شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۴ بهمن

لایحه نمایشی همه‌پرسی

 

دولت دوازدهم برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، اصل ۵۹ قانون اساسی مبنی بر همه‌پرسی را به جریان انداخته است. موضوع این همه‌پرسی تفسیر شورای نگهبان از نظارت بر انتخابات است. روزنامه جهان صنعت لایحه دولت را «نمایشی» خواند و روزنامه آرمان ملی آن را «دیرهنگام» دانسته است.

مدیرمسئول کیهان، حسین شریعتمداری، از نامه‌نگاری حزب اتحاد ملت ایران با حسن روحانی و درخواستشان مبنی بر تهیه لایحه همه‌پرسی خبر داده بود و امروز، کیهان در واکنش به انتشار خبر رسمی نوشته است «لایحه همه‌پرسی دست خالی دولت را پر نمی‌کند».

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان، اصل ۵۹ قانون اساسی را ذیل تفسیر شورای نگهبان تعریف کرده است که عملا بدون تایید این شورا قابلیت اجرایی ندارد. اکنون، این روزنامه پیشنهاد رفراندوم را حاشیه‌سازی برای فرار دولت از حل مسائل معیشت مردم دانسته است.

جشنواره فیلم فجر به پایان رسید اما حواشی آن همچنان ادامه دارد. روزنامه‌های حکومتی تا دو هفته پیش، مدام به تحریم‌کنندگان فجر حمله می‌کردند و شرکت‌کنندگان فجر را هنرمندان واقعی و دلسوزان انقلاب می‌نامیدند. اکنون که فجر تمام شد و جوایز جشنواره مطابق انتظار و خواسته روزنامه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و رهبری توزیع نشده است، این روزنامه‌ها معترض شده‌اند.

وطن امروز نوشته است یکی از بدترین جشنواره‌های چند سال اخیر بود و جوان، روزنامه سپاه پاسداران، فجر سی‌و‌هشتم را نماد وادادگی و بی‌اخلاقی خواند چون به تحریم‌کنندگان فجر جایزه داده شد.

 روزنامه جوان با تیتر «جشنواره جایزه به تحریم» از اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد به پیمان معادی و جوایز فیلم «روز صفر» عصبانی است.

پیمان معادی از هنرمندانی بود که به‌دنبال کمپین تحریم جشنواره فجر، در متنی اعتراضی به‌صراحت اعلام کرده بود نمی‌تواند در جشنواره شرکت کند. معادی در اکران و نشست خبری فیلمش هم شرکت نکرد و به مراسم اختتامیه نیز نیامد. حالا که او برای فیلم «درخت گردو» سیمرغ بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرده، روزنامه کیهان با‌عصبانیت تیتر زده است «تقدیر از بازیگری که به جشنواره اهانت کرد». کیهان از این عصبانی است که پیمان معادی در عمل به تحریم جشنواره رسمیت بخشید.

از نگاه کیهان، بازیگران حاضر در جشنواره به‌صرف پای کار بودن برای دریافت سیمرغ اولی‌تر بودند.

غیر از معادی، عوامل فیلم «روز صفر» هم در اختتامیه جشنواره نبودند، درحالی‌که این فیلم برنده پنج سیمرغ جشنواره فجر شد.

احضار، بازجویی و دستگیری دانشجویان سال‌هاست ادامه دارد ولی موضع وزارت علوم همچنان مشخص نیست. به گزارش شرق، حراست دانشگاه تهران در مورد بازداشت این دانشجویان، از جمله بهاره هدایت، هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرد و مدعی شده بهاره با احضار آن‌ها ولی بیرون دانشگاه بازداشت شده است.

حراست دانشگاه با این ادعا از خود رفع مسئولیت کرده است. در روزهای گذشته، تعداد دیگری از دانشجویان هم بازداشت شدند که گفته شد به‌دلیل فعالیت در رسانه‌های اجتماعی بوده، اما حراست دانشگاه تهران علت بازداشت دانشجویان را حضور در تجمع‌های اعتراضی آبان‌ماه اعلام کرده است.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

لایحه نمایشی و دیرهنگام

 

جهان صنعت طرح همه‌پرسی دولت درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخاباتی و نظارت استصوابی را لایحه‌ای نمایشی و فاقد ضمانت اجرایی دانسته است. 

نعمت احمدی، حقوقدان، نیز در سرمقاله جهان صنعت، درباره این لایحه که معاونت حقوقی ریاست جمهوری خبر تدوین پیش‌نویس آن را داده، نوشته است: «روحانی دیر دست به کار شد.» احمدی گفته است این لایحه به انتخابات پیش رو و عمر مجلس فعلی نمی‌رسد و مجلس یازدهم با نظارت استصوابی شورای نگهبان شکل می‌گیرد و بعید است شورای نگهبان به این لایحه رای بدهد. ضمن این‌که، به نوشته احمدی، اگر لایحه مصوب مجلس با تفسیر شورای نگهبان مغایرت داشته باشد، این شورا همچنان می‌تواند آن را رد کند.

این حقوقدان از روحانی و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری متعجب است که چنین لایحه‌ای را الان تهیه کرده است، با این‌که می‌داند از سد مجلس یازدهم و شورای نگهبان نخواهد گذاشت. همان‌طور که لوایح دوقلوی محمد خاتمی به سرانجام نرسید.

احمدی معتقد است اگر روحانی واقعا قصد داشت کاری کند، باید شش سال پیش اقدام می‌کرد، نه حالا. 

 

حبس گیلان در برف

 

به‌دنبال بارش برف، اغلب ساکنان استان‌های برفی در خانه محبوس شده‌اند. راه‌های ارتباطی ۸۰ روستا مسدود شده است و کارشناسان هواشناسی از ارتفاع ۲۰ تا ۸۰ سانتی‌متری برف در روزهای آینده خبر می‌دهند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار ابتکار از شهرستان لنگرود حاکی از این است که ساکنان این شهر به مدت سه روز بدون برق و آب و تلفن مانده بودند و به‌تازگی برق و ارتباط تلفنی‌شان برقرار شده است.

در استان گیلان، ۵۰ شهر در برف گرفتار شده‌اند. قطعی آب، برق، تلفن و مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی در گیلان، در نبودِ راهی که صدای مردم گیلان به گوش همگان برسد، حتی صدای نماینده این استان در مجلس را هم درآورد.

روزنامه آرمان ملی هم با تیتر «آژیر قرمز در گیلان سپید»، از مرگ ۷ نفر در اثر سقوط بهمن در گیلان خبر داده و قطعی برق و آب ۵۰ درصد خانوارها را تایید کرده است. بسیاری از مردم، به‌ویژه در شرق این استان، در محاصره برف‌اند و راه به جایی ندارند.

یکی از ساکنان لنگرود به آرمان ملی گفته است سوپر‌مارکت‌ها تعطیل‌اند و به‌دلیل قطعی آب، برف را می‌جوشانیم و می‌خوریم.

نماینده لنگرود در مجلس به آرمان ملی گفته راه‌های روستایی کاملا بسته است و از مردم روستاها هیچ اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم مردم آذوقه دارند یا خیر. 

 

شمال، نزدیک‌تر و گران‌تر

 

بعد از ۲۳ سال، سرانجام عبور آزمایشی از قطعه اول آزادراه تهران‌ـ‌شمال آغاز شد. به گزارش ایران، تردد در دوره عبور آزمایشی رایگان است و عوارض گرفته نمی‌شود. افتتاح رسمی اوایل اسفندماه خواهد بود.

با کاهش ۶۲ کیلومتری مسیر سفر، بیش از ۱/۵ ساعت از زمان تردد مسافران کم می‌شود، اما نرخ عوارض این آزادراه بیش از ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

روزنامه فرهیختگان با معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان، که ۵۰/۵۰ با دولت در اجرای این پروژه شریک بود، گفت‌و‌گو کرده است. پیش‌تر، تامین مالی این پروژه را پیمانکاران چینی بر عهده داشتند اما بعد از تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، چینی‌ها در سال ۱۳۹۴، کار را رها کردند.

بنیاد مستضعفان پیشنهاد شناور شدن نرخ عوارض را مطرح کرده است که مثلا در روزها و ساعت‌های اوج ترافیک تغییر کند و در روزهای عادی پایین‌تر باشد.

از نگاه فرهیختگان، تعیین نرخ سنگین برای عوارض تردد اصل افتتاح این آزادراه به‌عنوان دستاوردی ملی را زیر سوال می‌برد و نوشته است هزینه بنزین مردم کاهش پیدا می‌کند اما این صرفه‌جویی با پرداخت عوارض بالا، جبران می‌شود. با توجه به کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر، سالانه ۸۶ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود که معادل یک روز مصرف بنزین کل کشور است.

 

هواپیمای اوکراینی، چالش ظریف در نشست مونیخ

 

نشست امنیتی مونیخ فردا آغاز می‌شود و روزنامه شرق پیش‌بینی می‌کند نشست مونیخ «صحنه رایزنی بر سر هواپیمای اوکراینی» باشد. محمدجواد ظریف قرار است در نشست مونیخ شرکت کند و احتمالا با سوال‌های متعدد خبرنگاران درباره اتفاق‌های اخیر ایران، از اعتراض‌های آبان‌ماه گرفته تا کشته شدن سلیمانی و سرنگونی هواپیمای اوکراینی، مواجه خواهد شد.

شرق معتقد است مهم‌ترین رویارویی ظریف با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، خواهد بود.

بعد از غیبت در نشست داووس و نیویورک، حضور ظریف در کنفرانس مونیخ مهم است چون بار دیگر تریبونی خارج از ایران خواهد یافت.

 

تورم همچنان نجومی و فزاینده است

 

گزارش کیهان از وضعیت بازار خودرو، مسکن و کالاهای اساسی نشان می‌دهد که شاخص کل تورم در دی‌ماه ۱۳۹۸، نسبت به دی‌ماه سال گذشته، ۲۶ درصد افزایش داشته و قیمت مسکن و کالاهای اساسی همچنان نجومی و فزاینده است.

روزنامه کیهان گزارش داده است قیمت پراید مدل ۱۱۱ در بازار آزاد، نسبت به اول بهمن‌ماه، حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت مسکن در ده ماهه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶۶ درصد گران شده و نرخ اجاره در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۷، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

کیهان به مافیای خودرو اشاره کرده و نوشته این مافیا آن‌قدر قوی است که جلوی هر تحقیق و تفحصی را می‌گیرد.

گزارش اقتصادی کیهان از وضعیت بحرانی تورم در ایران با هدف حمله به دولت صورت گرفته و این روزنامه نزدیک به رهبری تاکید کرده که بازار نیازمند نظارت است ولی دولت همچنان مشغول حاشیه‌سازی است.

منظور کیهان از حاشیه‌سازی دولت، سخنان حسن روحانی در مورد انتخابات آزاد و تلاش دولت برای حذف نظارت استصوابی است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More