شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ آخرین کرگدن نَر سفید شمالی

 

مرگ آخرین کرگدن  نَر سفید شمالی، خبری است که برای علاقمندان به محیط زیست و دوستداران حیوانات بسیار ناگوار است. به گفته مسؤولان محافظت از این گونه کمیاب کرگدن در کنیا، تنها دو کرگدن ماده از این گونه باقیمانده و دانشمندان امیدوارند تا بتوانند این گونه از کرگدن را از خطر انقراض نجات دهند.

مرکز نگهداری این کرگدن سفید شمالی که «سودان» نام داشت، در بیانیه‌ای از تصمیم مقامات حیات وحش کنیا و مراقبین پیشینش برای خلاص کردن او با توجه به وخامت حالش خبر دادند.

سودان ۴۵ ساله به دلیل کهولت سن از درد عضلات و استخوان رنج می‌برد و به همین دلیل زخم‌هایی بر روی پوستش ایجاد شده بود.

این کرگدن، در اسفند‌ماه جاری به دلیل زخم عمیقی که بر روی پای راستش ایجاد شده بود، به مدت دو هفته در بستر خود افتاده بود.

 

 

در بیانیه این مرکز آمده است: «سودان در ۲۴ ساعت گذشته از وخامت شرایط خود رنج می‌برده و نمی‌توانسته بر روی پاهای خود بایستد. به همین دلیل بر اساس نتیجه مشاوره با تمامی افراد و مراکز مرتبط با نگهداری او تصمیم به خلاص کردن او گرفتیم».

سودان پیش از انتقال به کنیا برای زندگی در کنار دو کرگدن سفید شمالی ماده دیگر، در باغ وحش دِوِر کارلوف در جمهوری چک زندگی می کرده است.

پس از انجام تلاش‌های ناموفق فراوان برای ترغیب او به جفت‌گیری با این دو کرگدن ماده، تصمیم گرفته شد تا تصاویر او را بر روی یکی از سایت‌های دوست‌یابی قرار دهند تا شاید بتوانند مبلغ ۹ میلیون دلار برای درمان ناباروری او تامین کنند.

به گفته تیم نگهدارنده این کرگدن: «روز دوشنبه ۲۰ مارس (۲۸ اسفندماه) از او نمونه‌برداری ژنتیک شده تا شاید در آینده بتوان این گونه از کرگدن سفید شمالی را باز تولید کرد».

در حال حاضر تنها امید برایتولید مثل این گونه از کرگدن، استفاده از تخمک دو کرگدن ماده باقیمانده و لقاح آن با اسپرم گرفته شده از «سودان» است.

قاچاقچیان، شاخ کرگدن سفید شمالی را به مبلغ هر کیلو ۵۰ هزار دلار می‌فروشند و همین امر ارزش آن را بیش از طلا کرده است.

در کنیا و در دهه هفتاد میلادی بیش از ۲۰ هزار کرگدن زندگی می‌کردند. این تعداد در دهه ۹۰ به ۴۰۰ کرگدن کاهش یافت و در حال حاضر این کشور ۶۵۰ کرگدن وجود دارد که تقریبا تمامی آن‌ها از نوع کرگدن سیاه هستند.

 

 

تصویری از آخرین روزهای زندگی کرگدن نَر سفد شمالی

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More