شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محسن هاشمی ، شورای شهر پیشین را در حادثه پلاسکو مقصر دانست

 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، گفت: با مروری بر گزارش کمیته ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو متوجه خواهیم شد که شورای شهر پیشین در این حادثه نقش داشته است باید به صورت دقیق به این مساله پرداخته و وظایف و نقش شوراها برای اعضا توضیح داده شود.

به گزارش ایلنا، روز یکشنبه دوم مهرماه، در هشتمین جلسه شورای شهر پس از ارائه گزارش از سوی هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو و صحبت‌های رئیس شورای شهر، احمد مسجدجامعی، با اشاره به  نحوه کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان پلاسکو گفت: ساختمان پلاسکو در یک خیابان اصلی قرار دارد . گزارشات موجود نشان داده که امداد رسانی به کندی صورت گرفته و این بسیار جای نگرانی دارد که امداد رسانی به برج‌های بلند در کوچه‌های ۶ تا ۱۰ متری چگونه امکان پذیرخواهد بود.
این عضو شورای شهر در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد چگونگی امداد رسانی به بخشی از مناطق تهران است.  مدل شهرسازی در تهران به گونه‌ای است که نمی‌توان امدادرسانی کرد. به گفته آتش‌نشان‌ها در برخی از خیابان‌ها همچون خیابان فرشته خودروهای آتش‌نشانی حتی رد هم نمی‌شوند.
احمدمسجد جامعی با انتقاد از جای خالی صحبت‌های مردمی و خبرنگاران در این گزارش گفت: «در میان گزارش‌هایی که از سوی دولت، دستگاه قضایی و... ارائه شد جای گزارش مردمی خالی است. اکثر گزارش‌های ارائه شده در مورد پلاسکو نهاد محور بود و جای خالی گزارش از سوی مطبوعات و مردم احساس می‌شد و باید به سراغ خبرنگاران و کسبه هم می‌رفتند.»
شهربانو امانی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و رئیس کمیته ایمنی نیز به وجود ساختمان‌های ناامن در تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۱ ساختمان ناایمن همچون پلاسکو تنها در منطقه ۱۲ تهران وجود دارد که تنها یکی از آنها تعطیل شده و این یک زنگ خطر جدی برای تهران محسوب می‌شود.
امانی درخصوص تذکرات داده شده به مالک ساختمان پلاسکو پیش از ریزش گفت: در گذشته شورای شهر ۱۴ بار تذکر داده شده بود که پلاسکو  فرو خواهد ریخت اما کسی به این تذکرات توجهی نکرد.
 

براساس گزارش هیأت ویژه ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو «بار حریق بالا، عدم انطباق فنی پلکان‌ها و فضاهای خروجی، نبود فضاسازی فنی و عدم وجود سیستم بازدارنده، وجود وسایل گرمایشی غیراستاندارد و... از دلایل گسترش حریق در ساختمان پلاسکو بود. بر این اساس یکسری توصیه‌های جزیی و کلی برای جلوگیری از موارد وقوع در آینده در گزارش ارایه شد.»
علی‌اکبر آقا کوچک، عضو هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو با بیان بررسی‌های تخصصی مهندسی آتش گفت: فرضیه آتش سوزی و انفجار عمدی در ساختمان در بررسی‌ها رد و در نهایت توصیه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه مطرح شد.

آقا کوچک خاطر نشان کرد: باید یک نگرش جدی به ساختمان‌های بلند مرتبه و تدوین ضوابط لازم برای این ساختمان‌ها داشته باشیم که این یک ضعف بزرگ به شمار می‌رود.

این عضو کمیته ،با اشاره به بررسی های صورت گرفته در حوزه مدیریت ریسک و بیمه با اشاره به پوشش بیمه‌ای برای تعدادی از واحدهای پلاسکو گفت: باید اصلاحاتی درخصوص قوانین بیمه و رابطه مالک و مستأجر ارایه شود تا بیمه در ساختمان‌ها اجباری شود و اشکالات فنی ساختمان‌ها بروز و ظهور پیدا کند ما این پیشنهادات را ارائه کردیم و امیدواریم که ترتیب اثر داده شود.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در جلسه‌ی  سه‌شنبه چهاردهم شهریور، با انتقاد از روند رسیدگی به پرونده‌ی کسبه‌ی پلاسکو، ازمدیرکل بنیاد مستضعفان در استان تهران خواست که هرچه سریع‌تر در این خصوص، اقدام کنند اما هنوز این امر اتفاق نیافتاده و هیچ گزارشی از سوی بنیاد مستضعفان ارائه نشده است.

ساختمان پلاسکو، زمانی بلندترین ساختمان تهران بود و یکی از نمادهای شاخص شهری این شهر محسوب می‌شد. این ساختمان تجاری، ۳۰دی‌ماه سال ۹۵، در آتش سوخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More