شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ هفتگی ۵۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا

 

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرد و  از کشته شدن هفته‌ای ۵۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا  خبر داد.
امروز ۷آبان، حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حافظت محیط زیست و گفته هایش درخصوص آلودگی هوا با انتقاداتی از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله مجید فراهانی  روبرو شد.

به گزارش ایلنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در شورای شهر تهران به چگونگی عملکرد سازمان متبوعش پرداخت. او مشکل اصلی تهران را آلودگی هوا عنوان کرد و خطاب به اعضای شورای شهر گفت: ممکن است که برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود، اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.
 

کلانتری در بخشی دیگر از بهبود وضعیت آلودگی کلانشهرها و کاهش روزهای آلاینده خبر داد. به گفته‌ی او، تعداد روزهای آلاینده کمتر از نصف روزهای آلاینده در سال ۹۱ بوده است. او تصریح کرد: «به‌طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هوای آلوده داریم، که از شورا و شهرداری تهران می‌خواهم اقدام عملی در این زمینه انجام دهیم. کمتر حرف بزنیم بلکه تصمیم بگیریم که چه کنیم.»

رئیس سازمان حافظت محیط زیست، همچنین از دیگر عوامل آلودگی هوای کلانشهرها را  ورود وسایل نقلیه کهنه دانست و گفت: «به‌عنوان مثال ۳۰درصد آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند که معمولا عمر بالای ۱۰ سال دارند و هیچ‌کس این کامیون‌ها را نمی‌بیند چراکه وقتی خواب هستیم وارد تهران می‌شوند و هنوز در خواب هستیم که تهران را ترک می‌کنند اما آلودگی‌شان را برای مردم به جای می‌گذارند.»

سخنان امروز عیسی کلانتری خوشایند اعضای شورای شهر تهران نبود و  انتقادات زیادی را به همراه داشت.

مجید فراهانی از اعضای شورای شهر تهران، با انتقاد از عملکرد این سازمان در خصوص مبحث آلودگی هوا گفت: «ما امروز در تهرانی زندگی می کنیم که هفته ای ۵۰۰ نفر به خاطر آلودگی هوا کشته می‌شوند. در حقیقت گویا هفتگی یک ایرباس غول پیکر در شهرمان سقوط می کند و عین خیالمان نیست.»

فراهانی با اشاره به آمار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا تصریح کرد: «در سال ٨٤ بیش از ده هزار نفر جان دادند و در سال ٩٥ این عدد به دوبرابر رسید و همچنان در حال ابراز نظر هستیم.»

این عضو شورای شهر، همچنین با زیر سوال بردن عملکرد سازمان محیط زیست خطاب به عیسی کلانتری رئیس این سازمان گفت: «تهیه فهرست دقیق و جامعی از مواد آلاینده با توجه به فهرست موجود جامع نیست. باید ساز و کارهای ممنوعیت، حذف تدریجی و محدودیت در انتشار این آلاینده‌ها منتشر شود. استانداردهای انتشار آلاینده در دو سطح ملی و محلی تدوین گشته و قوانین و مقررات کنترل آلودگی هوا وضع شود.»
آرش حسینی میلانی، نیز یکی دیگر از منتقدان اظهارات رئیس سازمان حافظت محیط زیست بود. او خاطر نشان کرد: «شورای شهر تهران در پنجمین دوره یاری‌گر سازمان محیط زیست و پیگیری کننده تکالیف خاص و یا مشترک میان شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.»
به گفته‌ی حسینی، انتظار می‌رود با درایتی که در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و با برنامه‌ریزی مشخص بر روی بندهای قانون هوای پاک شاهد اجرایی شدن آنها باشیم.

او درادامه تصریح کرد: «لازم است که گزارش سالانه‌ای نسبت به عملکرد این سازمان درباره وظایف قبل از شروع فصول آلودگی ارائه شود، تا ما نیز موانع موجود را بشناسیم و بتوانیم بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری داشته باشیم.»
میلانی با تاکید بر اهمیت لایحه  هوای پاک افزود: «ساز و کارهای تامین منابع مالی برای اجرای قانون هوای پاک در دستور کار قرار گرفته است، نیاز است که در خصوص تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک و اجرایی شدن آن در بودجه سالانه ردیفی برای جایگزینی موتورهای برقی که در آن پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله وجود دارد در نظر گرفته شود.»

آلودگی هوا از جمله عوامل محیط زیستی موثر در مرگ و میر است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان ذرات معلق ۲/۵ میکرون در حد استاندارد ۱۰ میکروگرم است، اما میانگین ذرات معلق ۲۵ شهر ایران در سال ۹۴ به ۳۱/۷ میکروگرم می‌رسد و با استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم.
مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا در سال ۹۴ در ۲۵ شهر کشور با جمعیت ۳۰ میلیون نفر، ۱۲ هزار و ۷۹۸ نفر بوده است. این افراد معمولا مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بودند و بیماری آن‌ها از طریق حضور مکرر در فضای آزاد تشدید و در نهایت منجر به مرگ آن‌ها شده است.
براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی عباس شاهسونی، سرپرست گروه «سلامت هوا» مرکز محیط و کار وزارت بهداشت، سالانه در ایران ۳۷۰ هزار نفر می‌میرند، گفت: «از میان ۳۷۰ مرگ و میر در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر بر اثر ذرات معلق هوا فوت شدند. این آمار در برخی از شهرها مانند اهواز ۶ برابر است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More