شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۲ خرداد

قربانیان گلوله‌های غیر‌سازمانی

پنج روز از آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس می‌گذرد و هنوز آتش خاموش نشده است، روزنامه‌ها نوشته‌اند مردم و امدادگران بدون هیچ امکاناتی با آتش مقابله می‌کنند. روزنامه سازندگی روی عکسی از جدال مردم با آتش تیتر زده «دست های خالی»، روزنامه اطلاعات خطر نابودی حیات وحش جنگل‌های زاگرس را یادآور شده و حتی جام جم نوشته که «جنگل از وعده می‌سوزد» 

اما این فقط روزنامه کیهان است که تیتر زده «بالگردهای ارتش و سپاه در خدمت اطفای حریق جنگل‌های زاگرس» به منطقه اعزام شدند. کیهان بعد از چند روز سکوت خبری درباره آنچه در زاگرس می‌گذرد در اولین واکنش، گزارشی متفاوت از واقعیت منطقه داده است. کیهان بار دیگر ثابت کرد که نگاه سیاسی این روزنامه  بر گزینش و تفسیر خبر حاکم است. 

 سردبیران روزنامه‌های اعتماد، همدلی به حرف‌های شب گذشته، رحمانی فضلی، وزیر کشور واکنش نشان دادند. عبدالرضا رحمانی فضلی بعد از هشت ماه از حوادث آبان ماه برای اولین بار آمار تقریبی از تعداد کشته‌گان اعتراض‌ها را  اعلام کرد. روزنامه همدلی «فرمول محاسبه جانباختگان آبان ماه» را زیر سوال برده و نوشته «وزیر کشور باز هم از صراحت در اعلام آمار طفره رفت». رحمانی فضلی ادعا کرده ۲۰ درصد از کشته‌شدگان حوادث آبان چیزی حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر با سلاحی کشته شدند که سلاح سازمانی نبوده است.  روزنامه اعتماد نیز در همین زمینه نوشته است:«اگر۸۰ درصد كشته‌شدگان با سلاح سازمانی جان باخته باشند، می‌توان نتيجه گرفت كه تعداد قربانيان حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بوده‌اند.» اعتماد همچنین تیتر زده «قربانیان گلوله‌های غیر‌سازمانی». 

کرونا همچنان در کشور قربانی می‌گیرد؛ روزنامه جمهوری اسلامی با اعلام دو هزار و ۵۱۶ ابتلا و ۶۳ فوتی جدید، تیتر زده «۷ استان در وضعیت هشدار کرونا» قرار دارند. این روزنامه از قول معاون وزیر بهداشت هم نوشته «عادی شدن کرونا خطرناک تر از خود ویروس است» 

افزایش دوباره مبتلایان درحالی است که به گزارش روزنامه ابتکار، بسیاری از مردم به زندگی عادی خود بازگشته‌اند و اغلب مشاغل به جز معدودی از آن‌ها مشغول کارند. کمتر کسی در خیابان ماسک به صورت دارد و خبری از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست. 

کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته باید بپذیریم هر کسی از خانه بیرون می‌آید باید ماسک داشته باشد. چراکه ثابت شده که استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری و قطع زنجیره‌ای انتقال موثر است.  روزنامه جمله تیتر زده «زندگی با ماسک» 

در ادامه خبرهای سیاسی نگاهی هم به واکنش‌ها پیرامون نطق محمدباقر قالیباف در نخستین نطق او در مجلس داشته باشیم. ستاره صبح نوشته رئیس مجلس جدید وعده‌های زیادی برای کارآمد کردن مجلس داد و همین وعده‌ها تیتر روزنامه‌های اصول‌گرا و حامی قالیباف را ساخت. اما رویکرد او در حوزه سیاست خارجی توجه روزنامه سازندگی را جلب کرد که گفته «مذاکره با آمریکا بی‌حاصل و پرضرر است» 

کیهان و سایر روزنامه‌های حکومتی به مجلس یک‌دست اصول‌گرا به ریاست قالیباف بسیار امیدوارند تاجایی که پیش‌بینی می‌کنند مجلس به راس امور باز می‌گردد. 

از گزارش‌های اجتماعی هم غافل نشویم. فرید عطازاده، خبرنگار هفت صبح گزارشی تهیه کرده از «رقابت تهران و قم برای زباله سوز چینی» اینکه یک دستگاه زباله‌سوز اهدایی از کشور چین به ایران آمده و دعوا بین شهرداری تهران و قم بالا گرفته که این دستگاه کجا باشد. شهرداری و شورای شهر تهران می‌گویند زباله‌های بیمارستانی از زمان آغاز شیوع کرونا به ۱۱۰ هزارتن رسیده و تهران برای امحای آنها نیاز بیشتری به زباله‌سوز اهدایی چین دارد. اینکه تهران ۲۰ برابر قم پسماندهای عفونی دارد با این همه دستگاه به قم منتقل شده است.

معمای لاینحل هلیکوپترها 

چرا همیشه برای آتش خاموش کردن، هلال احمر و اورژانس کمبود بالگرد دارند؟ این سوالی است که روزنامه هفت صبح پرسیده که واقعا مشکل کجاست؟ 

به گزارش هفت صبح، تعداد هلیکوپترهای غیرنظامی ثبت شده در ایران فقط ۸۶ عدد است که یعنی به ازای هریک میلیون و دویست هزار نفر فقط یک هلیکوپتر امدادی وجود دارد. ۷۰ هلیکوپتر از این تعداد در اختیار اورژانس و هلال احمر است. 

تعداد هلیکوپترهای نظامی ایران هم کم است، چیزی حدود ۱۰۰ فروند ذکر شده که وقتی بحرانی مثل آتش‌سوزی در زاگرس پیش می‌آید بایستی آنها به آبپاش تجهیز شوند که همین موضوع نیاز به بودجه دارد. 

چرا هلیکوپتر نمی‌خریم؟ یک کارشناس نظامی به هفت صبح گفته مساله اصلی تحریم نیست بلکه ما می‌خواهیم خودمان هلیکوپتر بسازیم و حتی حاضر نیستیم از روسیه هلیکوپتر بخریم.

آتش دوباره به جان خائیز 

آتشی که به جان منطقه حفاظت شده خائیز افتاده بود، فقط چند ساعت مهار شده و با باد شدید دوباره شعله‌ور شد. 

به گزارش سازندگی خائیز در مرز بین استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در آتش می‌سوخت که بالگردها رسیدند، دیر آمدند و زود رفتند درحالی‌که آتش دوباره شعله گرفت. به گفته یکی از اهالی بهبهان روز شنبه خبر از مهار آتش دادند و گفتند هلیکوپترها آتش را خاموش کردند اما باد شدیدی که در منطقه وزید، خاکسترها را شعله ور کرد و دوباره آتش در خائیز محدوده استحفاظی کهگیلویه و بویراحمد از سمت بهبهان زبانه کشید و به سوی بهبهان در حال پیشروی است. 

مدیران استانی می‌گویند به هلیکوپتر و بالگرد بیشتری نیاز داریم.

حل معیشت آسیب‌دیدگان کرونا فقط با ده درصد از ثروت بیت رهبری ممکن است 

حسین رفیعی، فعال ملی مذهبی و اقتصاددان گفته است: ایمنی جمعی، شیوه دولت در مهار کرونا بود که نگران‌کننده است. دولت به لحاظ اقتصادی نقدینگی کافی برای اجرای برنامه‌های حمایت اقتصادی معیشتی از آسیب‌دیدگان را ندارد و حتی اختلاف نظر وجود دارد بین توصیه‌های متخصصان بهداشتی و مسئولان سیاست‌گذاری در کشور. 

از طرف دیگر مجموعه‌های اقتصادی تحت نظر رهبری هم به رغم داشتن نقدینگی بالا اقدامی نمی‌کنند. رفیعی به مصاحبه از بهزاد نبوی در سال ۹۰ اشاره کرده که آن‌زمان گفته بود چهار نهاد منتسب به بیت رهبری، ۶۰ درصد ثروت مملکت را در اختیار دارد. این نهادها شامل ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، آستان قدس و قرارگاه خاتم‌الانبیا هستند. با این حساب ثروت این نهادهای اقتصادی بیت رهبری، معادل هزار میلیارد دلار است که سود ده درصد از این ثروت، یکصد میلیارد دلار می‌شود که با آن می‌توان هزینه معیشت حداقل ۱۰ میلیون خانوار کم درآمد را پرداخت کرد، از کاسب‌کاران ضعیف حمایت کرد و زیرساخت‌های بهداشت و درمان را تقویت و گرفتاری‌های دولت را رفع و رجوع کرد.

سقف کوتاه اروپا مقابل آمریکا

روز گذشته کیهان نسبت به ابراز تاسف اروپایی‌ها نسبت به عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داده بود و اینکه بار دیگر اروپا خواستار تبعیت کامل ایران از برجام شد را «گستاخی اروپایی‌ها» نامید و نوشت که اروپای بدهکار به چه حقی ژست طلبکارانه درباره برجام می‌گیرد. 

امروز هم روزنامه مردمسالاری، به مدیر مسئولی مصطفی کواکبیان از «سقف کوتاه اروپا مقابل آمریکا» تیتر زده تا بگوید شرکای اروپایی برجام با بی‌عملی در قبال تعهدات خود وزن سیاسی خود را در عرصه جهانی از دست داده‌اند. ابراز تاسف اروپایی‌ها از نگاه روزنامه حامی دولت نیز موضع‌گیری ضعیف و بی‌ارزش ارزیابی شد.

تخلف آشکار در استخدام نمایندگان سابق

به گزارش آفتاب یزد، قریب به اتفاق نمایندگانی که قرار است در مشاغل جدید خود در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی شاغل شوند، یا صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان رد شده است یا آنکه از سمت مردم با اقبال عمومی مواجه نشده‌اند و در انتخابات رای نیاوردند. 

آفتاب یزد از قول نعمت احمدی، حقوقدان نوشته چگونه به این نمایندگان علی‌رغم قطع شدن رابطه‌شان با سازمانی که در گذشته در آن شاغل بوده‌اند اجازه بازگشت داده است چراکه این افراد با توجه به مساله رد صلاحیت‌شان بایستی استخدام مجدد شوند و مراحل گزینش استخدامی را طی کنند. به گفته این حقوقدان، بازگشت این نمایندگان به کار پیشین غیر‌حقوقی است. 

جنوب کرمان در محاصره ملخ‌ها

روزنامه استانی «کرمان امروز» به مدیر مسئولی محمد فتح نجات و سردبیری هما حجازی اداره می‌شود. 

این روزنامه استانی، از خطر حمله ملخ‌ها به مزارع کشاورزی جنوب استان کرمان گزارش داده است و در گفت‌وگو با رئیس جهاد کشاورزی درباره کمبود امکانات مقابله با ملخ‌ها نوشته است. 

میلیون‌ها ملخ به هزاران هکتار زمین کشاورزی حمله کردند و بخش بزرگی از محصولات کشاورزی در این مناطق در معرض نابودی است. به گفته او رئیس جهاد کشاورزی استان، پوشش گیاهی و رطوبت دشت وسیع جازموریان این منطقه را کانون اصلی تکثیر ملخ‌ها ذکر کرده و برای مبارزه با این آفت نیاز به تجهیزات لجستیکی از جمله وانت‌های دوکابین و کمک‌دار است که عملیات سم‌پاشی سرعت بگیرد.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More