شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱ مرداد

ماشین‌خواب‌ها در تهران

 

 

خبرهای امروز آن‌قدر تنوع داشت که سردبیرها می‌توانستند بنا‌بر سلیقه و پسند‌شان برای صفحه اول و تیتر یک، دست به انتخاب بزنند. علی خامنه‌ای دیروز در دیدار با مقامات حماس گفت که فلسطینی‌ها پیشرفت کرده‌اند، چه این‌که زمانی برای مقابله با اسرائیل، فلاخن و سنگ داشتند و حالا موشک‌های دقیق نقطه‌زن. گفته‌های رهبری و تصویر این دیدار، که رهبران حماس را دست‌به‌سینه پیش خامنه‌ای نشان می‌داد در صفحه اول روزنامه‌های اصول‌گرا جا خوش کرده است، روزنامه وطن امروز تیتر زده است «سنگ فلسطینی‌ها موشک نقطه‌زن شد».

وزارت اطلاعات هم دیروز از دستگیری ۱۷ نفر پرده برداشت که مدیر‌کل ضد‌جاسوسی این وزارتخانه مدعی است همگی از جاسوس‌های آموزش‌دیده سازمان سیا هستند.

به روایت وزارت اطلاعات، این ۱۷ جاسوس یکدیگر را نمی‌شناختند و مستقیما به افسر سیا مرتبط بوده‌اند و سازمان سیا لوازمی را که برای جاسوسی نیاز داشتند در جعبه‌هایی که به شکل سنگ طراحی کرده بود، در گوشه‌و‌کنار شهرها قرار می‌داد.

مثل این‌که امروز نقش «سنگ» در اخبار برجسته شده است از سنگ فلسطینی‌ها تا سنگ سیا. روزنامه اعتماد تیتر زده است «کاخ سفید و سنگ سیا».

خبر دستگیری این تعداد جاسوس سیا، که وزارت اطلاعات تاکید کرده است از مقامات نیستند اما از کارشناس‌ها و متخصص‌های کشور به حساب می‌آیند، می‌توانست توفان خبری به پا کند ولی آن‌قدرها سر‌و‌صدا نداشت و بیشتر روزنامه‌ها ترجیح دادند به این خبر در گوشه‌و‌کنار صفحه اول جایی بدهند. قاسم میرزایی نکویی هم در روزنامه اعتماد به‌نوعی از همین بی‌عنایتی گفته و نوشته است دستگاه‌های اجرایی کشور به توصیه‌های اداره ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات بی‌توجه‌اند.

از روزنامه جوان هم برایتان نقل کنیم که همچنان پیگیر ماجرای نفتکش توقیف‌شده بریتانیایی است و گزارشی داده از بازتاب‌های توقیف نفتکش و نتیجه گرفته است که «انگلیس گزینه مقابله با ایران ندارد».

اما درباره بحران خلیج فارس می‌توان نظرهای دیگری هم در جراید امروز خواند که با نظر رسمی حکومت ایران کاملا مغایر است. صلاح‌الدین هرسنی در روزنامه جهان صنعت هشدار داده است که نباید به جنگ نفتکش‌ها دامن زد.

نویسنده جهان صنعت گفته است در شرایطی که کشور با جنگ اقتصادی و تحریم‌های آمریکا مواجه است، نباید در تنگه هرمز جبهه دیگری گشود و اقدام ایران علیه نفتکش انگلیسی می‌تواند بهانه و انگیزه‌ای به آمریکا و کشورهای منطقه بدهد تا علیه ایران و برای حفظ امنیت کشتیرانی، ائتلاف دریایی و بین‌المللی ایجاد کنند.

درخواست ایرانیان از روسای کشورها

 

 

فریدون مجلسی در یادداشتی به اوضاع آشفته بین‌المللی اشاره کرده و نوشته تحریم‌های اقتصادی آمریکا به جنگ نفتکش‌ها کشیده شده است و حالا، به کشتی‌های ایرانی حتی سوخت‌رسانی هم نمی‌شود و این در حالی است که آمریکایی‌ها در حرکتی کودکانه، برای محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه، حد‌ و حدودی رسم کردند تا در نیویورک نتواند بیشتر از چند خیابان اجازه رفت‌و‌آمد داشته باشد.

به نوشته این دیپلمات قدیمی، جنگ سرد میان ایران و کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل از چارچوب دیپلماسی خارج شده و اظهار‌نظرهای مقام‌ها به توهین‌های شخصی شبیه شده است.

در چنین حال‌و‌روزی، فریدون مجلسی به‌نوعی چاره کار را در این دیده است که مردم ایران که خواهان زندگی عادی‌اند به دنیا نشان دهند که جنگ نمی‌خواهند و صلح‌طلب‌اند و از روسای کشورها بخواهند سرنوشت مردم را به بازی‌های سیاسی و منافع و رقابت‌های اقتصادی گره نزنند و ایران را به حال خود بگذارند.

آمانو و سرنوشت برجام

 

 

یوکیو آمانو، مدیر‌کل آژانس اتمی، دیروز درگذشت و حالا، اردشیر سنایی از سرنوشت برجام نوشته است و آینده آژانس انرژی اتمی.

نویسنده اعتماد شرح داده است که آمانو یکی از کسانی بود که در شکل‌گیری برجام نقش داشت و در ۱۵ گزارش متوالی آژانس پس از این معاهده، فعالیت‌های ایران در چارچوب برجام اعلام شد. گزارش‌های برجام در دوره آمانو دقیق، حقوقی و فنی بود و راه را برای تفسیرهای موافق طبع آمریکا باز نمی‌گذاشت.

اما حالا که آمانو درگذشته است و ایران هم تعهدات هسته‌ای را کاهش داده است، به نظر می‌رسد نقش رییس آتی آژانس حساس است و معلوم نیست رییس بعدی تا چه حد مستقل عمل کند و چقدر وامدار آمریکا باشد.

مذاکره با شورای نگهبان

 

 

محمد عطریانفر در گفت‌و‌گویی با آرمان، گفته هویت اصلاح‌طلب‌ها اساسا با مشارکت در انتخابات تعریف شده است و در شرایط فعلی هم اصلاح‌طلب‌ها برای حفظ این هویت، در انتخابات شرکت می‌کنند.

این عضو حزب کارگزارن سازندگی گفته است اصلاح‌طلب‌ها سعی می‌کنند درباره انتخابات و برای تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب، با شورای نگهبان وارد مذاکره شوند و گرچه هنوز وقت این مذاکره و مفاد آن معلوم نیست، به هر حال نمی‌شود از نتایج مذاکره نا‌امید بود.

اقتصاد ایران نئو‌فئودال است

 

 

اقتصاد ایران اقتصادی نئو‌فئودالی است که در بستر در‌آمدهای نفتی و بر پایه رانت شکل گرفته است و ساختار دموکراتیکی ندارد.

کمال اطهاری با بیان آنچه آمد، شرح داده است که در دهه اول انقلاب، اقتصاد جنگی بود و بعد که جنگ تمام شد، زور در اقتصاد باقی ماند؛ برای همین است در اقتصاد منزوی ایران که تعامل چندانی با دنیا ندارد هیچ‌گونه رقابتی شکل نمی‌گیرد.

به گفته این اقتصاد‌دان، جناح‌های مختلف حکومت در چهل سال گذشته، پروژه‌های اقتصادی را با هم تاخت زدند و در چنین شرایطی نمی‌توان از برنامه اقتصادی و توسعه حرفی زد، چرا که پایه برنامه اقتصادی آزادی و کنار گذاشتن انحصار‌طلبی است.

ماشین‌خواب‌ها در تهران

 

 

بعد از گور‌خوابی و پل‌خوابی و کارتن‌خوابی که در تهران رایج بوده است، حالا ماشین‌خواب‌ها هم به گروه بی‌خانمان‌های تهرانی اضافه شده‌اند.

به گزارش زهرا داستانی، بسیاری از مهاجرانی که تازه به تهران آمده‌اند، تنها کاری که می‌توانند انجام دهند مسافر‌کشی است. مهاجر شهرستانی که در روستا کاری ندارد هرچه داشته داده و یک پراید قراضه خریده است و در تهران مسافرکشی می‌کند، شب‌ها هم در همان ماشین می‌خوابد، بلکه هزینه‌های زندگی‌اش جور دربیاید و بتواند پولی برای خانواده‌اش کنار بگذارد.

در این گزارش آمده است که خیلی از جوان‌های بیکار با هم شریک می‌شوند و خودرویی می‌خرند، بعد خیابان و محلی را پاتوق می‌کنند و در ماشین می‌خوابند، نوعی زندگی در خیابان و بر فرش سنگ و آسفالت که نه خاطره‌ای می‌سازد و نه تعلقی ایجاد می‌کند.

۹ گلوله مبهم

 

 

دادگاه محمد‌علی نجفی، شهردار سابق تهران، پس از سه جلسه دادرسی، به اتمام رسید و قاضی اعلام کرد دادگاه تا یک هفته دیگر، حکم خواهد داد. نجفی به اتهام قتل همسر دومش محاکمه می‌شد و در جریان محاکمه، مدعی شد که قتل عمد انجام نداده است.

نعمت احمدی، حقوقدان، درباره دادگاه نجفی یادداشتی نوشته است و از این‌که دادرسی چنین پرونده‌ای در سه جلسه به پایان رسید و مسئولان دادگاه دقت را فدای سرعت کردند، اظهار شگفتی کرده است.

این وکیل دادگستری نوشته است وکلای نجفی درباره ۹ گلوله‌ای گفتند که آثارش بر دیوار خانه مقتول بوده و همه فشنگ‌ها از اسلحه نجفی شلیک نشده است؛ همچنین در صحنه جرم دکمه‌های پیراهن مردانه‌ای کشف شد که متعلق به نجفی نبوده است. این را هم باید در نظر داشت که چطور فردی مثل نجفی، شخصیتی آرام و با سابقه فرهنگی و سیاسی، متهم به قتل می‌شود.

نعمت احمدی این را هم گفته است که از رسیدگی سریع و شتاب‌زده به پرونده پیچیده و پر‌شایعه نجفی و قتل همسرش به‌عنوان نمونه‌ای عجیب در تاریخ حقوقی ایران یاد خواهد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More