شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ فروردین‌ماه

مبارزه برای ایران

 

 

بحث و جدل درباره برجام و عاقبت توافق هسته‌ای ایران و اروپا، با اظهار‌نظر سفیر فرانسه در آمریکا، دوباره به روزنامه‌ها بازگشت و حالا اصول‌گراها موقعیت را مناسب دیده‌اند و همان بحث‌های همیشگی که برجام منفعتی ندارد را پی گرفتند. روزنامه جوان با این تیتر که «فرانسه آخرِ برجام را لو داد»، برجام را فریبکاری اروپایی دانسته است برای این‌که ایران هیچ‌وقت به فناوری اتمی دست پیدا نکند.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم عکس بزرگی از جرارد آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن، را در صفحه اول کار کرده است، با تیتر«گاف گزاف فرانسوی». شرق هم از احضار سفیر فرانسه به وزارت خارجه خبر داده است، آن هم درست در روز اول کاری سفیر فرانسه در ایران و هم‌زمان با تقدیم استوارنامه سفارتی که «نیامده احضار شد».  

موج سوم بارندگی و سیل و آبگرفتگی، این‌ بار در استان‌های شرقی ایران، مهلت نداده است تا خبرها سمت‌و‌سوی سیاسی پیدا کند و برجام و اختلاف ایران و فرانسه میان سیل گم شده است. این‌طور که وزیر کشور دیروز در مجلس خبر داد، خسارت سیل تا‌به‌حال به رقم هنگفت ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما به‌نظر جعفر گلابی، که یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته، بدتر از خسارت سیل، بی‌اعتمادی مردم به دولت و اخبار رسمی است.  

این روزنامه‌نگار معتقد است که خبر‌رسانی بحران ضعیف و نقش صدا‌و‌سیما منفی بود  و این رسانه فراگیر سعی کرده است تلاش‌های دولت را کتمان کند و از طرفی، بازار شایعات چنان گرم است که برای مثال هنوز کمک‌های خارجی نرسیده خبر توزیع نشدنش بین سیل زده‌ها دست به دست می‌چرخد.  

میان اخبار سیل، ورود نیروهای حشد الشعبی عراق به خوزستان هم بازتاب متفاوتی پیدا کرده است. کیهان با تیتر «نیروهای مقاومت منطقه به کمک آمدند»، به بسیجی‌های عراق، که به نوشته کیهان، با دعوت سردار سلیمانی پایشان به ایران باز شده است، خوشامد گفته است.  

روزنامه مردم‌سالاری اما از زاویه‌ای دیگر به حشد الشعبی پرداخته و گزارش داده است هنوز معلوم نیست یگان‌های حشد الشعبی با اجازه کدام نهاد و ارگانی از مرزهای ایران گذشته‌اند.  

مردم سالاری نگاهی هم کرده به واکنش کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی و نوشته است بسیاری از کاربران از این‌که حشد الشعبی با پرچم عراق وارد ایران شدند و این حرکت یادآور حمله عراق به ایران است، به حضور عراقی‌ها اعتراض کرده‌اند. درباره کمک نیروهای شبه‌نظامی عراق به سیل‌زده‌ها، تیتر روزنامه رسالت کاملا متفاوت و به عربی است «ایران و العراق لایمکن الفراق».

ذکر خیری هم باید کرد از روزنامه آفتاب که امروز عکس صدف خادم، بوکسور ایرانی، را صفحه اول کار کرده است، با این عنوان «مبارزه برای ایران». آفتاب تنها روزنامه‌ای است که تیتر اصلی‌اش پیروزی بانوی بوکسور ایرانی است.

استعمارگران بازنشسته
مبارزه برای ایران
رییس صدا‌و‌سیما از سازمانش راضی نیست
jomhouri
ریشه دشمنی با حشد الشعبی
کابوس گرانی بر سر سفره مردم
لطفا به کتاب‌ها دست نزنید
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More