مایکل جکسون روی دیوار | ایران اینترنشنال

مایکل جکسون روی دیوار

 

در آستانه تولد شصت‌سالگی مایکل جکسون، چهل‌وهشت هنرمند معاصر، این خواننده مشهور موسیقی پاپ را در گالری ملی پرتره (national portrait gallery) در لندن، بر روی دیوار برده‌اند. نیکولاس کانینان، گردآورنده آثار به‌نمایش گذاشته‌شده، تأکید دارد که این نمایشگاه روایت افسانه مایکل جکسون یا شرح زندگی او نیست.   

اما در نمایشگاه «مایکل جکسون روی دیوار»، این مایکل جکسون است که غالب است. چه آنجا که در اثر کهیند وایلی (Kehinde Wiley)، شکوهمندانه در هیبت یک نظامی، به‌جای فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا، بر روی اسب نشسته و چه آنجا که در اثر گری هیوم (Gary Hume) به چشم و بینی تقلیل یافته است.  

 

کهیند وایلی؛ سلطان فیلیپ دوم (مایکل جکسون) روی اسب، ۲۰۱۰

 

سلطان پاپ (لقبی که نخستین‌بار بر زبان الیزابت تیلور جاری شد و با جکسون ماند) اینجا هم بر آثار و هنرمندان حکمرانی می‌کند. از اثر هنری البته انتظار بیشتری می‌رود. هنر محل بازنمایی و بازآرایی است تا افسانه مایکل جکسون را به زمینه امروزی پیوند دهد و بازدیدکنندگان را به اندیشیدن فراخواند. از این منظر، این نمایشگاه، ادامه مایکل جکسون است و نه بازخوانی او؛ تا آنجا که اثر پل مک‌کارتی (Paul McCarthy) که برداشتی کاریکاتوروار از اثر جف کوون - حباب ( Bubbles)- و انتقادی است به جامعه مصرف‌گرا، در میان آثار بزرگانی چون اندی وارهول، جردن ولفسون و کهیند وایلی، کم‌رنگ می‌شود و سلطان پاپ، به‌عنوان آخرین مدرنیست، در اثر اُ گاردی با چارلز بودلرِ شاعر به‌مثابه اولین مدرنیست، مشابه پنداشته می‌شود.  

 

هر روز سفیدتر شدن پوست جکسون (که به گفته خود او و پزشکانش ناشی‌از نوعی بیماری پوستی بود)، تبدیل شدن دماغ کوفته‌ای‌اش («دماغ کوفته» لقبی بود که پدر مایکل برای تحقیر او به‌کار می برد) به بینی سربالا، تکنیک‌های رقصی چون مون واک (Moon Walk) و آدم آهنی ( Robot)، دستگیری‌اش به اتهام آزار جنسی کودکان (مایکل جکسون در دادگاه از تمامی اتهام‌ها تبرئه شد)، کمک‌های میلیون دلاری‌اش به سازمان‌های خیریه و درآمد سالانه افسانه‌ای نزدیک به یک‌‌میلیارد دلاری در زمان حیاتش، همه و همه از او اسطوره‌ای ساخته که نه‌تنها هنوز بسیاری را به خود سرگرم می‌کند، بلکه هنرمندان را نیز دربند خود کرده است.  

ازسوی دیگر، نمایش دوباره او، ده‌سال پس از مرگش میان دیوارهای بسته گالری، جایی که هزاران نفر به عشق او فریاد نمی‌کشند و تحریف حرکات خارق‌العاده بدنش در چارچوب هنر، شگفتی‌مان را به یادآوری تبدیل می‌کند، شاید فرصتی باشد برای هموار کردن راهی به‌سوی بازخوانی مایکل جکسون به‌مثابه اسطوره‌ای قرن بیستمی که «هرچه سفیدتر می‌شد، آهنگ‌هایش سیاه‌تر می‌شد.»

نمایشگاه «مایکل جکسون روی دیوار» تا اواخر اکتبر ۲۰۱۸ در لندن برپا خواهد بود.

 

گزارش تصویری اختصاصی ایران‌اینترنشنال از این نمایشگاه:

 

  • پل مک کارتی؛ سبز خاکستری متقارن مایکل جکسون، ۲۰۰۳
  • کهیند وایلی؛ سلطان فیلیپ دوم (مایکل جکسون) روی اسب، ۲۰۱۰
  • گری هیوم؛ مایکل، ۲۰۱۰
  • لورن اُ گزدی؛ چارلز و مایکل؛ ۲۰۱۰
تازه چه خبر؟
سازمان غذا و داروی آمریکا، روز شنبه ۲۷ فوریه، مجوز استفاده اضطراری از واکسن کووید تولید شرکت جانسون‌اند‌جانسون را صادر کرد. این سومین واکسن کووید-۱۹...More
روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود، اعلام کرد که حمله اخیر به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان از سوی نیروهای تحت حمایت جمهوری...More
بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید ارزیابی‌‌های اولیه نشان می‌دهد که ایران مسئول انفجار در یک کشتی متعلق به اسرائیل در دریای عمان است. به گزارش...More
نیروی انتظامی اعلام کرد در اثر تیراندازی فردی ناشناس به ماموران این نیرو مستقر در پل گاومیشان شهرستان دره شهر در استان ایلام، دو نفر از ماموران این...More