را به رفراندوم بگذارد. روحانی هم ذیل نامه، خطاب به وزیر کشور و معاون حقوقی‌اش، دستور تهیه و ارائه این لایحه را داده است.

اکنون، شریعتمداری نوشته است چطور رییس‌جمهوری از تفاوت رفراندوم تقنینی (اصل ۵۹) با رفراندوم اساسی (اصل ۱۷۷) خبر ندارد؟! مدیرمسئول کیهان درباره اصل ۵۹ قانون اساسی این‌طور استدلال کرده که «همه‌پرسی در این اصل مربوط به قوه مقننه است و نه تغییر در قانون اساسی و بنابراین، نظارت شورای نگهبان مدلول اصل ۹۹ قانون اساسی است و از آن‌جا که اصل ۹۸، تفسیر قانون اساسی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است، تفسیر این شورا نیز در حکم قانون اساسی است».

شریعتمداری در ادامه افزوده است که اگر حضرات هوس بازنگری در قانون اساسی را دارند، باید به اصل ۱۷۷ مراجعه کنند. در این اصل، اعضای شورای بازنگری مشخص شده است و ربطی به رییس‌جمهوری ندارد.

 

راز چمدان‌های دلار در کابین خلبان

 

ظاهرا خلبان و کادر پروازی هواپیماهای ایرانی از زمانی که با مشکل تامین سوخت در فرودگاه‌های خارجی مواجه شده‌اند، مجبورند یا با جیب‌های پر از دلار و یورو پرواز کنند یا چمدان‌های پر از دلار در کابین پرواز داشته باشند.

به گزارش آفتاب یزد، مقصود اسعدی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، این موضوع را تایید کرده و گفته است پرداخت هزینه سوخت در پروازهای خارجی نقدی است و شرکت‌های هواپیمایی باید ارز همراه داشته باشند.

اما مساله فقط با پول حل نمی‌شود، چون آن‌طور که آفتاب یزدی بررسی کرده است بیشتر فرودگاه‌های جهان به هواپیماهای ایرانی اجازه سوخت‌گیری نمی‌دهند. هواپیماهای ایرانی حتی در کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، کویت و لبنان هم نمی‌توانند سوخت دریافت کنند. از کشورهای همسایه، فقط عراق سوخت می‌دهد که چون گران‌تر است، به‌صرفه محسوب نمی‌شود.

فقط در بعضی کشورهای اروپای شرقی (منطقه بلگراد)، تامین سوخت برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مجاز است، آن‌جا هم فقط با چمدان پر از دلار و به‌صورت نقدی باید پول سوخت را پرداخت کنند.

آفتاب یزد نام کشور سوخت‌رسان را در گزارش ذکر نکرده است، مبادا هدف فشار تحریمی آمریکا قرار بگیرد و این امکان هم از دست برود.

 

چرا جنگل‌های ایران در کام آتش می‌سوزند؟

 

جنگل‌های هیرکانی در ۸ شهرستان تالش، سیاهکل، رضوانشهر، ماسال، آستارا، رودبار، فومن و رشت در آتش سوختند. بنا بر اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، ۴۱ هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شدند. به گفته محسن یوسف‌پور، علت مستقیم آتش‌سوزی عامل انسانی بوده است یعنی یا افراد سودجو و زمین‌خوار اراضی ملی را آتش زده‌اند یا در اثر بی‌توجهی مردم رخ داده که البته، وزش باد هم تاثیر دوچندان بر گسترش آتش داشته است.

مساله آتش زدن عمدی قبلا هم در جریان آتش‌سوزی جنگل ارسباران مطرح شده بود و اکنون، تکرار شده است.

علی‌رغم عنوان گزارش، مطلب ابتکار فاقد اطلاعات تکمیلی درباره منشا این ماجراست و هیچ مصاحبه یا تحلیلی مبنی بر چگونگی رخداد آتش‌سوزی ارائه نشده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More