شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۴ بهمن‌ماه

مردم به فقر مطلق رسیده‌اند

توئیت فارسی ترامپ درباره چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران، جنگ و دعوای تازه‌ای در روزنامه‌های ایران به‌راه انداخته است. کیهان نوشته که سیلی مردم در راهپیمایی روز بیست‌ودوم بهمن، نطق فارسی ترامپ را باز کرد. وطن امروز هم در صفحه اول کاریکاتوری کشیده و ترامپ را به شکل خوک ترسیم کرده و تیتر زده است:«کله خوک».

در آستانه کنفرانس ورشو که به میزبانی لهستان و خواست آمریکا برگزار می‌شود و قرار است که تا بحث ایران محور کنفرانس باشد، روزنامه‌های امروز پیش‌بینی کرده‌اند که کنفرانس ورشو، سوت و کور است و شکست خواهد خورد. ازسویی دیگر، وزارت امور خارجه ایران نیز همایشی برگزار کرده است با عنوان چهار دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و محمدجواد ظریف از وزرای پیشین خارجه هم دعوت کرده که بیایند و حاصلش شده است عکس دسته‌جمعی از وزیران خارجه. از علی‌اکبر ولایتی تا کمال خرازی و منوچهر متکی در این همایش حضور دارند و روزنامه دولتی ایران، عکس دورهمی وزرای خارجه را در صفحه اول کار کرده است. البته از میرحسین موسوی که حالا در حصر خانگی است و یک دوره‌ای هم وزیر خارجه بوده، در این نشست خبری نیست.

سرمقاله روزنامه آفتاب را امروز محسن غرویان نوشته که از اساتید حوزه علمیه است و بی‌ربط هم به دیپلماسی نیست. غرویان نوشته است که دیروز در حوزه علمیه قم تجمعی شکل گرفت که عده‌ای از طلاب پلاکارد به‌دست، می‌خواستند تا لوایح«اف‌ای‌تی‌اف» و پالرمو تصویب نشوند. به گفته غرویان این درست نیست که مسائلی که به سرنوشت ملت گره خورده، در خیابان تعیین تکلیف شود و شعار و دسته‌بندی سیاسی، جای بررسی‌های تخصصی را بگیرد.

خبر مهم اقتصادی امروز هم اینکه قرار است در این وانفسای تحریم، مانند دوران جنگ هشت‌ساله، شرکت‌های تهاتری فعال شوند و تجارت با دیگر کشورها براساس مبادله پایاپای کالا و خدمات باشد.

این‌طور که روزنامه «شروع» نوشته، قرار است تا چند شرکت این مسئولیت را به عهده بگیرند، تا بین فروشندگان کالا و خدمات واسطه شوند و بدون انتقال پول، کار مبادله کالا را انجام دهند. روزنامه جهان صنعت هم خبر داده است که فروش اینترنتی گوشت متوقف شد و این طرح دولت هم برای کنترل بازار گوشت، شکست خورد. اما بشنوید از خبر صفحه اول روزنامه اطلاعات که گزارشی داده از دست‌نوشته‌های رهبر جمهوری اسلامی برای فرزندان شهیدان و چند کلمه‌ای که خامنه‌ای در اول کتاب‌های اهدایی به بچه‌ها نوشته است. این‌طور که معلوم است، قدیمی‌ترین روزنامه کشور، از همه‌جا بی‌خبر است.

چراغ سبز آزادی

چند هفته پیش، علیرضا زاکانی اصول‌گرا و مصطفی تاجزاده اصلاح‌طلب مناظره داغی برگزار کردند و حرف‌های صریحی درباره انتخابات سال هشتاد و هشت و واقعه بیست سال پیش کوی دانشگاه و حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها به دانشجویان گفتند.

علی میرفتاح در یادداشتی، با اشاره به آن مناظره نوشته است که روزنامه‌ها همه حرف‌ها را انعکاس ندادند و از خط قرمزهای امنیتی رد نشدند و روزنامه اعتماد هم تصمیم گرفت که خط قرمز را رعایت کند، چون به دردسرش نمی‌ارزید.

میرفتاح ادامه داده است که اگرچه صداوسیما آن مناظره را پخش نکرد و روزنامه‌ها هم مناظره را کامل پوشش ندادند، اما خبر و تصاویر مناظره در رسانه‌های اجتماعی دست به دست و دیده شد. این یعنی دیگر نمی‌توان خبر را سانسور کرد. میرفتاح به مسئولان گفته است که اقلا حصار امنیتی را از دور روزنامه‌ها بردارند، بلکه مطبوعات بتوانند با رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های فارسی‌زبان رقابت کنند.

بنزین تولید داخل دست مافیا بود

معصومه ابتکار در گفت‌وگویی با آرمان گفته که وقتی ریاست سازمان محیط‌زیست را برعهده داشته، فهمیده است که پشت تولید بنزین داخلی و عرضه بنزین بی‌کیفیت، مافیایی نشسته و کسانی هستند که با رانت‌خواری، ثروت اندوخته‌اند. او به دوره مسئولیتش در دولت اول روحانی اشاره می‌کند و اینکه درپی تحریم‌ها، واردات بنزین کاهش پیدا کرد و قرار شد تا بنزین تولید پالایشگاه‌های داخلی این کمبود را جبران کند.

ابتکار می‌گوید که همه مشکل هم به‌دلیل تحریم نبوده و مافیای بنزین از این عرضه محصول بی‌کیفیت که بزرگ‌ترین عامل آلاینده هوای تهران و شهرهای بزرگ بوده، سود سرشار می‌برده است.

ابتکار ادامه داده است که هرجا سازمان محیط زیست اقدامی می‌کرد، ازسوی عوامل این مافیا در نهادها و مجلس، زیر فشار قرار می‌گرفت تا از تصمیماتش عقب بنشیند. ابتکار که حالا معاون رییس جمهوری در حوزه زنان است، حتی یک نفر از افراد این مافیا را معرفی نکرده است.

معصومه ابتکار هدف مسئولیت جدیدش را هم این دانسته است که کودک همسری را غیرقانونی و ازدواج دختران سیزده‌ساله را ممنوع کند. اینجا هم گویا مراجع تقلید مخالفت می‌کنند و تابه‌حال هیچ لایحه موثری در حوزه زنان ازسوی دولت به مجلس نرفته و تصویب نشده است.

چکش مالیات بر سر پزشکان

سازمان امور مالیاتی به پزشکان تکلیف کرده است که حتما در مطب دستگاه کارت‌خوان بگذارند تا با گرفتن پول نقد، فرار مالیاتی صورت نگیرد. حالا روزنامه جهان صنعت به سراغ پزشکان رفته و شنیده است که تنها عده کمی از اطبا از مالیات فرار می‌کنند و ازقضا تنها پنج درصد پزشکان درآمدهای هنگفت دارند. این‌طور که جهان صنعت گزارش داده، برخی از پزشکان معترض‌اند که هر روزه با ماموران ادارات مختلف سروکار دارند که می‌خواهند وضعیت مالی و تعداد مراجعان به مطب را ثبت کنند تا فرار مالیاتی صورت نگیرد. این درحالی است که اطبا مدعی‌اند که تعداد زیاد مریض لزوما به‌معنای درآمد بالا نیست. درقبال تذکرات اداره مالیات به پزشکان، وزیر بهداشت هم به میدان آمده و با دفاع از هم‌صنفی‌ها، مدعی شده است که پزشکان از بهترین مالیات‌دهندگان‌اند.

مردم به فقر مطلق رسیده‌اند

نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی، معصومه آقاپور علیشاهی است. این نماینده زن اصلاح‌طلب معتقد است که اگر مسئولان به مشکلات بزرگ کشور توجه نکنند، ممکن است سرنوشت سوریه در انتظار ایران باشد.

نماینده شبستر ادامه داده که مشکلات کشور به‌اندازه‌ای زیاد است که مسئولان در یک ندانم‌کاری، خاکریزهای سیاسی و اجتماعی را به دشمن واگذار می‌کنند. خانم علیشاهی از روستاهای حوزه انتخابیه‌اش در شهرستان شبستر هم گفته و بنابر دیده‌هایش، روایت کرده است که مردم به نان شب محتاج‌اند. این‌طور که نماینده شبستر می‌گوید، بسته‌های حمایتی دولت و یارانه‌ها، دردی دوا نمی‌کند و مردمی که در فقر مطلق‌اند، سرمایه و پول و شغلی برای امرار معاش ندارند.

از جشن خودکار چه می‌دانید

این روزها در میان خانواده‌ها و حتی در مدارس، جشن‌هایی به مناسبت‌های عجیب و غریب برگزار می‌شود. مثلا برای بچه‌های سه‌ساله جشن «بای‌بای پمپرز» می‌گیرند، به این مناسبت که بچه، نیازش به دستشویی‌ رفتن را اعلام می‌کند. در مدارس هم یک جشن نوپا برای دانش‌آموزان کلاس سوم دبستان مد شده، که جشن خودکار است.

موضوع جشن هم این‌که دانش‌آموزان مداد را کنار می‌گذارند و از این به بعد، با خودکار می‌نویسند. خبرنگار گروه اجتماعی روزنامه آفتاب در نقد این جشن‌ها نوشته است که مناسبت و محتوای خوب و ارزشمند برای شاد کردن و تشویق کودکان کم نیست و نباید با چنین مراسمی، هیجانات کاذب برای بچه‌ها درست کرد

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More