شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۰ خرداد

مجمع تشخیص مصلحت به مجلس سنا تبدیل شود

آن دسته از ایرانیان که معتقدند خرداد، ماه پر حادثه و سرنوشت‌سازی است، حالا می‌توانند نفس راحتی بکشند که این ماه تمام شد و البته از حادثه خالی نبود. ماهی که گذشت با امید به صلح و رفع تنش با آمریکا آغاز شده بود و امیدها به نخست‌وزیر ژاپن و سفرش به ایران بود که بیاید و میانجی‌گری موفقی انجام دهد اما چه حاصل که «شینزو آبه» به تهران آمد و با رهبری دیداری کرد و موضع سرسختانه خامنه‌ای در عدم مذاکره و قبول میانجی، بحران ایران و آمریکا را به نقطه اول بازگرداند و حتی بدتر چه اینکه همان روزی که «آبه» در تهران به سر می‌برد به دو نفت‌کش ژاپنی حمله شد و انگشت اتهام آمریکا و کشورهای منطقه به سمت ایران نشانه رفت.

خرداد جز اینکه مقدمه‌ای شد برای تنش بیشتر با آمریکا، شگفتی دیگری نیز داشت و محمدعلی نجفی که روزگاری وزیر و شهردار تهران بود به جرم قتل همسر دومش روانه زندان شد و نشانه‌ای از افول اخلاق و ضربه کاری دیگری به اصلاح‌طلبان بود که نجفی از چهره‌های ظاهرالصلاح ایشان محسوب می‌شد.

خرداد و بهار رفت و حالا در آستانه تابستانی ایستاده‌ایم که بوی باروت می‌دهد. روزنامه‌های امروز خبر داده‌اند که تکاپوی دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه بالا گرفته و احتمالا وزرای خارجه آلمان و فرانسه و بریتانیا به تهران می‌آیند.

روزنامه آفتاب از قول مسئولان ایرانی تیتر زده که «قبل از ایران به آمریکا بروید» یعنی که امید چندانی به این رفت و آمدها نیست. آن سوی میدان اما روزنامه تندروی کیهان معتقد است که «خیز ایران برای خروج از برجام اروپا را به وحشت انداخته است». روزها و ساعت‌ها می‌گذرند و از سویی اولتیماتوم ۶۰ روزه ایران به اروپا رو به پایان است و قرار است تا ایران تعهدات هسته‌ای را کاهش دهد و از طرفی فرصت الحاق ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» هم سر آمده و هنوز خبری از تصویب این لایحه نیست.

حسن روحانی هشدار داده که اگر«اف‌ای‌تی‌اف» تصویب نشود اوضاع بدتر خواهد شد و مقصرش دولت نیست. هادی حق‌شناس در روزنامه آفتاب هم گفته‌های روحانی را تایید کرده و نوشته که تصمیم‌گیری درباره «اف‌ای‌تی‌اف» باید بر اساس مصلحت انجام شود و اگر ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ملحق نشود، حتی تجارت با کشورهای دوست مثل روسیه و چین نیز ناممکن خواهد شد.

حیدر مستخدمین در یادداشتی با عنوان «چرا دولت اصرار می‌کند؟» نگاه دیگری به ماجرا داشته و نوشته که پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» نیازمند اصلاحات بانکی است که حداقل ۱۴ سال است انجام نشده و بهتر است دولت به جای اصرار بر پیوستن به این کنوانسیون، ابتدا دست به اصلاحات بانکی بزند و «ابتدا باید ایرادات خودمان را رفع کنیم تا با دنیا هماهنگ شویم».

اگر یادتان باشد یکشنبه‌ای که گذشت روزنامه همدلی در تیتر و عکس شجاعانه‌ای این حرف احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران را که گفته بود افتخار می‌کند آخوند حکومتی است، نقد کرد و از قول فاضل میبدی یک روحانی منتقد حکومت تیتر زد که کسی که چشمش به قدرت باشد، نمی‌بیند. در آن شماره روزنامه، عکسی از احمد خاتمی هم کار شده بود که دستش را جلوی چشم‌هایش گرفته بود و یعنی نمی‌بیند. امروز گویا همدلی مجبور به عذرخواهی شده و تمثال روتوش شده احمد خاتمی را هم با سلام و صلوات بر روی جلد قاب گرفته است.

مجمع تشخیص مصلحت به مجلس سنا تبدیل شود   

قرار بود تا تعدادی از نمایندگان مجلس نامه‌ای به رهبری بفرستند مبنی بر ضرورت اصلاح قانون اساسی، حالا علی مطهری به سازندگی گفته که این نامه را امضا نکرده و تا آنجا که می‌داند، این نامه هنوز فرستاده نشده است.

این نماینده مجلس معتقد است که اصلاح قانون اساسی باید در شرایط عادی و در آرامش صورت گیرد و با توجه به وضعیت خاص اقتصادی و سیاسی کشور، الان وقت تغییر قانون اساسی نیست چه اینکه در سال ۱۳۶۸ هم در شرایط بدی قانون اساسی اصلاح شد و در حالی که قانون قبلی بهتر بود.

مطهری ادامه داده که بهتر است مجمع تشخیص مصلحت که به دنبال گسترش اختیاراتش است به مجلس سنا تبدیل شود تا روابط میان مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص، قانونمند شود.

به گفته مطهری اختیارات رییس‌جمهوری در قانون اساسی فعلی مناسب است اما نهادهای موازی اجازه اجرایی شدن این اختیارات را نمی‌دهند و اجرای اختیارات به شخصیت رییس‌جمهوری باز می‌گردد که تا چه حد جسور باشد و بتواند حقش را بگیرد.

سازمان زندان‌ها مسئول قتل یک زندانی سیاسی است

علی‌رضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی که در زندان بزرگ تهران، دوران محکومیتش را سپری می‌کرد به ضرب چاقوی بزهکارانی که هم بندی او بودند، کشته شد و حالا روزنامه آرمان با علی نجفی توانا در این باره گفت‌وگویی کرده است.

این حقوقدان از وضعیت نابهنجار زندان‌های کشور گفته و اینکه تعداد زیاد زندانیان باعث شده که به وضعیت بهداشتی و حقوقی آن‌ها توجهی صورت نگیرد.

این طور که نجفی توانا گفته در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰۰ نفر زندانی هستند و این در حالی است که در کشورهای دیگر از هر ۱۰۰ هزار نفر نهایتا ۱۰ تا ۱۵ نفر، زندانی هستند.

این حقوقدان ادامه داده که زندان‌های کشور نه خاصیت ارعابی دارند و نه می‌توانند مجرم را اصلاح کنند و در حال حاضر بسیاری از بزهکاران به مشتریان دائمی زندان تبدیل شده‌اند.

نجفی توانا تصریح کرده که هر چند در ایران قوانین خوبی برای زندانبانی داریم اما این قوانین به خوبی اجرا نمی‌شوند و در مورد زندانیان سیاسی بارها شاهد نقض قانون بوده‌ایم و نمونه‌اش زندان کهریزک در سال ۱۳۸۸ بود که چند نفری از معترضان انتخابات در آنجا کشته شدند و یا زهرا کاظمی تبعه ایرانی-کانادایی که در زندان به قتل رسید.

این وکیل دادگستری درباره قتل علی‌رضا شیرمحمدعلی هم گفته که سازمان زندان‌ها باید پاسخگو باشد که چرا طرح تفکیک مجرمان را درباره این زندانی اجرا نکرده و او را هم بند تبهکاران کرده است.

آمریکا جنگ روانی می‌کند نه نظامی

اظهارات تند و تیز مقامات آمریکایی علیه ایران، برای تهیه خوراک رسانه‌ای و جنگ روانی است و آمریکا علاقه‌ای به ورود به جنگ نظامی را ندارد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با بیان آنچه آمد توضیح داده که آمریکایی‌ها بنابر راهبردی که دارند، بدون اینکه بتوانند یک جنگ را مدیریت کنند، وارد نبرد نخواهند شد و از آنجا که جنگ میان جمهوری اسلامی و آمریکا، برنده‌ای نخواهد داشت و تنها بازنده‌هایی را بر جای می‌گذارد، آمریکا با ایران جنگ نخواهد کرد.

این نماینده مجلس در یادداشتی با عنوان «رد ادعاهای آمریکا» ادامه داده که یکی از سناریوهای آمریکا، تداوم تحریم و حفظ وضعیت موجود است اما با اولتیماتوم ایران به اروپا و کاهش تعهدات هسته‌ای، این هدف آمریکایی‌ها محقق نشده و اوضاع در حال دگرگونی است.

فلاحت‌پیشه خطاب به سفرای اروپایی هم گفته که بهتر است به جای سفرهای مکرر به ایران به آمریکا رفته و واشنگتن را وادار کنند تا به برجام بازگردد.

بازی باخت-باخت

امروز نشست بین‌المللی کشورهای عضو «اف‌ای‌تی‌اف» با حضور ۲۰۵ کشوری که به این کنوانسیون پیوسته‌اند، برگزار می‌شود و بیم آن می‌رود که پس از چهار باری که این مجمع به ایران فرصت داده بود تا به «اف‌ای‌تی‌اف» بپیوندد، این بار نام ایران در فهرست سیاه معاملاتی قرار گیرد.

حامد پاک طینت در سر مقاله جهان صنعت، آنچه در حال وقوع است را بازی باخت-باخت، توصیف کرده و نوشته که با نپذیرفتن «اف‌ای‌تی‌اف» ایران خود را در معرض این اتهام قرار می‌دهد که از حامیان مالی تروریست است و از طرفی ارتباط بانک‌های ایرانی با دنیا قطع می‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داده که در این سال‌ها چه کرده‌ایم که در رتبه ۱۳۸ فساد در دنیا هستیم و در شفافیت مالی جهانی هم در رتبه ۱۳۰ قرار گرفته‌ایم.

به نوشته پاک طینت، مسئولانی که نمی‌خواهند ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» ملحق شوند، باید توضیح دهند که اگر یک سرمایه‌گذار و کارآفرین در ایران سرمایه‌گذاری کرد، چه طور باید سودش را انتقال دهد و با کدام سیستم بانکی؟

جذب گردشگر به چه قیمتی؟

هفته گذشته دولت روحانی اعلام کرد که از این پس در پاسپورت گردشگرانی که به ایران می‌آیند، مهر زده نمی‌شود تا گردشگران دغدغه این را نداشته باشند که نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند. حالا روزنامه جام‌جم، یک صفحه را به نقد و گزارش و گفت‌وگو درباره تبعات این طرح اختصاص داده است.

جام‌جم نوشته که اولا رییس‌جمهوری، اختیار این را ندارد که چنین دستوری بدهد و این دستور به نوعی قانون‌گذاری و در حیطه وظایف مجلس است. از سوی دیگر مهر نخوردن روادید گردشگران، مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند و به حیثیت کشور هم لطمه وارد می‌کند.

در این گزارش آمده که این طرح تاثیر چندانی در افزایش توریست نخواهد داشت چرا که بازتاب خبری وسیعی پیدا نکرده و تبلیغات آمریکا بیشتر است و همچنین گردشگران عادی که به ایران می‌آیند را دچار هراس می‌کند که وقتی مهری در پاسپورتشان نخورده، معلوم نیست به کجا وارد شده‌اند و بنابراین ثبت قانونی نشده‌اند.

تفریحات مهم جامعه ایرانی چیست؟

گروه اجتماعی روزنامه آفتاب هشت تفریح مهم جامعه ایران را بر شمرده است که سفر به شمال و رفتن به رستوران و ترافیک‌گردی از مهمترین این تفریحات به شمار می‌رود.

این طور که آفتاب نوشته در دو هفته اول خرداد، ۱۵ میلیون خودرو به شمال سرازیر شد. ایرانیان همچنین عادت دارند تا در ترافیک شهر به گشت و گذار بروند و هر مسیر کوتاهی را با خودرو طی کنند.

خوردن و رستوران رفتن هم از دیگر تفریحات مردم است که حالا با تورم و افزایش قیمت خوراکی، کم شده است. دورهمی‌های آخر هفته هم از تفریحات خانوادگی به شمار می‌آید اما نوع غیر سالم آن با مواد مخدر همراه است.

کنسرت و تئاتر نیز از تفریحات لاکچری محسوب می‌شود که بین همه اقشار هوادار ندارد. استادیوم رفتن و فوتبال دیدن از تفریحات مردانه است که زنان از آن محروم هستند.

این طور که آفتاب نوشته، ایرانی‌ها به طور متوسط روزی دو ساعت و پنجاه دقیقه کار می‌کنند و باقی را به وقت‌گذرانی و تفریح می‌گذرانند.

از تریاک تا سنجاب

در خبرها آمده بود که آتش گرفتن بخشی از جنگل‌های زاگرس عمدی است و حالا معلوم شده کسانی که عمدا جنگل را آتش می‌زنند، قصد و غرض‌های متفاوتی دارند.

پرویز کردوانی، کارشناس محیط‌زیست پیشتر گفته بود که عده‌ای برای اینکه تریاک بکارند، سعی می‌کنند تا جنگل را آتش بزنند.

حالا روزنامه همدلی خبر داده که زنده‌گیری سنجاب هم یکی از دلایل آتش زدن جنگل است. از آنجا که علاقه به نگهداری سنجاب در جامعه بالا رفته است، زنده‌گیری سنجاب پرسود شده و بازار دارد. درخت‌های بلوط آتش می‌گیرند تا سنجاب صید شود و با این حساب هم بلوطستان زاگرس نابود می‌شود و هم زیستگاه سنجاب از بین می‌رود و این گونه جانوری در معرض انقراض قرار می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More