شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ دی‌ماه

مرگ در ازدحام یا اشتباه

 

تصویب طرح سه‌فوریتی «اقدام متقابل ایران علیه آمریکا» دیروز با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید. روزنامه‌ها آن را طرحی بی‌سابقه در ادوار مجلس توصیف می‌کنند.

اعتماد درباره این‌که چگونه این طرح به مجلس رسید گزارش داده است که روز دوشنبه، سه تن از نمایندگان پیشنهاد طرح را با لاریجانی مطرح کردند و با استقبال رییس مجلس همراه شد. تنها مشکل مربوط به ماده سه این طرح بود که دولت موظف می‌شد ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ارزی در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران قرار بدهد، که همان روز دوشنبه موافقت رهبری نیز گرفته شد. دیروز، اکثریت نمایندگان در مجلس حاضر شدند و به طرح رای قاطع دادند و بلافاصله، شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را تایید کرد و به قانونی لازم الاجرا تبدیل شد.

آرمان ملی درباره کارکرد این طرح از علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس، پرسیده است. پاسخ‌های نماینده مجلس بیشتر شعاری است و بعد از این‌که خبرنگار سه بار سوالش را تکرار کرد که این طرح چه منافعی برای ایران دارد، رحیمی در‌نهایت پاسخ داد آمریکایی‌ها قانون‌گذاری کردند، ما هم قانون‌گذاری کردیم. در واقع، ایران با این قانون کل ارتش آمریکا را تروریست خوانده است و با آمریکا مقابله‌به‌مثل کرده است.

واکنش‌های تحلیلگران به انتقام سخت در روزنامه‌ها ادامه دارد. عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، در اعتماد یادداشتی منتشر کرده است و  اقدام متقابل را ورود به بازی می‌داند که اگر یک طرف بخواهد ادامه دهد، طرف دیگر ماجرا حق انتخاب چندانی ندارد، یا باید دست‌های خود را بالا ببرد یا او نیز مجبور است به بازی و مواجهه ادامه دهد. به باور عبدی، با اقدام تقابلی سخت و سریع، جنگ قطعی است.

اما فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌‌و‌گو با فرهیختگان، تاکید کرده است اقدام تقابلی ایران باید محکم و فراتر از انتظار طرف مقابل باشد چون اگر اقدامی نکند، قطعا جنگ می‌شود.

اما یادداشتی از حسین قریبی، مشاور وزیر خارجه، در روزنامه دولتی ایران منتشر شده است با عنوان «جست‌و‌جوی صلح منطقه‌ای فارغ از بحران دو‌جانبه»، که هرچند به بهانه نشست مجمع گفت‌وگوی تهران نوشته شده، حاوی نکات قابل تاملی است.

به نوشته قریبی، چارچوب پیمان عدم تعرض برای عملیاتی شدن میان کشورهای منطقه، آماده است و ایران تلاش می‌کند نشان دهد رویدادهای اخیر میان ایران و آمریکا موضوعی مختص به دو کشور است و مقام‌های ایرانی می‌کوشند آن را از مناسبات ایران و کشورهای منطقه جدا کنند.

دولت به‌نوعی از برجام خارج شد و به نظر می‌رسد مخالفان برجام اکنون خوشحال و از عملکرد دولت راضی‌اند. این تصمیم آن‌گونه که مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، پیش‌بینی می‌کند اصطکاک‌ بین دولت و طیف تندرو نزدیک به رهبری را کمتر می‌کند و بالاخره دلواپس‌ها از دولت راضی می‌شوند.

روزنامه رسالت، که از مخالفان سرسخت برجام است، امروز در گزارشی با عنوان «میخ آخر بر تابوت برجام»، از قول فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی، نوشته است گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای خودکفایی در صنعت هسته‌ای و تولید مواد هسته‌ای را آسان‌تر می‌کند.

فریدون عباسی گفته است دولتی‌ها بیهوده از برجام صحبت می‌کنند، این شکستی تاریخی برای کشور بوده است و امیدواریم دوره اجرایی دولت روحانی هرچه سریع‌تر به پایان برسد و کشور از شر این افراد راحت شود.

 

پیامدهای خروج ایران از برجام چیست؟

 

گام نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای با اعلام پایان محدودیت‌های عملیاتی برجام برداشته شد، اما عراقچی آن را به‌معنای خروج ایران از برجام ندانسته است.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با همدلی، این تناقض را ناشی از فضای بعد از ترور قاسم سلیمانی می‌داند. به گفته او، ایران می‌خواهد در پاسخ به اقدام آمریکا، از خود کنشی محکم نشان دهد ولی در عین حال، محافظه‌کارانه نمی‌خواهد این کنش عامل رویارویی با دولت ایران شود.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که خروج از برجام چه پیامدها و عواقبی برای ایران دارد، توضیح داده است پیامد اول بازگشت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و مهم‌تر از آن، همگرایی بیشتر اتحادیه اروپا با آمریکا خواهد بود که آشکارا علیه ایران اعلام جنگ کرده است.

از طرف دیگر، خروج از برجام احتمالا حمایت دو قدرت شرقی چین و روسیه از ایران را کاهش خواهد داد و این یعنی همگرایی بیشتر قدرت‌های جهانی علیه ایران. مطهرنیا احتمال می‌دهد در این شرایط، بازگشت تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

 

با انتقام سخت، جنگ قطعی خواهد بود

 

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، در اعتماد نوشته است اقدام متقابل را به‌منزله ورود به بازی می‌بیند که اگر یک طرف بخواهد ادامه دهد، طرف دیگر ماجرا اختیاری چندانی در انتخاب ندارد، یا باید دست‌های خود را بالا ببرد یا او نیز مجبور است به بازی و مواجهه ادامه دهد.

از نظر عبدی، سوال‌های مهم‌تر این است که عملیات انتقامی در چه اندازه و با چه کیفیتی باید باشد؟ و آیا تضمینی برای محدود بودن مقابله‌به‌مثل وجود دارد یا پیش‌بینی قطعی بر ادامه جنگ خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی دو خودرویی را که از روبه‌رو به سمت هم حرکت می‌کنند مثال زده است که یا یک خودرو باید کنار بکشد یا خواه‌ناخواه شاخ‌به‌شاخ می‌شوند.

عبدی راه‌حل معقول را ادامه رانندگی به سوی طرف مقابل می‌داند ولی معتقد است باید سرعت را کم کرد. عبدی پیش‌بینی می‌کند طرف مقابل هم به احتمال قوی سرعت را کم کند و لاجرم زمان برخورد به تاخیر می‌افتد. عبدی امیدوار است در این فاصله تغییری حاصل شود.

 

نقطه ضعف آمریکا تعداد بالای کشته‌هاست

 

فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌و‌گو با فرهیختگان، درباره ظرفیت‌های ایران برای پاسخگویی و اقدام متقابل گفته و افزوده است آمریکایی‌ها ۱۵۰ سایت و پادگان اطراف ایران دارند که همه این‌ها در تیررس نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار دارند.

به گفته ایزدی، موقعیت‌های زیادی هست که نیروهای آمریکایی آن‌جا حضور دارند و می‌شود آن‌ها را هدف قرار داد.

این کارشناس ایرانی به‌طور تلویحی هدف قرار دادن سربازان آمریکایی در پایگاه‌های این کشور در خاورمیانه را به‌عنوان اقدام تقابلی پیشنهاد داده و گفته است آمریکایی‌ها بودجه نظامی بالایی دارند و در حوزه نظامی هزینه زیادی می‌کنند، منتها نمی‌توانند زیاد کشته بدهند. به گفته ایزدی، آمریکایی‌ها نمی‌توانند زیاد کشته بدهند، چون ارتش آمریکا داوطلبانه است و افرادی که وارد ارتش می‌شوند به‌خاطر پول به ارتش می‌پیوندند. اگر بدانند کشته خواهند شد، سیستم نظامی آمریکا کلا به هم می‌ریزد.

این استاد دانشگاه امام صادق نقطه ضعف آمریکا را تعداد بالای کشته‌ها می‌داند و به باور او، آمریکا باید از همین نقطه ضربه بخورد.

 

مرگ در ازدحام یا اشتباه

 

ازدحام جمعیت در مراسم تشییع قاسم سلیمانی در کرمان به جان باختن ۵۶ نفر منجر شد و بیش از ۲۱۶ نفر مصدوم شدند. به گزارش سازندگی، بی‌نظمی در هدایت حاضران و برخی نقص‌ها در برگزاری مراسم باعث بروز چنین حادثه‌ای شده است.

ازدحام جمعیت باعث لغو مراسم خاکسپاری در روز سه‌شنبه شد و پیکر قاسم سلیمانی بامداد چهارشنبه، با حضور مقام‌های سپاه پاسداران، دفن شد.

به گزارش سازندگی و به نقل از شاهدان عینی، فرو ریختن داربست نصب‌شده در مسیر تشییع به مرگ چند تن از شرکت‌کنندگان منجر شده است. هویت ۴ تن از جانباختگان نشان می‌دهد که حضور مردم استان‌های دیگر در کرمان بر ازدحام جمعیت افزوده است.

سازندگی با مقایسه مراسم تهران و کرمان، پرسیده است چطور در تهران، با وجود جمعیت میلیونی، هیچ اتفاقی نیفتاد؟ به نوشته سازندگی، به‌دلیل حضور علی خامنه‌ای، برقراری نظم در تهران بر عهده سپاه پاسداران بود.

به گزارش سازندگی، فیلم‌های منتشر‌شده نشان می‌دهد کنترل جمعیت در کرمان از دست نیروهای برقرارکننده نظم خارج شده است، تا جایی که حتی جمعیت هلال احمر هم سعی در هدایت جمعیت داشته‌اند.

 

تب تند «مال‌سازی» در مشهد

 

ساخت مجتمع‌های تجاری در مرکز استان خراسان رضوی، علاوه بر داخل، حاشیه این شهر را هم درگیر کرده است. به گزارش شهروند، فقط در سال ۱۳۹۷، مجوز ۵۵ واحد تجاری در اطراف حرم امام رضا صادر شده است. این در حالی است که تا سال ۱۳۹۶، در مشهد ۱۲۷ مجتمع تجاری ساخته شده است.

روزنامه شهروند از سه مجتمع تجاری نوساز در شهرک گلشهر گزارش داده است که بیشتر ساکنان شهرک از افاغنه‌اند و اساسا اهالی این مناطق قدرت خرید چندانی ندارند.

ناصر ذاکری، پژوهشگر اقتصاد توسعه، در گفت‌و‌گو با شهروند، این ساخت‌و‌سازها را بی‌ربط به نیاز جامعه می‌داند و به عقیده او، به‌دلیل وجود نقدینگی گسترده و نبود فرصت سرمایه‌گذاری پدید آمده و باعث شده است تعداد واحدهای تجاری در ایران چند برابر آمار جهانی باشد.

شهروند مشهد را «شهر مال‌ها» نامیده است. تب تند مال‌سازی به حدی است که سه پروژه مال‌سازی در مشهد به آستان قدس رضوی تعلق دارد. علی‌رغم تعداد زیاد مجتمع‌های تجاری و تب روبه‌افزایش آن‌ها، بسیاری از مغازه‌ها به‌دلیل شرایط اقتصادی و نبودِ مشتری تعطیل شده‌اند.

به گزارش شهروند، مشهد دو برابر تهران «مال» دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More