شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول خرداد

مجلس دهم بالاخره تمام شد

 

دیروز آخرین جلسه دوره دهم مجلس شورای اسلامی برگزار شد و علی لاریجانی، رییس مجلس، در آخرین نطقش گفت که این دوره به مجلس جفا شد و برخلاف آنچه منتقدان می‌گویند، مجلس دهم بی‌عرضه و بی‌جرات نبود. پایان مجلس دهم با آخرین عکس مجلسی‌ها در صحن علنی و تیترهایی که گوشه‌و‌کنایه هم کم نداشت، در روزنامه‌ها منعکس شد.

روزنامه ایران طرحی از چهره لاریجانی بر صفحه اول کار کرده و سوگمندانه تیتر زده است «نطق آخر»؛ روزنامه کیهان سرخوشانه تیتر زده است که «مجلس دهم بالاخره تمام شد». اعتماد از زبان نمایندگان مجلس تیتر زده است «مظلوم بودیم و شجاع» و روزنامه ستاره صبح با این تیتر نظرش را درباره دوره دهم مجلس گفته است: «پایان مجلسی که به وعده‌هایش پشت پا زد».

یادداشت و گزارش درباره کارنامه مجلس دهم نیز در روزنامه‌ها کم نیست. طیبه سیاوشی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، در سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «سنجش بی‌حب‌و‌بغض»، چهار سال نمایندگی خود و همکارانش را ارزیابی کرده است. سیاوشی نوشته است که برخی نمایندگان فهرست امید با نام اصلاح‌طلبان به مجلس آمدند و به سمت اصول‌گرایان رفتند و همین سرخوردگی به وجود آورد. این نماینده مجلس علت اصلی ناکام ماندن فهرست امید را در نداشتن تشکیلات خلاصه کرده است. داریوش قنبری در روزنامه آفتاب، به مجلس یازدهم که اصول‌گرایان و تندروها در آن اکثریت دارند اشاره کرده و نوشته نگران است این مجلس جناحی و سیاسی رفتار کند و با دولت تعاملی نداشته باشد. عبدالکریم حسین‌زاده نیز در روزنامه آرمان ملی، اصلاحات را تعطیل‌پذیر ندانسته و نوشته است نمایندگان اصول‌گرای مجلس بعدی فکر می‌کنند رهایی‌بخش‌اند اما این خبرها نیست. این فعال سیاسی گفته است اصلاح‌طلبی نباید جرم تلقی شود.

اما آن سوی میدان، روزنامه‌های اصول‌گرا به استقبال روز قدس رفته‌اند که قرار است در تهران به‌صورت نمادین انجام شود و راهپیمایان به‌دلیل شیوع کرونا، با ماشین مسیر را طی کنند. تیتر روزنامه‌های تندرو و اصولگرا در یک کلام نابودی اسرائیل است و روزنامه‌های کیهان، جوان و حمایت از همان پوستر وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی استفاده کرده‌اند که در آن عبارت «راه‌حل نهایی»، که یادآور هولوکاست و کشتار یهودیان به دست نازی‌هاست، به کار رفته است. کیهان تیتر زده «دیروز خرمشهر، فردا قدس، لشکر سلیمانی در راه است» و روزنامه وطن امروز با تیتر «به خون سلیمانی»، وعده داده است که پیروان سردار سلیمانی اسرائیل را نابود می‌کنند؛ روزنامه خراسان نیز از تفاوت روز قدس امسال نوشته است که به گفته محمد‌محسن فایضی، دغدغه‌مندان از ماه‌ها پیش به دنبال راهی برای جبران برگزار نشدن این راهپیمایی بوده‌اند. نویسنده خراسان نوشته است که مساله فلسطین و زندگی فلسطینی‌ها باید برای مردم شرح داده و به شبهات هم پاسخ داده شود.

از روزنامه جوان هم بخوانیم که گزارشی منتشر کرده است از وضعیت جمعیتی ایران و این‌که در سال ۱۳۹۸، رشد جمعیت برای اولین بار به زیر یک درصد رسید و در هشت سال گذشته، ازدواج کاهش ۴۰ درصدی یافته است. روزنامه جوان هشدار داده است که سی سال دیگر، ایران از پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود.

اشاره‌ای هم بکنیم به مصاحبه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اعتماد آنلاین که محتوای این گفت‌و‌گوی ویدیویی در روزنامه‌های شرق و کیهان به‌گونه‌ای متفاوت بازتاب داشته است.

شرق از قول این نماینده مجلس تیتر زده است که «اگر با آمریکا تلفن قرمز داشتیم، سانحه هواپیمای اوکراینی رخ نمی‌داد». فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم بود و به اعتمادآنلاین گفته که شورای عالی امنیت ملی چند بار از او شکایت کرده است چون در مصاحبه‌ای گفته بود ایران و آمریکا اصلا در شرایط مذاکره نیستند اما باید یک خط تلفن قرمز بین دو طرف باشد و از تحرکات یکدیگر مطلع باشند، خط تلفن قرمزی باشد که در این میان غیرنظامی‌ها قربانی یک اتفاق نشوند. به باور فلاحت‌پیشه، اگر این خط قرمز وجود داشت، هواپیمای اوکراینی سقوط نمی‌کرد.

 

ٰاین سیاست را اعدام کنید

 

عباس عبدی با اشاره به این‌که صدور حکم اعدام برای دو متهم اخلال در بازار خودرو بازتاب‌های گسترده‌ای داشته، نوشته است که دو نفر از نمایندگان هم در میان متهمان بوده‌اند که برای آن‌ها حکم پنج سال زندان در نظر گرفته شده است.

عبدی پرسیده است که چرا این دادگاه علنی نبود و چرا جرم این دو نماینده به‌صراحت عنوان نمی‌شود و از طرفی، اگر دو نماینده مجلس در این فساد نقش داشته‌اند، باید مجازات سنگین‌تری برای آن‌ها در نظر گرفته شود و چرا نمایندگان مجلس، که در جریان بخشی از این فساد بوده‌اند، واکنشی نشان نداده‌اند؟

نویسنده اعتماد با اشاره به نطق یکی از همین نمایندگان درباره مبارزه با فساد، نوشته است اگر این نماینده رشوه گرفته باشد و درباره مبارزه با فساد هم سخنرانی کند، باید به اشد مجازات برسد.

به عقیده عبدی، ریشه بسیاری از فسادها در سیاست‌هایی است که با عنوان حمایت از مصرف‌کننده وضع شده اما عملا به نام عدالت و به کام فساد است و در اصل باید چنین سیاست‌هایی را اعدام کرد.

 

آمریکا ارزان‌تر حساب کرده بود

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در جایی از مصاحبه‌اش با اعتماد آنلاین گفته بود که ایران در سوریه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار پول خرج کرده است و باید آن را پس بگیرد. حالا، حسین شریعتمداری در یادداشتی تند، نوشته است که فلاحت‌پیشه عوامانه حرف می‌زند و فرق بین خزانه کشور و بقالی سر کوچه‌شان را نمی‌داند و علاوه بر این، میان ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار، ۱۰ میلیارد دلار فاصله است.

نماینده ولی فقیه در کیهان نوشته است آمریکایی‌ها، که بزرگ‌ترین دشمن جمهوری اسلامی‌اند، گفته بودند ایران در کل منطقه ۱۶ میلیارد دلار هزینه کرده است که آن هم دروغ بود و حالا، باید از فلاحت‌پیشه پرسید که این رقم را از کجا آورده است. به نوشته شریعتمداری، گفته‌های فلاحت‌پیشه توجیه جنایت آمریکا در حق مردم ایران است. 

 

اختلاس و فساد هوشمند است

 

مجید یونسیان، جامعه‌شناس، در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد و به بهانه صدور حکم اعدام برای اخلالگران در بازار خودرو، گفته است که این فسادها و اختلاس‌ها به‌صورت فردی نیست و به‌گونه‌ای هوشمند و سازمان‌یافته رخ می‌دهد.

این جامعه‌شناس گفته است پیش از این هم با مفسدان برخوردهای شدیدی شده بود اما به نظر می‌رسد این کارها نتیجه‌بخش نیست و تصریح کرده است که زمینه‌های فساد و اختلاس مهیاست و باید جلوی شکل‌گیری فساد را گرفت.

آفتاب یزد این گفت‌‌وگو را با تیتر «قاتلان اعتماد» به صفحه نخست آورده است و نوشته این بلایی است که مفسدان سر جامعه می‌آورند، چون مردم می‌بینند میلیاردها تومان اختلاس شده است اما فقط با یک نفر برخورد می‌شود، نتیجه این‌که جامعه دچار ناامیدی، یاس و بی‌اعتمادی می‌شود.

به گفته یونسیان، این اختلاس‌ها تاثیر بسیار بدی بر اخلاقیات جامعه می‌گذارد. او در ادامه افزوده است وقتی یک نفر نمی‌تواند وامی کوچک بگیرد و در هزینه‌های زندگی روزمره مانده است، آن وقت کسانی رقم‌های نجومی اختلاس می‌کنند و این اتفاق می‌تواند بنیادهای اخلاقی جامعه را سست کند.

 

دلار در مسیر سقف کانال

 

به گزارش جهان صنعت، دلار در آخرین روز اردیبهشت‌ماه، به ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و این بالاترین نرخ دلار پس از محدودیت‌های بازار ارز است. به نوشته این روزنامه اقتصادی، احتمال می‌رود قیمت دلار همچنان سیر صعودی داشته باشد. دلیل اصلی این افزایش قیمت دلار، کاهش چشمگیر در‌آمدهای ارزی دولت به‌واسطه تحریم‌ها و پایین آمدن قیمت جهانی نفت است که بر محصولات پتروشیمی صادراتی ایران نیز تاثیر گذاشته است. جهان صنعت پیش‌بینی کرده است که افزایش قیمت دلار بر کالاهای مصرفی تاثیر بگذارد و به‌زودی شاهد گرانی کالاها در بازار باشیم.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More