شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محیط بان یزدی در درگیری با اشرار کشته شد

 

علی‌اکبر قنبری‌راد، محیط‌بان استان یزد، روز ۱۰آبان، هنگام  گشت و کنترل در درگیری با عده‌ای ناشناس کشته شد.

به گفته محمدرضا ذوالفقاری، جانشین مدیر کل محیط زیست استان یزد، این مهاجمان از اشرار منطقه به حساب می آمدند.

مجلس شورای اسلامی اخیرا وعده داده بود که موضوع کشته شدن محیط بانان را پیگیری و قوانین یا طرح‌هایی را در این زمینه اصلاح یا تصویب کنند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، هنگام دیدار با علی لنگرودی، محیط‌‌‌‌بان ساوجی که در برخورد با شکارچیان متخلف زخمی شده بود، گفته بود که  با تصویب لایحه حمایت از محیط‌‌بانان، محیط‌‌بانان از امتیازات نیروهای مسلح برخوردار می‌شوند و شرایط محیط‌بانان به ویژه در مورد حمایت‌های قضایی بهبود یابد. این لایحه پس از پنج ماه تعویق و انتظار بالاخره در روز پنجم آبان به تصویب رسید.

فرهاد دبیری، مسئول دبیرخانه شوای‌عالی محیط زیست با تشریح لایحه حمایت از محیط‌بانان گفت: «با تصویب این لایحه از این پس،  آنها مشمول قانون حمایت‌گرانه به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح می‌شوند.»

در این لایحه قید شده است که مأموران یگان حفاظت محیط زیست به‌لحاظ مسئولیت مدنی، جزایی، دیه، خسارات وارده به اشخاص ثالث، همچنین جبران خسارات به آنها در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در جهت انجام وظیفه متحمل می‌شوند و کمک مالی به آنها و خانواده‌هایشان در دوران تعقیب، بازداشت و پس از آن مشمول قانون بسیار حمایت‌گرانه به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در مواقع ضروری‌اند.

در این لایحه، پرونده آن دسته از محیط‌بانها و جنگل‌بان‌هایی را که در حین انجام وظیفه، کشف، تعقیب جرایم یا درگیری، کشته و زخمی می‌شوند، خارج از نوبت و به‌فوریت رسیدگی کنند و طرف مقابل را به مجازات برسانند.

سازمان دیده‌بان جهانی (Global Witness) در گزارشی که در تیرماه سال جاری منتشر کرده،  سال ۲۰۱۶ را به دلیل کشته شدن ۲۰۰ مدافع محیط‌ زیست و منابع طبیعی، تلخ‌ترین سال برای فعالان و حافظان محیط‌ زیست معرفی کرده است.

در گزارش این سازمان آمده که در سال ۲۰۱۶، مجموعا ۲۰۰ نفر از ۲۴ کشور جان خود را برای حفاظت از محیط‌ زیست و منابع طبیعی در مقابل تخریب ها، تصرفات، آلودگی توسط صنایع آلاینده، شکار غیرمجاز و قاچاق حیات وحش و چوب و … از دست داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More