شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ شهریورماه

مذاکرات ایران و آمریکا به روایت صالحی

 

هرچند دیروز خبر اعدام سه زندانی کرد، رامین حسین‌پناهی و زانیار و لقمان مرادی در فضای مجازی و رسانه‌های خارج از کشور غوغایی به‌پا کرد، اما روزنامه‌های ایران ترجیح دادند به این خبر نپردازند و حتی حمله سپاه پاسداران به مقر حزب دمکرات در اقلیم کردستان هم بازتاب چندانی نداشت. در عوض، به آتش کشیدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره مورد توجه قرار گرفت و در برخی از تحلیل‌ها، آشوب بصره به بازماندگان حزب بعث عراق نسبت داده شد.

 

ایران: مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا به روایت علی‌اکبر صالحی

 

شاید برای اولین‌بار باشد که یک مقام رسمی، یعنی علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی که زمانی هم وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد بود، روایتی از مذاکرات محرمانه ایران با آمریکا پیش از عقد برجام به‌دست داده و نشان می‌دهد که مذاکرات با اجازه رهبری در همان دوران احمدی‌نژاد هم در جریان بوده و اتفاقا رهبری در همه جزئیات ورود می‌کرده است:

«ما وقتی مذاکره هسته‌ای با آمریکا را شروع کردیم، آنها خیلی علاقه‌مند بودند در سایر حوزه‌ها هم با ایران مذاکره کنند، ولی رهبر معظم انقلاب گفت‌و‌گو درباره مسائل غیرهسته‌ای را منع کردند و گفتند مذاکره فقط درباره موضوع هسته‌ای باشد و در حوزه‌های دیگر حق ورود نداشتیم. … حضرت آقا پیش از موضوع هسته‌ای، در مقاطعی اجازه مذاکره با آمریکا را داده‌اند. ازجمله سفرای ایران و آمریکا در بغداد، چندین‌بار با یکدیگر ملاقات کردند و همچنین دیپلمات‌های دو کشور در مقطعی درباره افغانستان با یکدیگر مذاکره کرده‌اند که آقای ظریف در این مذاکرات حضور داشتند. یعنی این‌طور نبوده است که صفر و یک عمل کرده باشیم. مذاکره محرمانه‌ای هم که بنده برای آن کسب اجازه کردم، خب بنا به تشخیص شرایط در آن مقطع بود و نتیجه‌اش هم برجام شد. اخیراً رهبر معظم انقلاب گفته‌اند که اذن به مذاکرات دوجانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا اشتباه بود و این درحالی است که ایشان پیش‌تر مجوز مذاکرات محرمانه را داده بودند. علتش این است که آن زمانی که خدمت رهبری رسیدم، ایشان فرمودند مذاکرات در سطح وزیران خارجه انجام نشود. یعنی یکی از شرایطی که مطرح کردند، این بود که مذاکره در سطوح پایین‌تر از وزیر خارجه انجام شود. به همین دلیل، ما در آن موقع آقای خاجی، آقای بهاروند، آقای نجفی و آقای زبیب را به عمان فرستادیم. … آن موقع خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و آقای جان کری، سناتور بود که از طرف آقای اوباما به‌عنوان مسئول پرونده هسته‌ای تعیین شده بود. آقای کری آن موقع خیلی اصرار داشت که با وزیر خارجه ایران صحبت کند، اما این اتفاق در آن مقطع رخ نداد. نتیجه مذاکرات آن زمان این بود که آمریکایی‌ها ازطریق سلطان عمان اعلام کردند که حق غنی‌سازی ایران را به‌رسمیت می‌شناسند. اما مذاکرات دو جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا در دوره آقای روحانی با جدیت پیگیری شد. در دوره بنده اجازه این مذاکرات در سطح وزیر خارجه نبود. احتمالا در دوره جناب آقای دکتر روحانی مجوز داده شده بود. به‌هر‌حال وزیر خارجه که بدون اجازه، حق دیدار و مذاکره ندارد...»

 

آرمان: بعثی‌ها در بصره هستند

 

کنسولگری ایران در بصره را معترضان به حضور جمهوری اسلامی در عراق به آتش کشیدند و همین، بازار بحث درباره اوضاع عراق را در روزنامه‌ها گرم کرده است. روزنامه آرمان با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت‌وگویی کرده و فلاحت‌پیشه در آن، همه تقصیر را به‌گردن بقایای حزب بعث و سعودی‌ها انداخته و معتقد است که مقامات عراقی برای کنترل حادثه، داعش را مقصر اعلام می‌کنند، اما درواقع بقایای حزب بعث و دولت‌های مرتجع منطقه در این کار دست دارند و هدفشان این است که راهپیمایی اربعین را دچار اخلال کنند.

 

آفتاب یزد: روحانی رقبا را جری می‌کند

 

روزنامه آفتاب یزد در مصاحبه‌ای با مصطفی تاجزاده، معاون اسبق وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران که چندسالی هم در زندان بود، نظرش را درباره دولت روحانی و وضعیت کشور جویا شده و تاج‌زاده گفته است که براندازان به‌دنبال تضعیف اصلاح‌طلبان‌اند و اکثریت مردم هم هرچند مخالفت‌هایی دارند، اما نمی‌خواهند نظم کشور به‌هم بریزد. درباره روحانی هم گفته است که رییس جمهور با سکوت و حاشیه‌رفتن، مخالفان و رقبایش را جری می‌کند و این کار به تضعیف دولت ختم می شود.

 

ابتکار: اقتصاد در پوشک

 

گزارش اقتصادی ابتکار با عنوان «اقتصاد در پوشک»، به موج روانی گرانی‌ها در جامعه پرداخته است و اینکه مردم از شرایط فعلی احساس ناامنی می‌کنند. گزارشگر ابتکار، نظر یک فروشنده لوازم بهداشتی را جویا شده و از قول این فروشنده نوشته است:

نیما فروشنده یک فروشگاه زنجیره‌ای است و می‌گوید: «پیش از افزایش ناگهانی قیمت پوشک و نواربهداشتی، فروشگاه ما هر دو هفته یک‌بار ۲-۳ کامیون از این محصولات را خرید می‌کرد و در اختیار مشتری قرار می‌داد؛ حال که قیمت‌ این دو جنس افزایش یافته، در کمتر از یک هفته، چندین کامیون از این اجناس به‌فروش می‌رسد و ما دوباره جنس جدید می‌آوریم.» این درحالی است که نیما تاکید دارد کمبودی برای تامین این اجناس از شرکت‌های تولیدکننده و وارد کننده مشاهده نکردم و این افزایش قیمت بوده که بیشتر موجب هجوم مردم برای خرید شده است. با تمام این اوصاف، آنچه مشخص است، قیمت این اجناس افزایش چندین‌برابری داشته و این به‌معنای کمبود آن‌ها در بازار نیز هست و اظهارات مردم کوچه و خیابان و یا انتشار مطالبشان در فضای مجازی، مهر تاییدی است بر این موضوع.

 

اعتماد: امید دروغین به جامعه تزریق نکنید

 

عباس عبدی یادداشتی برای اعتماد نوشته و گفته است که آنچه سیاستمداران و دولتی‌ها می‌گویند، نه‌تنها امیدبخش نیست، که عین ناامیدی است:

«به‌نظر بنده، آنچه حكومت و دولت از امید می‌گویند، از ابتدا به‌معنای واقعی، امید نبوده است، بلكه برحسب تعبیر و تفسیر آن، می‌تواند عین ناامیدی باشد. منظور آنان از امید، اعتماد داشتن به حكومت است. مثلا هنگامی كه خودروی ما خراب می‌شود، پیش تعمیركار زبده می‌رویم و چون به او و توانایی‌اش اعتماد داریم، نسبت‌به تعمیر خودرو امیدوار می‌شویم. این امید باواسطه است و هنگامی كه به تعمیركار اعتماد نداشته باشیم، امیدی هم به تعمیر خودرو نخواهیم داشت... این امید ناشی‌از اعتماد است و چون به بسیاری یا اغلب صاحبان قدرت اعتماد نداشته باشیم، به‌طور طبیعی این امید را نیز نخواهیم داشت.»

 

همدلی: ایرانی‌ها از قحطی می‌ترسند

 

رفتار مردم ایران در هجوم به بازار و خرید اقلام گران‌شده از پوشک بچه گرفته تا مواد خوراکی، موضوع گزارش روزنامه همدلی است با عنوان «تهوع مصرف». گزارش همدلی با قیاس رفتار مردم ایران و دیگر کشورها مثل عربستان و آلمان، کشورهایی که در مواجهه با گرانی، خرید نمی‌کنند و ایرانی‌هایی که بیشتر خرید می‌کنند، از نگرانی بزرگ جامعه ایرانی گفته است و اینکه همه می‌ترسند که قحطی بیاید:

«واقعیت این است که تب خریدی که این روزها در جامعه شاهد آن هستیم، از یک‌سو به‌خاطر ترسی است که در جامعه به‌وجود آمده است. ترس از قحطی در وجود برخی از مردم رخنه کرده است و آنان به‌دنبال انبار مایحتاج خود برای روز مبادا هستند؛ اما از سوی دیگر، از بی‌اخلاقی اجتماعی، ضعیف‌شدن روحیه همبستگی و تعلق اجتماعی و بی‌اعتمادی حکایت دارد. در این میان، عده‌ای نه به قصد خرید مایحتاج خود، بلکه به نیت احتکار و سودآوری به سایت‌ها یا مراکز خرید حمله می‌برند و به‌دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More