شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۰ آبان‌ماه

مردم اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را سر و ته یک کرباس می‌دانند

 

پرسپولیس به جام باشگاه‌های آسیا نرسید و به قول ابرار ورزشی «جام پرید»، اما روزنامه‌های غیرورزشی نظر دیگری داشتند. روزنامه جوان معتقد است که این فینال، برکاتی برای استادیوم آزادی داشت و دست‌کم اینکه ورزشگاه نوسازی شد و شکل و شمایل قابل قبولی پیدا کرد. آفتاب یزد هم با تیتر «برنده اصلی زنان بودند»، بحث تکراری و قدیمی حضور زنان در ورزشگاه‌ها را پیش کشیده است. روزنامه قانون با تیتر «آزادی بدون روتوش» نوشته است که با اینکه کمتر از هزار نفر از زنان اجازه ورود به ورزشگاه پیدا کردند، اما همین تعداد کم نشان دادند که اگر زنان هم بازی را تماشا کنند، اتفاقی نمی‌افتد. اما روزنامه سازندگی با عکس تمام‌صفحه‌ای از یک تماشاگر زن، تیتر زده است: «پیروزی زنان ایران در فینال آسیا». هرچند با این اوضاع و احوال و مخالفت مراجع تقلید و روحانیان، معلوم نیست حضور بعدی زنان دوستدار فوتبال در ورزشگاه آزادی، چه وقت خواهد بود، اما به‌نظر می‌رسد روزنامه‌ها دم را غنیمت شمردند و تا می‌توانستند، از حضور زنان در آزادی دفاع کردند.

اگر در خبرها خوانده باشید، امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، گفته است که اروپا باید ارتشی واحد داشته باشد و از خود دفاع کند، حتی مقابل آمریکا. همین اظهارنظر کافی بود که روزنامه جوان تیتر بزند: «ارتش اروپا برای مقابله با آمریکا!». تحلیل‌های عجیب و غریب هم درباره اختلاف بین آمریکا و اروپا، در روزنامه‌های امروز کم نیست. مثلا در سرمقاله ابتکار با عنوان «ترامپ و خطر جنگ»، آمده است که صدای شیپور فاشیست از آمریکا شنیده می‌شود و انتخابات اخیر کنگره هم نشان داد که در آمریکا میان ایالت‌ها صف‌بندی جدی شکل‌گرفته و ممکن است اختلافات درونی آمریکا به اروپا و سایر قاره‌ها صادر شود و خلاصه اینکه خطر جنگ نزدیک است.

اما برگردیم به ایران و تهران که قرار است شورای شهر برای بار دوم، شهردار انتخاب کند. روزنامه آرمان گفت‌وگویی کرده با ابراهیم امینی، نایب رییس شورا و شنیده است که برخی‌از احزاب برای شهردار شدن اعضایشان، لابی‌گری می‌کنند و این اصلا چیز بدی نیست، چرا که احزاب بنابر تعریفشان، رسیدن به قدرت مشروع‌ را دنبال می‌کنند. این مقام شورای شهر از«رسول کشت‌پور» به‌عنوان نامزد حزب اعتماد ملی نام برده که احتمال شهردار شدنش هم زیاد است.

 

jomhouri
این شکاف طبقاتی شرم‌آور است

 

نباید به این دلخوش بود که دموکرات‌ها در کنگره آمریکا رای آورده‌اند و ترامپ را مهار می‌کنند. آمریکا را یک‌شخص اداره نمی‌کند تا بتوان با کنترل او، همه‌چیز را درست کرد. سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عدالت، گمشده امروز ما» بعد از اظهار بدبینی نسبت‌به تحول سیاست خارجی آمریکا، ابراز کرده که اگر می‌خواهیم بر آمریکا پیروز شویم، باید در کشور عدالت را اجرا کنیم، چراکه این فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی، شرم‌آور است. جمهوری اسلامی نوشته است که پس‌از گذشت چهل‌سال از انقلاب، با یک نگاه به برج‌های تهران و مخروبه‌هایی که مردم در همین شهر در آن زندگی می‌کنند، می‌توان عمق فاجعه را دانست.

 

محدودیت‌ها نقد و حقوق نسیه

 

عباس عبدی در یادداشتی درباره لایحه قانون مطبوعات که قرار است ازسوی دولت به مجلس تقدیم شود، نوشته است که این لایحه نمی‌تواند گرهی از کار فروبسته آزادی مطبوعات در ایران بگشاید. عبدی گفته است که به‌عنوان یکی‌از اعضای هیات‌رییسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نمی‌تواند درباره لایحه‌ای که در آن محدودیت‌های بیشتری برای خبرنگاران درنظر گرفته شده و حقوق مطبوعات را در حد انشا و بی‌ضمانت اجرا، ذکر کرده است، سکوت کند. آن‌طور که عبدی نوشته است، در این لایحه، انتشار هرگونه سند دولتی جرم محسوب می‌شود، چه نهاد صاحب سند شکایت بکند، یا نه و از طرفی، کاملا مشخص است که هیچ اراده سیاسی برای حفظ آزادی بیان در این لایحه وجود نداشته است.

 

مردم اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را سر و ته یک کرباس می‌دانند

 

ابراهیم اصغرزاده که زمانی از دانشجویان خط امام بود و از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا و سال‌ها پیش، عضو جنجالی اولین شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی با روزنامه آفتاب، گفته است که متاسفانه بیشتر مردم، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان را سر و ته یک کرباس می‌دانند و دیگر مهم نیست که اصلاح‌طلبان در بخش میانی یا فوقانی قدرت حضور داشته باشند. اصغرزاده می‌گوید محبوبیت روحانی به‌شدت پایین آمده و اصلاح‌طلبان هم نفوذشان را تا حد زیادی از دست داده‌اند. این فعال سیاسی، اصلاح‌طلبان را به دو بخش تقسیم می‌کند، اصلاح‌طلبان صندوقی که بند نافشان را با قدرت پیوند زده‌اند و سعی می‌کنند هرطور شده در حکومت حضور داشته باشند و دیگر، اصلاح‌طلبان رادیکال که می‌خواهند با اصلاحات، انقلاب کنند.

اصغرزاده معتقد است که اصلاح‌طلبان از فقدان تعریف هدف، رنج می‌برند و هیچ‌گاه به این پرسش، پاسخ نداده‌اند که تا کجا به صندوق رای پابندند. این پاسخ اهمیتش در آن است که بنابه گفته اصغرزاده، انتخابات در ایران عملا دو مرحله‌ای است و نظارت استصوابی شورای نگهبان کاری کرده که فضا فقط برای فعالیت فرصت‌طلبان، هموار شده است. اصغرزاده معتقد است که اصلاح‌طلبان باید سرنوشت خودشان را به روحانی گره نزنند و به‌جای صندوق رای، جامعه مدنی را تصرف کنند.

 

انگار ظریف بازنشسته شده است

 

«تحریم‌ها؛ هم‌صدایی یا بی‌صدایی؟» عنوان گزارشی انتقادی درباره دیپلماسی دولت روحانی است. در این گزارش آمده است که هرچند افراد مشهور و نخبگان جامعه قصد دارند تا صدای مردم تحریم‌شده ایران را به‌گوش دنیا برسانند، اما انگار «محمدجواد ظریف»، بازنشسته شده و چندان کاری به دیپلماسی مردمی که شکل گرفته است، ندارد. این درحالی است که وزارت خارجه آمریکا درباره دارو و درمان ایرانیان، توئیت فارسی می‌کند که تحریم ها شامل دارو و غذا نمی‌شود و این نکته را توضیح نمی‌دهد که انتقال پول برای خرید دارو و غذا، به‌سختی انجام می‌شود و همین باعث خطرناک‌شدن وضعیت بیماران خاص می‌شود. صدای اصلاحات از ظریف که به‌قول این روزنامه استعداد خاصی در تشویق‌شدن دارد، خواسته است تا به وسط گود بیاید.

 

فقط به درد نقش جسد می‌خوری

 

روزنامه همدلی از دختران معلول، آن هم در استان محروم کرمانشاه، گزارش تلخی داده است. در این گزارش آمده است که دختران معلول چیزی فراتر از درد معلولیت می‌کشند، وقتی نگاه‌های ترحم‌آمیز جامعه بر سرشان سنگینی می‌کند و درعین‌حال، هیچ‌جا هم کاری پیدا نمی‌کنند.

پسرهای فامیل با آن‌ها ازدواج نمی‌کنند و اگر هم مراسمی برای ازدواج یک معلول برگزار شود، مردم جوری به این ماجرا نگاه می‌کنند که انگار اتفاق عجیب و غریبی افتاده است. تلخی گزارش اما جایی است که سرگذشت یک دختر معلول علاقه‌مند به بازیگری را روایت کرده است که با قد کوتاهش می‌خواسته در تئاتر بازی کند و کارگردان تئاتر با لحنی تمسخرآمیز به او می‌گوید که فقط به درد نقش جسد می‌خورد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More