شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مالیات بر مصرف؛ راه‌حلی برای مبارزه با آثار مصرف گوشت بر محیط‌ و سلامت انسان؟

 

نتایج یک پژوهش علمی، به طرح احتمال وضع مالیات بر مصرف گوشت، تا ده سال آینده منجر شده است. این امر، با توجه به اثر مخرب مصرف گوشت بر تغییرات آب‌و‌هوایی و نیز بر سلامت انسان، اجتناب‌ناپذیر به‌نظر‌ می‌رسد.

به مالیاتی که دولت‌ها بر مواد مصرفی مخرب برای سلامت انسان و محیط‌زیست (مانند تنباکو و الکل)، به‌منظور کنترل مصرف این مواد می‌گذارند، «مالیات گناه» گفته می‌شود.

به گزارش روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین، صنعت پرورش حیوانات برای مصرف گوشت آن‌ها، موجب افزایش ۱۵درصدی گازهای گلخانه‌ای جهان و نیز مصرف بی‌رویه‌ی گوشت شده‌ است. براساس  این گزارش، کنترل مشکل تغییرات آب و هوایی، بدون توقف این روند امکان‌پذیر نخواهد بود. ازسوی دیگر، مصرف بالای گوشت، باعث بروز بیماری‌های خطرناک در انسان‌ها، مشکل کم‌آبی، آلودگی بالا و مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها شده‌ است.

 

 

براساس تحلیلی جدید ازسوی سازمان بررسی سود و زیان سرمایه‌گذاری بر دام‌ها، «فیر» (Fairr)، احتمال دارد مصرف گوشت نیز مانند تنباکو و شکر، مشمول وضع مالیات برای کاهش اثر مخربش بر انسان و محیط‌زیست شود. پارلمان دانمارک، آلمان و سوئد این موضوع را مورد بحث قرار داده‌اند. دولت چین، میزان مصرف پیشنهادی برای شهروندان را ۴۵ درصد کاهش داده‌ است.
جرمی کولار، رئیس «فیر»، می‌گوید با توجه به تأثیر مستقیم صنعت فراورده‌‌های گوشتی بر بیماری‌های همه‌گیر مانند سرطان‌ها، چاقی مفرط و بیماری قند، به‌علاوه‌ی تأثیر آن بر تغییرات آب‌وهوا و نیز خطر جدی مقاوم‌شدن آنتی‌بیوتیک‌ها، دیگر زمان وضع مالیات بر مصرف گوشت، به‌منظور کاهش مصرف آن، فرا رسیده‌است.

 

 

امروزه ۱۸۰ کشور بر تنباکو، ۶۰ کشور بر الکل و ۲۵ کشور بر مصرف شکر، مالیات وضع کرده‌اند. روندی که براساس اعلام مرکز پژوهشی «چتم هاوس»، درمورد گوشت نیز عمومی خواهد شد. یک تحلیل جهانی، پیش‌بینی کرده که وضع مالیات ۴۰ درصد بر گوشت گاو، ۲۰ درصد بر لبنیات و ۸ درصد بر مرغ، سالانه جان نیم‌میلیون نفر را در جهان، نجات می‌دهد و روند تغییرات آب‌وهوا را آهسته می‌کند. دانمارک مالیاتی نزدیک‌به سه دلار، برای مصرف هر کیلو گوشت، پیشنهاد کرده‌است.

مارکو اسپرینگمن (Marco Springmann) از دانشگاه آکسفورد نیز مصرف گوشت را خطری جدی برای سلامت انسان می‌داند.

دانشمندان می‌گویند درصورت نیافتن جایگزینی برای مصرف گوشت، خطر این معضل روزافزون، به مرحله‌ی هشدار‌دهنده‌ای خواهد رسید. رشد و گسترش پروتئین‌های گیاهی، همبرگرهای گیاهی و نیز ظهور تکنولوژی‌های جدید برای کاهش آلودگی ناشی‌از نگهداری میلیون‌ها حیوان برای پروار، می‌تواند بخشی از راه‌حل‌های آینده برای کاهش مصرف گوشت ازسوی انسان‌ها باشد.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More