شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی بیستم آذرماه

قبیله‌های بودجه‌خوار را معرفی کنید

 

حمله رقبای رییس جمهوری به حسن روحانی گویا که به قبای او برخورد و دیروز روحانی در جلسه دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، یاد روزهای انتخابات و سخنرانی‌های آتشین پیش از پیروزی‌اش را زنده کرد.

با اینکه روزنامه‌های امروز هر کدام تیتری از گفته‌های روحانی ساخته‌اند، اما می توان گفت با تجربه‌ای که از حرف و عمل روحانی دارند، چندان امیدی نبسته‌اند که روحانی به شعارهای انتخاباتی‌اش بازگردد و پای حرف‌هایش بایستد. شاید هم آن دیالوگ معروف فیلم سوته‌دلان جایش اینجا باشد: «ساعتی که زنگ زده، دیگه زنگ نمی‌زنه، چون زنگ‌هاش رو زده». روزنامه قانون البته این بی‌اعتمادی سربسته را آشکار کرده و برای حرف‌های روحانی این تیتر را زده است: «گردش به چپ».

اما روزنامه‌های اصول‌گرا حمله روحانی را بی‌پاسخ نگذاشتند و کیهان در گزارشی که مدعی شده میدانی است، به میان مردم کوچه و بازار رفته و از آن‌ها پرسیده که آیا بعد از برجام ارزانی دیده‌اید؟ بعد هم از قول مردم و در واکنش به ادعای ارزانی پس از برجام، تیتر زده است که «آقای رییس‌جمهور شوخی می‌کنند».

یادتان باشد دیروز روزنامه اعتماد با نقل نصفه و نیمه گفته‌های ابراهیم رییسی، تیتر زده بود: «خدا رحم کرد که من رییس‌جمهور نشدم»؛ امروز اما، ابراهیم رییسی روزنامه اعتماد را مجبور کرده است تا گفته‌هایش را در همان صفحه اول به‌صورت کامل درج کند و از آنجاکه بنابر قانون مطبوعات، اعتنا نکردن به این درخواست یعنی شکایت و احیانا توقیف، اعتماد با ذکر اینکه تکرار تیتر به درخواست روابط عمومی آستان قدس رضوی، یعنی همان مجموعه تحت ریاستِ رییسی است، تیتر اول دیروز را اصلاح و تکرار کرده است.

از دعواهای سیاسی که بگذریم، اوضاع اقتصاد ایران گویا هر روز پیچیده‌تر می شود. حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس جمهوری، در میان دانشجویان گفته است که در اختصاص ردیف بودجه، مبالغ هنگفتی برای موسسات و افرادی در نظر گرفته می‌شود که نامشان را کسی نشنیده و همین فاش‌گویی آشنا، موضوع گزارش اول روزنامه همدلی است و «اشاره‌های آشنا به رانت‌های ناآشنا». جهان صنعت هم خبر داده است که طرح اصلاح نظام بانکی که قرار بود تحولی در اقتصاد کشور باشد، در مجلس بایگانی شده است و گویا زور مجلس و دولت به بانک‌ها نمی‌رسد.

دیروز احمدرضا دالوند، گرافیست قدیمی مطبوعات در گذشت و یاد و نامش در چند روزنامه‌ای گرامی داشته شد و روزنامه سازندگی، طرحی از چهره این گرافیست فقید در صفحه اولش کار کرده است، این هم رانتِ اهالی مطبوعات که پس از مرگ می‌گیرند.

 

ظاهرا انتخابات نود و شش هنوز تمام نشده است

 

هرچند روزنامه اعتماد مجبور شده حرف‌های رییسی را دوباره چاپ کند، اما علی میرفتاح، سردبیر این روزنامه، در یادداشتی نوشته است که وقتی آقای رییسی بحث مختومه انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری را پیش می‌کشد، باید هم انتظار داشته باشد که دیگران نقدشان کنند. میرفتاح خطاب‌ به رییسی نوشته که چه بخواهید چه نه، روحانی رییس‌جمهور است و تلاش شما برای عزلش هم به نتیجه نرسید. از طرفی، مگر اینکه گفته‌اید خدا رحم کرد من رییس‌جمهور نشدم، به این معنا نبوده است که بیچاره مردم که به من رای ندادند تا کشورداری درست را نشانشان بدهم. سردبیر اعتماد این را هم نوشته است که روزنامه‌اش به شخص آقای رییسی نقد داشته و درباره او نوشته و معلوم نیست چرا روابط عمومی آستان قدس به‌جای رییسی جواب داده است. آخر یادداشت هم به نامزد ناکام ریاست جمهوری توصیه شده است که حرف‌هایش را مزمزه کند و تبعاتش را در نظر بگیرد.

 

اصلاح‌طلبان روبروی هم

 

اصلاح‌طلبان روبروی هم ایستاده‌اند و درحال تشکل‌سازی‌اند. روزنامه قانون گزارشی داده است از دعوای تشکیلاتی میان اصلاح‌طلبان. در این گزارش آمده است که شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات، یعنی همان شورایی که فهرست امید و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را برگزید و ریاستش با محمدرضا عارف است، بیش از اینکه وحدت‌آفرین باشد، تفرقه‌ساز است. چندی قبل، این شورا به بهانه حذف اشخاص حقوقی، شماری از اصلاح‌طلبان را از این شورا حذف کرد و آن حذف‌شدگان به‌دنبال تشکل تازه‌ای رفتند به نام «پارلمان اصلاحات، راهبرد سیاسی ایرانیان» و با نام اختصاری «پارسا». قرار است این مجموعه جدید، سال آینده در دوم خردادماه، انتخاباتی با حضور چهارهزار اصلاح‌طلب تشکیل دهد و اتفاقا مسئولیت اجرایی را هم به همان شورای‌عالی اصلاحات داده است. اما آن‌چنان که روزنامه قانون نوشته است، اعضای شورای‌عالی از همین حالا سنگ‌اندازی را شروع کرده‌اند و می‌خواهند که این پارلمان به مرحله تاسیس نرسد.

 

جامعه روحانیت مبارز درحال پوست‌اندازی است

 

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به آرمان گفته است: «جامعه روحانیت مبارز درحال پوست‌اندازی است و تحولات ساختاری خواهد داشت و در آینده، با یک جامعه روحانیت جدید مواجه خواهیم بود.» مصباحی‌مقدم درباره انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری هم گفته است که جامعه روحانیت مبارز از نامزدهای میانه‌رویِ اصول‌گرا حمایت خواهد کرد و آینده کشور در دست میانه‌روها خواهد بود. مصباحی‌مقدم البته خیلی زود گزینه‌ای هم برای ریاست جمهوری معرفی کرده و گفته است که علی لاریجانی، رییس مجلس کنونی، نقش مهمی در سرنوشت سیاسی کشور بازی خواهد کرد.

 

قبیله‌های بودجه‌خوار را معرفی کنید

 

حسام‌الدین آشنا، رییس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری و معاون و مشاور رییس‌جمهور، دیروز در دانشگاه تهران اظهارات متفاوتی داشت و حالا روزنامه همدلی حرف‌های آشنا را به نقد کشیده است.

این عضو دولت که به گفته همدلی به‌دلیل سال‌ها حضورش در وزارت اطلاعات و اینکه قبلا ملبس به لباس روحانیت بوده، از خیلی چیزها خبر دارد. او گفته است که در پشت هر ردیف بودجه، قیبله‌ای نشسته است که کسی نامشان را هم نمی‌داند و اگر ردیف بودجه‌شان را نگیرند، همه بودجه را به گروگان می‌گیرند.

همدلی با نقل این گفته‌های آشنا، نوشته است که آیا وقت آن نرسیده که یک‌بار با شهامت و بی‌ایهام و ابهام بگویید اینها چه کسانی هستند؟ آیا مردم حق ندارند بدانند که بودجه کشور کجا می‌رود؟ این حرف‌ها یادآور روش احمدی‌نژاد در بگم‌بگم‌هایش است.

آشنا در بخش دیگری از گفته‌هایش هم از لزوم ادامه اصلاحات در سیاست گفته و همدلی متذکر شده است که کدام اصلاحات، وقتی که سیدمحمد خاتمی هزار محدودیت دارد و سمبل‌های اصلاح‌طلبی در حصرند. همدلی به اینکه آشنا، قانون اساسی را دارای ظرفیت‌های بسیار استفاده‌نشده دانسته است، هم متعرض شده و نوشته که اگر قانون اساسی چنین ظرفیتی دارد، پس چرا دولت برای یک‌بار هم که شده، از آن استفاده نمی‌کند.

 

بلیط دویست و پنجاه هزار تومانی برای یک تئاتر

 

بعد از تئاتر گران‌قیمت بینوایان، گویا تئاتر دیگری هم با نام «هفت شهر عشق» با کارگردانی محمد عبدی‌زاده در تالار وزارت کشور که مکانی دولتی است، بر صحنه می‌رود.

قیمت بلیط این تئاتر از نمایش موزیکال بینوایان گران‌تر و دویست و پنجاه هزار تومان است و در آن، مریلا زارعی و ابوالفضل پورعرب نقش دارند. آفتاب نوشته است که «لاکچری‌ کردن» تئاتر و تعیین بلیط‌های نجومی، تیر خلاص به این هنر مردمی است و گویا دولت قصد دارد تا به بهانه خصوصی‌سازی تئاتر، دست در جیب تئاتر کند.     

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More