شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۹ فروردین

مزارع ایران زیر سایه ملخ

امروز روز ارتش است و روزنامه‌ها در صفحاتی به تجلیل از این نیروی نظامی پرداخته‌اند؛ اما در پی تروریست معرفی شدن سپاه پاسداران، گفت‌وگو با ارتشی‌ها به سمت و سوی حمایت از سپاه رفته است. مثلا امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگی ارتش با روزنامه جام‌جم گفت‌وگو کرده و به نقل از این مقام نظامی نوشته که تحریم سپاه در واقع تحریم همه نیروهای مسلح ارتش است و همان روزی که سپاهی‌ها تحریم شدند، فرمانده ارتش به مقر فرماندهی سپاه رفته و حمایتش را اعلام کرده است.

اینستاگرام دیروز حساب کاربری برخی از فرماندهان سپاه را که حالا از نگاه آمریکا تروریست محسوب می‌شوند، مسدود کرد و این خبر تیتر یک روزنامه اعتماد است. روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد، اقدام اینستاگرام را مصداق تعرض به آزادی بیان دانسته است. روزنامه آفتاب اما نگرانی دیگری دارد و اینکه اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در ایران، در آستانه فیلترینگ قرار گرفته و دادستان کل کشور گفته که با مسدود شدن کانال سرداران سپاه، دیگر چاره‌ای نمانده جز اینکه اینستاگرام فیلتر شود.

در نزاع سپاه پاسداران و آمریکا و در آستانه دور تازه تحریم‌های آمریکا، وضعیت اقتصادی کشور بحرانی‌تر شده است. روزنامه اسکناس از رکود بی‌سابقه فروش محصولات پتروشیمی گفته و روزنامه شروع، هشدار داده که تورم بالای ۳۵ درصد زنگ‌های خطر را به صدا درمی‌آورد.

با این حال خبر مهم اقتصادی روزنامه‌ها، احتمال افزایش قیمت بنزین است که دولت گفته این بالا رفتن قیمت برای تامین هزینه‌های خسارت سیل است.

داریوش قنبری در روزنامه آرمان از سیاستمداران خواسته تا به تبعات افزایش قیمت بنزین توجه کنند چرا که هر تغییر قیمتی در بنزین بر کالاهای دیگر تاثیر می‌گذارد و مردم دیگر توان موج جدید گرانی را ندارند.

از حمله ملخ‌ها به جنوب ایران هم بشنوید که شش استان را تهدید می‌کنند و آن‌طور که روزنامه جام‌جم نوشته، مسئولان وزارت کشاورزی مردد هستند که با توجه به مشکلات زیست محیطی، از حجم وسیعی از سم استفاده کنند یا نه.

ملخ‌ها از عربستان می‌آیند و در گزارش جام‌جم، عربستان تلویحا متهم شده که امسال با ملخ‌ها مبارزه نکرده و شاید در این چشم بستن بر ازدیاد ملخ، سوءنیتی داشته است.

برویم سر وقت روزنامه‌خوانی در آخرین روز کاری هفته.

فیلترینگ اتحاد

خبر مسدود شدن صفحات برخی از مقامات سپاهی در اینستاگرام فورا اعلام شد و حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود، مبنی بر اینکه اینستاگرام در ایران به زودی فیلتر خواهد شد. جلال میرزایی در یادداشتی که برای اعتماد نوشته، تصریح کرده که طرح فیلترینگ قبلا بارها آزموده شده و شکست خورده و مسئولان نباید در واکنش به اقدام اینستاگرام این رسانه اجتماعی را فیلتر کنند.

به نوشته این نماینده سابق مجلس، اقدامات عجولانه و نسنجیده‌ای مثل فیلترینگ، منجر به نارضایتی عمومی می‌شود و همین انسجام فعلی که در حمایت از سپاه شکل گرفته را تخریب می‌کند.

اصلاح‌طلبی و براندازی در یک خانه جمع نمی‌شوند

محمد علی ابطحی که در دولت اصلاحات، رییس دفتر محمد خاتمی بوده با روزنامه آرمان مصاحبه کرده  و گفته حسن روحانی را در شمار اصلاح‌طلبان نمی‌داند و معتقد است که اصلاح‌طلبان مثل همه جای دنیا در رقابت‌های انتخاباتی ائتلاف و از روحانی پشتیبانی کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رخدادهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و انتخابات ریاست جمهوری جنجالی که به رییس‌جمهوری احمدی‌نژاد و حصر موسوی و کروبی و رهنورد ختم شد نیز، اظهارنظر کوتاهی کرده و گفته که هر وقت به آن حوادث فکر می‌کند، حالش بد می‌شود.

ابطحی که مدتی را بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ در زندان سر کرد و اعترافاتش هم از صدا و سیما پخش شد به آرمان گفته که در آن ماجرا حاکمیت اشتباهاتی داشت و رفتارهای خوبی انجام نشد و نیازی نبود تا آن روزهای تلخ رخ بدهد.

اگر صلح می‌خواهی، آماده جنگ شو

«از خواب گران خیز»، عنوان یادداشت روز کیهان است که سعدالله زارعی نوشته و در آن به برخی از مقامات دولتی و مجلسی معترض شده که با قیافه حق به جانب و با ژست سیاستمدارانه تبلیغ می‌کنند که نباید از موضع قدرت با آمریکا حرف زد و راهکارهایی مثل بستن تنگه هرمز که پیشنهادش را روزنامه کیهان داده، منجر به جنگ می‌شود.

نویسنده کیهان از افلاطون فیلسوف یونانی نقل قول می‌کند که «اگر صلح می‌خواهی، آماده جنگ شو». زارعی در توضیح نوشته که باید با اقدامات سیاسی دشمن را عقب راند و در این خصوص، حمله اقتصادی یک اسم رمز است که از حمله نظامی جلوگیری می‌کند. در ادامه یادداشت آمده که دشمن جنگ را شروع کرده و برخی از خاکریزها را گرفته اما مسئولین هنوز معتقدند که باید دست نگه داشت و کاری نکرد.

سعدالله زارعی این را هم گفته که قطعا نباید کشور را به سمت جنگ سوق داد اما ساز و کارهای سیاسی کشور هم نباید نشانگر ضعف در مقابل آمریکا باشد.

پیش‌بینی تورم بالای ۳۵ درصد

به گزارش گروه اقتصادی روزنامه شروع، تورم بالای ۳۵ درصدی برای امسال محتمل است و این رقم، خطر بزرگی برای اقتصاد ایران است.

در این گزارش آمده که در شش ماه گذشته قیمت کالاهای اساسی تا چهار برابر افزایش یافته است. هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی هم به روزنامه شروع گفته که تورم منجر به کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و در پی کاهش تقاضا، کشور با رکود اقتصادی مواجه می‌شود.

به گفته این اقتصاددان، دولت باید سعی کند میزان تقاضا را بالا ببرد و برای این کار نیاز است تا به یارانه‌های پنهانی که به کالاهای مختلف از جمله سوخت تعلق می‌گیرد، سر و سامان داد.

مزارع ایران زیر سایه ملخ

هنوز آوار سیل برجا است که خبر رسیده ملخ‌های آفریقایی به استان‌های جنوبی حمله کرده‌اند و حالا شش استان جنوبی در معرض هجوم دسته‌های ملخی قرار دارند که از عربستان به ایران رسیده است.

روزنامه ابتکار گزارش مفصلی از هجوم ملخ‌ها داده و نوشته که در اسفند گذشته گزارش‌هایی از ورود ملخ به منطقه بوشهر منتشر شد که مسئولان محلی، تکذیب کردند اما حالا دیگر جای کتمان نیست و مردم استان‌های جنوبی صدای ملخ‌ها را به وضوح می‌شنوند.

به نوشته ابتکار، هجوم ملخ‌ها به کشت‌زارها، ممکن است امنیت غذایی کشور را به خطر بیندازد و به نظر می‌رسد این حمله بهاره ملخ‌ها از بزرگترین هجوم ملخ که نیم قرن پیش در همین منطقه رخ داد، وسیع‌تر است.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست هم به ابتکار گفته که بهترین راه این است که اجازه دهیم ملخ‌ها محدوده‌ای را برهوت کنند و همان جا بمانند و به این ترتیب پس از چند ماه از بین خواهند رفت، چون نسل بعدی ملخ‌ها، چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کند.

کارشناس پیشکسوت محیط زیست، این ادعا را که عربستان در مبارزه با ملخ اهمال کرده و لشگر ملخ را به سمت ایران فرستاده، قبول ندارد و معتقد است عربستان کار چندانی نمی‌توانسته انجام دهد.

کهرم ادامه داده که در عربستان پوشش گیاهی محدود است و استفاده گسترده از سموم، مشکلات محیط زیستی بسیاری ایجاد می‌کند.

ملخ‌ها در پی بارندگی‌های اخیر و همراه باد به سمت ایران آمده‌اند و اگر باد موافق باشد، می‌توانند تا مرکز ایران نفوذ کنند.

راه حل مشکلات اقتصادی، حذف ازدواج

سن ازدواج در کشور بالا رفته و به طور میانگین برای دختران ۲۴ و برای پسران ۲۷ سال و این در حالی است که قشری از جوانان، قید ازدواج را زده‌اند و به زندگی مجردی روی آورده‌اند.

این طور که آفتاب گزارش داده مشکلات اقتصادی و بیکاری بسیاری از جوانان باعث شده تا خیلی‌ها رغبتی به ازدواج نداشته باشند و این در حالی است که آمار طلاق هم بالا است و از هر پنج ازدواج، یکی به طلاق ختم می‌شود.

خواننده‌های تقلیدی آفت موسیقی هستند

شهرام ناظری، خواننده شهیر موسیقی سنتی با روزنامه خراسان مصاحبه کرده و گفته که نسل جدید خوانندگان ایرانی سعی می‌کنند تا شبیه‌خوانی کنند و با اینکه صدای خوبی دارند، در کارشان مقلد هستند و این تقلید، آفت موسیقی است و نوآوری را از بین می‌برد.

ناظری آینده موسیقی ایرانی را چندان خوشایند پیش‌بینی نمی‌کند و معتقد است وقتی کسی از هنر حمایتی نمی‌کند و آموزش درستی در عرصه موسیقی وجود ندارد، نمی‌توان به آینده خوشبین بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More