شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدجواد لاریجانی: پخش ربنای شجریان مخالف موازین شرعی است

 

 

محمدجواد لاریجانی در نامه‌ای به رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخش ربنای شجریان را مخالف با موازین شرعی دانست و اجازه پخش آن‌ را در ایام ماه رمضان نداد.

به گزارش ایلنا، در پی نامه  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صداوسیما برای پخش ربنای محمدرضا شجریان در ایام ماه رمضان، محمدجواد لاریجانی (عضو شورای نظارت بر صداوسیما) طی نامه‌ای با عنوان کردن نکاتی مانع از پخش آن شد.

لاریجانی خطاب به صالحی امیری نوشت: «از آنجا که موضوع دفاع از ایشان یک مناقشه سیاسی شده است، لذا در تلاوت مذکور، توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است. بنابراین خواهشمند است که سایر قطعات آوازی آن هنرمند را مطرح فرمائید که اتفاقاً دارای ساختار موسیقیایی مهم‌تری هم هستند.»

در پی انتشار نامه لاریجانی، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در پستی اینستاگرامی با انتشار بخشی از ویدئوی دعای ربنای شجریان نوشت: «بخشی از دعای ربنا؛ با صدای دلنشین و حذف‌ناشدنی استاد شجریان».

 

 

پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران که با واکنش‌های فراوانی همراه بود، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی از او خواست تا از پخش آثارش به‌ویژه سرود «ایران، ای سرای امید» خودداری شود.

شجریان در نامه‌اش گفته بود: «آن سرودها مربوط به سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ بوده و با شرایط فعلی کاملاً بیگانه است.» درنتیجه از این سازمان خواست که  صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند.

شجریان در یک گفت‌وگوی تلفنی با بی‌بی سی گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس و خاشاک به حرکت درآمده‌اند، صدای من در صداوسیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود».

در همین دوران، شجریان تک‌آهنگ «زبان آتش» را در پی اعتراضات سال  ۱۳۸۸ و در حمایت از معترضان با آهنگ‌سازی خودش و تنظیم مجید درخشانی و شعر فریدون مشیری منتشر کرد. با انتشار این آهنگ، پخش دعای ربنا نیز در صداوسیما ممنوع شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More