شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۳ بهمن

مردم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند

در آستانه چهل‌و‌یکمین سالگرد انقلاب اسلامی و در دهه فجر، که در چهار دهه گذشته همواره با مطالب مناسبتی و صفحات ویژه روزنامه‌ها همراه بود، امسال سالگرد انقلاب در روزنامه‌ها سوت‌و‌کور است و آن‌قدر بحران‌های تو‌در‌تو هست که مجالی برای پاسداشت ورود آیت‌الله خمینی نمانده است.

در آستانه چهل‌و‌یکمین سالگرد انقلاب، عکس آیت‌الله خامنه‌ای که روز گذشته به آرامگاه خمینی رفت، در گوشه‌و‌کنار برخی روزنامه‌های اصول‌گرا کار شده است و روزنامه‌های اصلاح‌طلب به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان پرداخته‌اند و به بی‌معنایی انتخابات و مجلس. روزنامه آرمان از انتخابات مجلس گذشته و به رفراندوم رسیده و نظر چند کارشناس سیاسی و مذهبی را درباره چرایی و چگونگی رفراندوم پرسیده است. محسن غرویان به آرمان گفته مشکل رفراندوم این‌جاست که گروهی از حاکمان جمهوری اسلامی اصلا رای اکثریت را مشروع نمی‌دانند، در حالی‌که رای مردم و خواست مردم مشروعیت‌بخش است.

اما از کیهان بشنوید که در گزارشی نوشته است مردم ایران در سال ۱۳۹۸ همان مردم سال ۱۳۵۷ هستند، به قول این روزنامه تندرو، ده‌ها میلیون نفر در تشییع جنازه قاسم سلیمانی شرکت کردند و این دلیلی است بر آن مدعا.

روزنامه آفتاب بی‌این‌که به سالگرد انقلاب بپردازد، از بحران ناکارآمدی دولت گفته و سوال کرده است آیا مدیران دولت حسن روحانی می‌توانند کشور را از شرایط فعلی عبور دهند؟ علی صوفی، از فعالان اصلاح‌طلب، در این‌باره به آفتاب گفته است که روحانی در انتخاب وزرا درست عمل نکرد و وزیران نا‌کارآمدی در کابینه حضور دارند. علی صوفی ناامیدانه ادامه داده که تا پایان کار دولت مدت زیادی نمانده و بعید است دولت با این حال و روزی که دارد بتواند مشکلات عدیده مملکت را حل کند.

احضار پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، هم در برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب بازتاب داشته است. روزنامه آرمان خبر احضار و بازجویی از سلحشوری را در همان صفحه اول درج کرده است و روزنامه مستقل با قاسم میرزایی نکویی، از نمایندگان فهرست امید، مصاحبه کوتاهی کرده و از او شنیده که مقصر اصلی مسعود پزشکیان است. این نماینده مجلس ادامه داده است که دادسرا در پی سخنان سلحشوری، نامه‌ای به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان فرستاده بود و این هیات، که ریاستش با مسعود پزشکیان است، در پاسخگویی تعلل کرده و کار به احضار سلحشوری رسیده است. میرزایی نکویی درباره احضار یک نماینده به‌خاطر اظهار نظر و عقیده‌اش به دادسرا گفته است حقوق شهروندی پیشکش، اما احضار نماینده مجلس باید بنا بر آیین‌نامه و اطلاع مجلس باشد.

مردم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند

محمد‌صادق جوادی حصار در مصاحبه‌ با آرمان ملی گفته است مردم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند و این بی‌انگیزگی فقط به‌دلیل مشکلات اقتصادی نیست و دلایل فرهنگی و اجتماعی هم دارد.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان، ادامه داده است که پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات آتی به‌معنای برنده شدن نیست و احتمالا جریان سومی فارغ از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان شکل خواهد گرفت که هیچ‌کدام از این دو جریان را قبول نخواهد داشت.

جوادی حصار شرایط کشور را نا‌آرام می‌داند و معتقد است رفراندوم برای تغییر و اصلاح قانون اساسی در این شرایط را به مصلحت نیست و چنین تغییراتی باید در اوضاع آرام انجام بگیرد.

سرنوشت محتوم

عباس عبدی به بهانه انتخابات و رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان، سربسته هشدار داده که سرنوشت محتوم سرنگونی پیش روی نظام است.

عبدی نوشته است که بنا بر نظرسنجی‌ها در تهران، بیش از ۷۰ درصد افراد تعلق خاطری به اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ندارند و باز هم بنا بر نظرسنجی‌ها، فقط ۱۱ درصد خود را اصول‌گرا معرفی کردند و ۱۴ درصد هم اصلاح‌طلب و جالب این‌که از میان اصول‌گرایان، فقط ۴۹ درصد گفته‌اند که حتما در انتخابات شرکت می‌کنند.

این روزنامه‌نگار و فعال اصلاح‌طلب گریزی هم به انتخابات سال ۱۳۹۵ زده  است که ۴۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و توضیح داده است که این تعداد رای‌کننده لزوما نماینده خودشان را نداشتند، بلکه می‌خواستند میان بد و بدتر انتخاب کنند تا شاید گشایشی ایجاد شود، که حالا آن شرایط برقرار نیست. با چنین حال و روزی، عبدی نتیجه گرفته است که مردم با ساختار سیاسی احساس بیگانگی می‌کنند و حتی حس تعلق خاطر ملی را هم از دست می‌دهند.

نویسنده اعتماد تصریح کرده این کار شورای نگهبان مصداق عملی کردن همان حرف‌های کارشناسی است که در برنامه تلویزیونی گفته بود اگر این نوع زندگی را نمی‌خواهید، جمع کنید از ایران بروید.

سانسور داده‌های آماری بانک مرکزی

روزنامه اقتصادی جهان صنعت گزارشی منتشر کرده از سانسور و عدم انتشار داده‌های آماری که بانک مرکزی موظف به انتشار آن است و آن را «خطای دید در اقتصاد» نامیده است.

به گزارش این روزنامه، بانک مرکزی از سال دوم ریاست‌ جمهوری احمدی‌نژاد، در انتشار آمارهای اقتصادی تعلل کرد و این آمارها را منتشر نکرد و این وضعیت در دولت روحانی هم تکرار شده است. این‌طور که جهان صنعت نوشته آمار رشد اقتصادی از سه ماه نخست سال جاری متوقف شده است و منتشر نمی‌شود، داده‌های شاخص بهره‌وری از سال ۱۳۹۷ و بودجه درآمد خانوار هم از سال ۱۳۹۶ به‌روز نشده است.

فرض کنیم کرونا به ایران آمده است

حمید ضیایی‌پرور در یادداشتی نوشته است به روال مرسوم، مسئولان ایرانی معتقدند مردم را نباید نگران کرد و برای همین چنان از احتمال کم شیوع کرونا در ایران خبر می‌دهند که انگار ایران دژی مستحکم است و تافته جدا‌بافته از باقی دنیا. این در حالی است که ایران مراودات گسترده‌ای با چین دارد و از سویی، مرزهای گسترده‌ای که نظارت کافی بر آن‌ها برقرار نیست. با این حال، مردم از صدا‌و‌سیما فقط می‌شنوند که کرونا بیماری مرگباری است و از هر راهی منتقل می‌شود، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر، ناچارند به شبکه‌های ماهواره‌ای مراجعه کنند.

دانش‌آموزان در انتظار کانکس پرنده

لیلا مهداد در گزارش تلخی از روستای کُنکُرو در استان خوزستان، نوشته کنکرو یک روستای عشایری است در میان دره‌ای که اهالی‌اش هر شش ماه یک بار هم به شهر سر نمی‌زنند و نه کالایی برای عرضه دارند، نه پولی در جیب. گندم و جو هم به اندازه بخور‌و‌نمیری برداشت می‌کنند.

وضع بچه‌های این روستا، که به محرومیت عادت کرده‌اند، بدتر از والدینشان است. یک معلم داوطلب سعی می‌کند با رفتن به این منطقه صعب‌العبور به بچه‌های روستا درس بدهد و وقتی از بچه‌های روستا می‌پرسد چه آرزویی دارند، می‌شنود که می‌خواهند مدرسه‌شان سقف داشته باشد تا وقتی باران می‌آید، کتاب‌هایشان خیس نشود. در ادامه گزارش شهروند آمده چند صباحی است که بچه‌ها منتظر کانکسی‌اند که قرار است با هلیکوپتر به این منطقه بیاید و بشود کلاس درس.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More