شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محدودیت ساخت و ساز در حریم گسل‌های تهران


علی بیت الهی، مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات گفت: درحال حاضر حریم گسل‌های شهر تهران مصوب و در نقشه معماری و شهرسازی این کلانشهر به بار نشسته است. در این راستا صدور پروانه‌ها براساس آن صورت گرفته و ساخت ساختمان‌های خطرناک، مهم، مدارس، بیمارستان وبلند در آن ممنوع خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی بیت‌الهی، امروز دوم آذر در نشست ارائه یافته‌های تیم تحقیقاتی اعزامی در خصوص زلزله گفت: طبق آمار به دست آمده ، ایران حدود ۱۲۰ گسل کاری و فعال دارد که در کنار آن مراکز جمعیتی متعددی مستقر هستند که باید برای جلوگیری از خطرات احتمالی، اقدامات مناسبی انجام داد.
به گفته بیت الهی، قانون ممنوعیت ساخت ساختمان های بلند علاوه بر تهران برای  سایر کلانشهرهایی همچون تبریز، کرمان، کرج و مشهد در موازات با تهران نیز اجرا خواهد شد.   
مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از تعیین ردیف بودجه مخصوص برای حدود ۱۸کلانشهر کشور جهت اعمال حریم گسل‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: قطعاً درصورت تحقق این امر گام بزرگی در جهت کاهش خسارات ناشی از زلزله در کشور برداشته خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ایران، در حوزه مدیریت بحران  از ضعف بسیاری برخوردار است و اقدامات ابتدایی انجام نمی شود. با یک نگاه اجمالی می توان به این نتیجه رسید که ما در بحث مدیریت بحران با مسائل زیادی روبرو هستیم و این ضعف ها را می توانیم در هنگام  اطلاع‌رسانی کامل برای نحوه کمک مردم به زلزله‌زدگان مشاهده کنیم.
او با تأکید براینکه به گفته کارشناسان ارتعاش‌های متوالی قطعا باعث خرابی‌های عمده شده و احتمال ریزش آن‌ها با یک زلزله کوچک فراهم می‌شود گفت: براساس بازدیدهای میدانی انجام گرفته گسستگی زمین در زلزله اخیر کرمانشاه منحصر به فرد اعلام شده است چراکه اختلاف ارتفاع‌های دیده شده در برخی موارد، به ۹ متر تا ۴ کیلومتر و به صورت خط مستقیم در پهنای یک کیلومتر دیده شده که نشان‌دهنده انرژی بالای این زلزله خواهد بود.
براساس گفته های بیت‌الهی، ایران کشور لرزه‌خیزی بوده و در تمامی مناطق دارای گسل‌های لرزه‌خیز است. طبق آمار به دست آمده  حدود ۱۲۰ گسل کاری و فعال وجود  دارد که در کنار آن مراکز جمعیتی متعددی مستقر هستند.
طبق آخرین آمارها و برآوردهای به دست آمده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا کنون ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در وقوع زلزله غرب ایران که در ۲۱ آبان رخ داد، آسیب دیده است، که ۴ هزار و ۵۰۰ واحد آن شهری  و ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی با تخریب ۱۰۰ درصد شناسایی شده اند.
به گفته مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حدود ۱۴ هزار واحد باقی‌مانده نیز از بین واحدهای شهری و روستایی قابل تعمیر بوده و با حوزه‌های آسیب‌دیدگی متفاوت آماده بازسازی هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More