شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۱ خردادماه

مردها و محجبه‌ها به حجاب اجباری اعتراض کنند

خبرهای رسیده از تهران و شهرستان‌ها حاکی از این بود که در مراسم روز قدس و در آخرین جمعه ماه رمضان، تعداد کمی از مردم شرکت کردند. با این حال، روزنامه‌های امروز در همان صفحه اول، مثل تمام سال‌های گذشته، این راهپیمایی حکومتی را پوشش دادند، گرچه از شمار شرکت‌کنندگان حرفی نزدند.

بیشتر روزنامه‌ها روز قدس را در کنار معامله قرن قرار داده‌اند و از شعارهای علیه اسرائیل که در این تظاهرات سر داده شد، نتیجه گرفته‌اند که طرح آمریکایی معامله قرن پیشاپیش شکست خورده است.

روزنامه اعتماد با چاپ عکس‌های مقامات لشکری و کشوری که در راهپیمایی شرکت کرده بودند، تیتر زده «قبله اول مسلمین فروشی نیست»، روزنامه جوان هم با اشاره به اجلاس مکه، از «قبله‌فروشی اعراب در مکه» گفته است.

روزنامه فرهیختگان اما به طرفداران مذاکره با آمریکا طعنه زده و این راهپیمایی را به حساب شجاعت در قبال تهدیدهای آمریکا گذاشته است، با این تیتر «مردم علیه کاسبان ترس». کیهان هم تیتر زده است «معامله قرن به مقاومت قرن تبدیل شد».

یادداشت‌های مناسبتی درباره فلسطین هم در روزنامه‌های امروز کم نیست و نمونه‌اش یادداشت رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت خارجه، که در آرمان نوشته و تنها راه حل مساله فلسطین را خواست و اظهار‌نظر مردم فلسطین دانسته است.

اجلاس مکه و نشست سران اعراب و بیانیه پایانی این اجلاس، که لحن تندی علیه ایران داشت، نیز توجه برخی یادداشت‌نویس‌ها را جلب کرده و امیر موسوی در روزنامه ایران با ناکام خواندن این اجلاس، دلایل ناکامی آن را بر شمرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک نوشته است ابتکار دستگاه دیپلماسی ایران و پیشنهادش به کشورهای منطقه برای امضای معاهده عدم تجاوز، اهداف عربستان سعودی در اجلاس مکه را تحت‌الشعاع قرار داد و دلیل دیگر ناکامی همایش مکه را اظهارات جدید ترامپ دانسته است که گفته بود بی هیچ پیش‌شرطی حاضر به مذاکره با ایران است.

ماجرای محمد‌علی نجفی و قتل همسرش هنوز داغ است و روزنامه‌ها سعی کرده‌اند خوانندگان را از آخرین تحولات این پرونده آگاه کنند. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل شهردار سابق تهران که حالا متهم به قتل است، با آرمان مصاحبه‌ای کرده و گفته است ماجرای نجفی هیچ ربطی به اصلاح‌طلب‌ها ندارد.

روزنامه آفتاب هم به بررسی عملکرد رسانه‌ها در پی این حادثه جنجالی پرداخته و از قول پیشکسوت‌های مطبوعاتی تیتر زده است که «خبرنگار کفتار نیست، صدای مردم است».

از محمد‌علی وکیلی هم بشنویم که در روزنامه ابتکار و با عنوان «اتفاقات عجیب و رفتار عجیب‌تر»، به تحلیل دو قتل در هفته گذشته پرداخته است، یکی همسر نجفی و دیگری امام جمعه کازرون. نویسنده ابتکار هشدار داده که پدیده خشونت‌ورزی در جامعه ایران عادی شده است و هفته گذشته، در رسانه‌های اجتماعی قتل و خونریزی به طنز برگزار شد و بدتر این‌که صدا‌و‌سیما با نوع پوشش خبری قتل همسر نجفی و اتهامی که به اصلاح‌طلب‌ها وارد کرد، بی‌اخلاقی‌ای کرد که از قتل بدتر بود. برویم سر‌وقت روزنامه‌خوانی در هفته‌ای که روزهای تعطیل و مناسبت زیاد دارد، از سالگرد فوت آیت‌الله خمینی گرفته تا عید فطر.

صدا‌و‌سیما در ماجرای نجفی جشن سیاسی گرفت

فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، با اظهار تاسف از پوشش هیجانی صدا‌و‌سیما از ماجرای نجفی، گفته است صدا‌و‌سیما در اتفاقی که افتاد جشن سیاسی گرفته بود.

عضو حزب کارگزاران با اشاره به سوابق محمد‌علی نجفی، ادامه داده است که نجفی و همسر اولش سال‌ها زندگی خوب و پر از محبتی داشتند تا این‌که نجفی شهردار تهران شد و ارتباطش با میترا استاد برملا شد.

فرزانه ترکان به مخالفت غلامحسین کرباسچی، دبیر‌کل حزب کارگزاران، با شهردار شدن نجفی هم اشاره کرده و گفته است کرباسچی معتقد بود کسی که در زندگی‌اش شائبه‌ای هست و احتمال می‌رود دستگاه‌های امنیتی به آن وارد شوند نباید شهردار شود.

این فعال سیاسی تصریح کرده است که نجفی از حزب کناره گرفته بود و میترا استاد هم هیچ‌وقت عضو حزب کارگزاران سازندگی نبوده است.

ترکان در پایان گفته است که در این پرونده قتل، از دخالت برخی نهادهای امنیتی و ارتباط همسر دوم نجفی با این نهادها به‌صورت تئوری حرف به میان آمده که وظیفه دادگاه است پیگیر این قضیه باشد.

مردها و محجبه‌ها به حجاب اجباری اعتراض کنند

گفت‌و‌گوی مصطفی تاجزاده، از اصلاح‌طلب‌های معروف، با روزنامه اعتماد درباره اوضاع سیاسی‌ـ‌اجتماعی بحرانی ایران است.

تاجزاده ابتدا از انتخابات گفته است و این‌که در سال ۹۲، از زندان به فهرست امید رای داد و بی‌هیچ شکی در انتخابات مجلس شرکت کرد، اما حالا دیگر این راهکار را درست نمی‌داند.

معاون سابق وزارت کشور در دوران اصلاحات ادامه داده است که اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات آتی مجلس باید با نامزدهای اصلی وارد صحنه شوند و در صورتی‌که شورای نگهبان آن‌ها را رد صلاحیت کرد، به مردم اعلام کنند و در انتخابات شرکت نکنند.

این‌طور که تاجزاده گفته است، برخی از اصلاح‌طلب‌ها می‌خواهند به هر قیمتی در قدرت باقی بمانند و عده‌ای هم که سلیم‌النفس‌اند می‌خواهند به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنند، که با دسته دوم باید حرف زد و آن‌ها را قانع کرد که شرکت در انتخابات به هر قیمتی درست نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که دخالت‌های دولت پنهان در امور کشور کار را به جایی رسانده است که حتی نام یک خیابان را نمی‌توان به‌سادگی عوض کرد و این دولت پنهان در همه امور مملکت، بی‌این‌که نظر و رای مردم را لحاظ کند، دخالت می‌کند و برای همین، تردیدهای جدی در کارآمدی راهبرد اصلاح‌طلبان مبنی‌بر شرکت در انتخابات و رای دادن، ایجاد شده است.

تاجزاده در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است که در مورد حجاب اجباری، حکومت باید اجازه بدهد مردم به همان سبکی که می‌خواهند، زندگی کنند.

مصطفی تاجزاده گفته حکومت هزینه اعتراض به حجاب اجباری را بالا برده است و گاهی برای بی‌حجاب شدن معترض‌ها تا ده سال زندان در نظر گرفته می‌شود و در این شرایط، نباید عمر جوان‌ها در زندان هدر شود و بهتر است محجبه‌ها و مردهایی که به حجاب اجباری اعتقادی ندارند پیش‌قدم شوند و اعتراض کنند.

رئالیسم روسی

روسیه از زمان تزارها تا به حال سعی کرده است از یک سو، قدرت‌نمایی نظامی و از سوی دیگر، محافظه‌کاری سیاسی در پیش بگیرد و با پرهیز از درگیری با قدرت‌های بزرگ، موقعیت قدرتمندش را در دنیا حفظ کند. به این می‌گویند رئالیسم روسی.

مهدی مطهرنیا با بیان آنچه آمد، ادامه داده که روس‌ها چهل سال است با کارت ایران بازی می‌کنند و از آمریکا امتیازهای ویژه اقتصادی و سیاسی می‌گیرند.

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به این خبر که روسیه درخواست ایران برای خرید سامانه موشکی اس‌‌ـ‌‌۴۰۰ را رد کرده، نوشته است روس‌ها همه تعهداتشان به ایران از جمله تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر و تحویل سامانه پدافندی اس‌‌ـ‌۳۰۰ را لاکپشتی انجام دادند و حالا هم می‌خواهند از سامانه دفاعی اس‌ـ‌۴۰۰ به‌عنوان برگ برنده در برابر آمریکا استفاده کنند و باید دانست روس‌ها تا جایی از ایران حمایت می‌کنند که منافع روسیه ایجاب کند.

قیام قیمت‌ها

ایران با تورم ۵۱ درصدی، پنجمین کشور پر‌تورم دنیاست و این در حالی است که کشورهایی مثل عراق و سوریه و افغانستان، در مقایسه با ایران، تورم کمتری دارند.

جهان صنعت گزارش داده است که در یک سال گذشته، قیمت‌ها قیام کرده‌اند و در تمامی حوزه‌ها رشد قیمت‌ها نجومی بوده است، که این برای کشوری که چهارمین ذخایر نفتی دنیا را دارد نشان‌دهنده سوء‌تدبیرها و سیاست‌های نادرست اقتصادی است.

در این گزارش آمده است که تحریم‌ها در شکل‌گیری این تورمِ بی‌سابقه موثر بوده اما از آن بیشتر، سال‌ها سیاست غلط اقتصادی و دخالت دولتی کشور را به این وضع رسانده است.

کارخانه کاله در عراق سوخت

پنجشنبه گذشته، کارخانه کاله در کربلا، که محصولات لبنی و گوشتی تولید می‌کرد، دچار حریق شد و این آتش‌سوزی چنان وسعت گرفت که تا روز بعد ادامه داشت و تمامی سوله‌ها و ابزار‌آلات تولید کارخانه در آتش سوخت و تلاش ۶۰ واحد آتش‌نشانی عراق هم به جایی نرسید.

حالا، روزنامه هفت صبح سراغ غلامعلی سلیمانی، رییس هیات مدیره شرکت کاله، رفته و از او شنیده است که این آتش‌سوزی یقینا عمدی بوده و در انبار کارتن‌های کارخانه انفجار رخ داده است.

سلیمانی ادامه داده که این شعبه کارخانه کاله در کربلا در پی آتش‌سوزی، ۸۰ میلیون دلار خسارت دیده است.

بنیان‌گذار شرکت کاله با بیان این‌که در این شرکت هزار نفر کار می‌کرده‌اند که ۲۰۰ نفر ایرانی و باقی عراقی بوده‌اند، گفته است شرکت کاله ۲۰ درصد بازار لبنی عراق را پوشش می‌دهد و شرکت‌های رقیب کویتی و سعودی‌اند.

این کارخانه‌دار از دولت گلایه کرده است که از تجار و صادر‌کنندگان حمایت نمی‌کند و مثلا پس از این آتش‌سوزی، باید از عراقی‌ها پاسخ می‌خواستند که نخواستند، در حالی‌که ترکیه بازار عراق را در اختیار دارد و دولت این کشور از تجار ترک حمایت همه‌جانبه می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More